Σε αγώνα ταχύτητας φαίνεται πως έχει επιδοθεί το Υπουργείο Υγείας για να προλάβει τη θεσμοθέτηση όλων των ανοικτών νομοθετικών μετώπων. Στο πρώτο πολυνομοσχέδιο εντάχθηκαν το νέο ΚΕΕΛΠΝΟ, τα Κέντρα Αναφοράς, ιδιωτικές κλινικές, το Ινστιτούτο Νεοπλασιών, οι Χώροι Εποπτευόμενης Χρήσης, τα Μητρώα Ασθενών και ο Ατομικός Φάκελος Υγείας, καθώς και θέματα συνταγογράφησης.
Με τίτλο «Εκσυγχρονισμός και Αναμόρφωση Θεσμικού Πλαισίου Ιδιωτικών Κλινικών, Σύσταση Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας, Σύσταση Εθνικού Ινστιτούτου Νεοπλασιών και λοιπές διατάξεις» το νομοθέτημα «σκούπα» είναι ένα παζλ επιμέρους ρυθμίσεων, τις οποίες η Αριστοτέλους σκόπευε να φέρει προς ψήφιση μήνες τώρα.
Το σχέδιο νόμου, που κατατέθηκε αργά την Παρασκευή και αποτελείται από 146 άρθρα, θα συζητηθεί την Τρίτη στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής.
Το πολυνομοσχέδιο «ανοίγει» με τον «εκσυγχρονισμό και αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου των ιδιωτικών κλινικών. Το εν λόγω σχέδιο νόμου επρόκειτο να κατατεθεί τον περασμένο Ιούνιο.
Κατά το Υπουργείο Υγείας πρόκειται για μια ολοκληρωμένη παρέμβαση που ενοποιεί όλες τις διάσπαρτες διατάξεις που αφορούν στις ιδιωτικές κλινικές, σε ένα νομοθέτημα. Με αυτό τον «νομοθετικό εξορθολογισμό», κατά την Αριστοτέλους εκσυγχρονίζεται το πλαίσιο λειτουργίας των κλινικών, μεταξύ άλλων, αναθεωρώντας παλαιές και παρωχημένες ρυθμίσεις, που αφορούν τους γενικούς όρους και προϋποθέσεις, αλλά και τις τεχνικές προδιαγραφές (προσωπικό, ιατρικό εξοπλισμό, τμήματα κλπ). Ακόμη, επιχειρείται μια απλοποίηση των διοικητικών διαδικασιών και η αναθεώρηση προδιαγραφών, θέτοντας κοινούς κανόνες για όλους.
Το υπό ψήφιση νέο θεσμικό πλαίσιο είχε συνοδευτεί εξ αρχής από ενστάσεις από παράγοντες της αγοράς για μια σειρά από θέματα. Παρόν στο σχέδιο νόμου και το άρθρο 8 της αμφιλεγόμενης ρύθμισης που σχετίζεται με τις κτηριακές υποδομές των ιδιωτικών κλινικών. Όπως είχε γράψει το Virus η εν λόγω ρύθμιση, μεταξύ άλλων φαίνεται ότι γίνεται κατά παρέκκλιση των ισχυουσών πολεοδομικών διατάξεων.
Το τέλος του ΚΕΕΛΠΝΟ, όπως το γνωρίζαμε, θα επέλθει με την ψήφιση του νομοσχεδίου. Στο Β’ μέρους του νομοθετήματος περιλαμβάνονται οι ρυθμίσεις με τις οποίες το Κέντρο καταργείται και στη θέση του δημιουργείται ο Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ).
Κατά τους νομοθέτες, το ελλιπές και χωρίς συνοχή θεσμικό πλαίσιο του ΚΕΕΛΠΝΟ έχει εμποδίσει, μεταξύ άλλων, τη θεσμοθέτηση οργανικών θέσεων, την ενεργοποίηση διευθύνσεων. «Απουσιάζει ένα συνεκτικό σαφές και αποτελεσματικό πλαίσιο για την οργάνωση του», σημειώνεται στην Αιτιολογική Έκθεση.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι από τους σκοπούς του νέου Φορέα αφαιρέθηκε η υποβολή εισηγήσεων στον Υπουργό για το σχεδιασμό αντιμετώπισης ζητημάτων Δημόσιας Υγείας, καθώς η ευθύνη έχει μεταφερθεί στον ΕΣΥΔΥ. Διευκρινίζεται, βέβαια, ότι θα μπορεί να συμβάλει με μέσα και προσωπικό σε καταστάσεις εκτάκτου ανάγκης, υπό την επιβλεψη του Υπουργού Υγείας και του ΕΣΥΔΥ βέβαια.
Ο ΕΟΔΥ θα είναι ΝΠΔΔ, με 7μελές Διοικητικό Συμβούλιο, ενώ θα έχει τη δυνατότητα λειτουργίας Ειδικού Λογαριασμού Κονδυλίων Έρευνας. Επιπλέον, δίνει τη δυνατότητα σε υπαλλήλους του ΚΕΕΛΠΝΟ που έχουν διατεθεί σε άλλο φορέα να μεταταχθούν στον ΕΟΔΥ.
Με διάταξη εισάγεται για πρώτη φορά θεσμικό πλαίσιο για τη λειτουργία Κέντρων Αναφοράς για συγκεκριμένα θέματα Δημόσιας Υγείας. Με απόφαση του Υπουργού και μετά από γνωμοδότηση του ΕΣΥΔΥ «καθορίζεται ο αριθμός των Κέντρων Αναφοράς, η σκοπιμότητα τους, η γεωγραφική τους κατανομή, ο τρόπος χρηματοδότησης, οι προδιαγραφές» κλπ. Πρόκειται για ένα αίτημα κοινό από πολλούς συλλόγους ασθενών και ειδικούς γιατρούς, που παρέμεινε ανολοκλήρωτο. Η κατάργηση του ΚΕΕΛΠΝΟ υλοποιείται με το άρθρο 62.
Στο σχέδιο νόμου περιλαμβάνεται, στα άρθρα 64 έως 80, η σύσταση Εθνικού Ινστιτούτου Νεοπλασιών. Ο φορέας που θα εποπτεύεται από το Υπουργείο Υγείας, θα έχει αντικείμενο την εισήγηση Εθνικής Στρατηγικής για τον Καρκίνο και τον συντονισμό των ενεργειών για την πρόληψη, τη διάγνωση και τις θεραπευτικές προσεγγίσεις των συμπαγών και αιματολογικών νεοπλασματικών νοσημάτων ασθενών κάθε ηλικίας. Ακόμη, θα συντονίζει τις προσπάθειες προαγωγής της έρευνας, της ενημέρωσης του κοινού και της συνεχιζόμενης εκπαίδευσης των επαγγελματιών υγείας, καθώς και της ανακουφιστικής φροντίδας, ειδικά των ασθενών τελικού σταδίου, που συχνά βιώνουν τον κοινωνικό αποκλεισμό.
Το τρίτο μέρος του σχεδίου νόμου περιλαμβάνει μια σειρά διατάξεις, με πρώτη την τροποποίηση του Οργανισμού του Υπουργείου Υγείας με αύξηση δομών και θέσεων (άρθρο 82). Ακόμη, δημιουργείται αυτοτελές γραφείο DPO (Υπεύθυνου Προστασίας Δεδομένων).
Το άρθρο 83 ρυθμίζει τη σύσταση και λειτουργία Μητρώων Ασθενών. Συγκεκριμένα κριτήρια, όπως η χρήση θεραπειών αυξημένου κόστους ή και αυξημένης νοσηρότητας, θνητότητας, η μεγάλη επίπτωση των νοσημάτων στο γενικό πληθυσμό, η χρήση συγκεκριμένης θεραπείας, η καταγραφή σπάνιων νόσων, σκοποί φαρμακοεπαγρύπνησης, θα σχετίζονται με το πλαίσιο ρύθμισης των registries.
Στο άρθρο 84 προβλέπεται η δημιουργία, διατήρηση και ενημέρωση του Ατομικού Ηλεκτρονικού Φάκελου Υγείας. Ζητήματα που σχετίζονται με τον νέο ευρωπαϊκό κανονισμό για την προστασία των προσωπικών δεδομένων (GDPR) δημιούργησαν την ανάγκη αντικατάστασης ρυθμίσεων που αφορούν στον ΑΗΦΥ. Πρόκειται για θέματα που σχετίζονται με τις νομικές βάσεις των επεξεργασιών, ως σύστημα αρχειοθέτησης στοιχείων προσωπικού χαρακτήρα.
Ακόμη διάταξη εισάγει τη δυνατότητα βασικής λειτουργικής υποστήριξης για την παροχή ανθρώπινου δυναμικού της Εθνικής Αρχής Ιατρικώς Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής, η οποία πλέον υπάγεται απευθείας στον Υπουργό Υγείας.
Βάσει των διατάξεων που εισάγει το νομοθέτημα, η ευθύνη για τον καθορισμό των αμοιβών των αξιολογητών θα ανήκει πλέον στον Υπουργό Υγείας, λόγω της σοβαρότητας του έργου που παρέχουν. Επίσης, παρέχεται η δυνατότητα μείωσης του αριθμού των εξωτερικών αξιολογητών που απαιτούνται, σε έναν ή ακόμη και κανέναν. Αυτή η διάταξη φέρεται να συνδέεται και με την προσπάθεια άρσης τον επιπλέον εμποδίων που καθυστερούν τις διαδικασίες αξιολόγησης των γενοσήμων στην Επιτροπή HTA.
Επιπλέον, καταργείται η απαγόρευση για τα μέλη της Επιτροπής Αξιολόγησης συμμετοχής σε αυτή αν είχαν στο παρελθόν οποιαδήποτε σχέση παροχής συμβουλών σε ΚΑΚ.
Με το άρθρο 87 ρυθμίζονται μια σειρά θέματα που αφορούν στο μητρώο προμηθειών. Ειδικότερα, καταργείται η λειτουργία και η χρήση του Μητρώου Ιατροτεχνολογικών Προϊόντων και Προμηθευτών της ΕΚΑΠΤΥ. Τα δεδομένα του περιέρχονται στον ΕΟΠΥΥ, στον οποίο δημιουργείται και τηρείται πλέον Μητρώο Αποζημιούμενων Προϊόντων.
Ακόμη, το πολυνομοσχέδιο προβλέπει την επιβολή τέλους ετοιμότητας των για τις υπηρεσίες του ΕΟΦ το οποίο αντικαθιστά την εισφορά του 1% επί της χονδρικής τιμής. Το τέλος προσδιορίζεται κλιμακωτά και συγκεκριμένα στο 0,75% για ετήσιες πωλήσεις μέχρι 100.00 ευρώ, στο 1% για πωλήσεις από 100.001 ευρώ μέχρι 5.000.000 ευρώ και στο 1,25% για πωλήσεις άνω των 5 εκατ. ευρώ.
Υπάρχει ακόμη και διάταξη για τη μεταφορά αρμοδιότητας βιοκτονών.
Διατάξεις που σχετίζονται με τους χρήστες ναρκωτικών αλλά και φαρμακευτικά σκευάσματα που ανήκουν στην κατηγορία των συνταγογραφούμενων ναρκωτικών ουσιών περιλαμβάνει επίσης το πολυσέλιδο σχέδιο νόμου. Καταρχάς επιχειρείται ο εξορθολογισμός και η επικαιροποίηση του τρόπου συνταγογράφησης των ιδιοσκευασμάτων ή σκευασμάτων με ναρκωτικές ουσίες, στο πλαίσιο παρακολούθησης και ελέγχου της έκδοσης των συνταγών αυτών.
Ακόμη, με το άρθρο 91 θεσμοθετούνται οι Χώροι Ελεγχόμενης Χρήσης Ναρκωτικών. Στόχος είναι η ασφαλής χρήση αλλά και η προστασία της δημόσιας υγείας. Η λειτουργία τους θα γίνεται από εγκεκριμένους οργανισμούς ή φορείς κατόπιν αδείας από το Υπουργείο Υγείας. Οι προϋποθέσεις ίδρυσης, λειτουργίας, στελέχωσης και στέγασης τους θα καθοριστούν με Υπουργική Απόφαση.
Στο άρθρο 123 δίνεται η δυνατότητα δημιουργίας Πολυδύναμων Κέντρων Αντιμετώπισης της Κρίσης των Χρηστών Ναρκωτικών και του Αλκοολισμού, ως αποκεντρωμένες μονάδες Νοσοκομείων.
Όρια και κριτήρια, καθώς και κυρώσεις για την παράβαση τους προβλέπει το πολυνομοσχέδιο. Σε ό,τι αφορά τα κριτήρια αυτά σχετίζονται με τον αριθμό το συνταγών, τη μέση δαπάνη ανά συνταγή, το ποσοστό συνταγογράφησης νέων δραστικών, το ποσοστό συσκευασιών ανά φαρμακευτική εταιρεία, το ποσοστό συνταγών ανά φαρμακείο κ.α.. Οι ρυθμίσεις προβλέπουν ότι αν διαπιστωθεί υπέρβαση των ορίων, ανα κριτήριο, πάνω από 20% τότε γίνεται έλεγχος και επιβάλλονται κλιμακωτά πρόστιμα από 2 έως 4 χιλιάδες ευρώ ή ακόμη και προσωρινός αποκλεισμός του γιατρού από τη συνταγογράφηση.
Επίσης και για τα φαρμακεία υπάρχουν κριτήρια αξιολόγησης για τον έλεγχο της εκτέλεσης συνταγών όπως το ποσοστό συνταγών ανά γιατρό, τα ποσοστά συσκευασιών ανά φαρμακευτική εταιρεία, το ποσοστό γενοσήμων, η δαπάνη στον οργανισμό ανά ιδιωτικό φαρμακείο, ο μέσος αριθμός συνταγών ανά δικαιούχο, η μέση δαπάνη ανά συνταγή, ποσοστό δαπάνης σε on patent, ποσοστό off patent προς άθροισμα γεμοσήμων και off patent κ.α.
Παράλληλα, προβλέπεται η προσθήκη ιατροτεχνολογικού είδους στο παράρτημα των αποζημιούμενων ειδών του ΕΚΠΥ μετά από διαπραγμάτευση, ενώ εισάγονται και τροποποιήσεις στο Σύστημα Ηλεκτρονικής Προέγκρισης, σε ό,τι αφορά την έγκριση φαρμάκων υψηλού κόστους σοβαρών ασθενειών. Η λειτουργία του ΣΗΠ, δε, εντάσσεται στα ηλεκτρονικά συστήματα του ΕΟΠΥΥ.
Στο πολυνομοσχέδιο προβλέπεται για άλλη μια φορά η διαγραφή των χρεών των νοσοκομείων προς το ΕΟΠΥΥ για τις παρεχόμενες υπηρεσίες προς ασφαλισμένους πολίτες για το διάστημα 2015-2017. Στο άρθρο 95 ρυθμίζονται και θέματα που αφορούν σε διοικητικές κυρώσεις για την παραβίαση της φαρμακευτικής νομοθεσίας, που στοχεύουν στην απλούστευση και επιτάχυνση των διαδικασιών.
Ρυθμίσεις που αφορούν στο σύστημα της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, αντιστοιχούν στα άρθρα 98 έως 105. Μεταξύ αυτών η ηλεκτρονική καταχώρηση παραπεμπτικών ιατρικών εξετάσεων και θέματα κάλυψης των ανασφάλιστων. Επίσης, τακτοποιούνται και εκκρεμότητες του Υπουργείου Υγείας, όπως η νομιμοποίηση δαπανών του για τη συμμετοχή στη ΔΕΘ 2018, με εξόφληση των δικαιούχων κατά παρέκκλιση των κειμένων διατάξεων.
Το κεφάλαιο ΣΤ’ ασχολείται με τη ρύθμιση ζητημάτων των επαγγελματιών Υγείας. Μεταξύ άλλων, το ΚΕΣΥ δεν θα απαιτείται πλέον να γνωμοδοτήσει για την τοποθέτηση ιατρών και οδοντιάτρων σε νοσοκομεία για ειδίκευση, με στόχο τη μείωση της γραφειοκρατίας. Επίσης, ρυθμίζεται ο ρόλος του Πανελλήνιου Συλλόγου Φυσικοθεραπευτών σε θέματα επαγγελματικής επιμόρφωσης των φυσικοθεραπευτών.
Τα άρθρα 124 έως 140 ρυθμίζουν μια σειρά ζητημάτων που αφορούν στο ΕΚΑΒ, σε επαγγελματίες υγείας του ΕΣΥ (όπως μετατάξεις και παράταση θητείας ειδικευόμενων), καθώς και στη λειτουργία νοσοκομείων και άλλων δομών, ως προάγγελος των αλλαγών που αναμένεται να εισαχθούν στο δεύτερο νομοσχέδιο που ευελπιστεί να καταθέσει η Αριστοτέλους έως το Πάσχα. Το νομοσχέδιο ρυθμίζει και θέματα που σχετίζονται με τον Εθνικό Οργανισμό Μεταμοσχεύσεων, όπως η δημιουργία του Μητρώου Εθελοντών Δοτών Αρχέγονων Αιμοποιητικών Κυττάρων.
Με τις τελευταίες διατάξεις ρυθμίζονται θέματα της Ψυχικής Υγείας, με χαρακτηριστικότερους του Κοινωνικού Συνεταιρισμούς Ένταξης.
Υπεύθυνη Σύνταξης στο Virus.com.gr - Αρχισυντάκτρια του περιοδικού Pharma & Health Business
Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *
Δ