Το προφίλ των νέων που χάνουν την ζωή τους στα τροχαία, τις παραβιάσεις του Κ.Ο.Κ. αλλά και οι σημαντικές απώλειες και επιβαρύνσεις του κράτους από το κοινωνικό αυτό πρόβλημα αναδείχθηκαν στη δεύτερη διαδικτυακή εκδήλωση του ΣΤ’ Κύκλου Διαλέξεων του Ινστιτούτου Δημόσιας Υγείας του Αμερικάνικου Κολλεγίου.
Ως γνωστόν η χώρα μας κρατά τα «σκήπτρα» ανάμεσα στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε θανάτους από τροχαία δυστυχήματα, στα οποία χάνουν την ζωή τους νέοι ηλικίας 17 έως 35 ετών, σύμφωνα με όσα επισήμανε στην ομιλία του ο υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη, Ελευθερίου Οικονόμου.
Από τα στοιχεία έρευνας του Ινστιτούτου Δημόσιας Υγείας του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος προκύπτει ότι για πολλά από τα τροχαία ευθύνονται συμπεριφορές παραβατών που δεν φορούν ζώνη ασφαλείας ενώ οδηγούν, ταυτόχρονα πίνουν, παραβιάζουν το όριο ταχύτητας και STOP, μιλούν στο κινητό, στέλνουν μηνύματα ή παρακάρουν παράνομα.
Ταυτόχρονα από τα στοιχεία που παρουσίασε ο υφυπουργός, προερχόμενα από την Παγκόσμια Τράπεζα, το οικονομικό κόστος από τα τροχαία ατυχήματα ανέρχεται στο 1-3% του ΑΕΠ κάθε κράτους. Στην Ε.Ε. ετησίως δαπανάται ποσό ύψους 160 δισ. ευρώ, το οποίο ισοδυναμεί με το 2% του ΑΕΠ της Ε.Ε. και συγκεκριμένα εκτιμάται ότι η ελληνική οικονομία επιβαρύνεται ετησίως με δαπάνες άνω των 3 δισεκατομμυρίων ευρώ!
Για την επίλυση του προβλήματος Δημόσιας Υγείας τόνισε ο Διευθυντής του Ινστιτούτου Δημόσιας Υγείας, του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος, Καθηγητής Παναγιώτης Μπεχράκης, κατά την παρουσία των στοιχείων της πανελλήνιας έρευνας ζήτησε να ακολουθηθεί το ίδιο «μονοπάτι» με αυτό του καπνίσματος.
Η έρευνα:
Διεξήχθη από τις 28 Αυγούστου έως τις 9 Σεπτεμβρίου 2020 σε 1.600 άτμα άνω των 17 ετών με βασικό ερώτημα στους συμμετέχοντες πόσες φορές τους τελευταίους τρείς μήνες παραβίασαν τις διατάξεις του κώδικα οδικής κυκλοφορίας όσον αφορά:
- Tην χρήση ζώνης ασφαλείας: Σύμφωνα με τα στοιχεία, σε αναγωγή επί του συνόλου των οδηγών της χώρας, 1,260,000 δηλαδή το 24% οδήγησαν από μια έως δέκα φορές χωρίς ζώνη ασφαλείας! Τα πρωτεία έχουν οι επαγγελματίες οδηγοί!
- Υπέρβαση ορίου ταχύτητας: Το παραβίασαν 2.800.000 ,δηλαδή το 49%, με πρώτους τους μοτοσικλετιστές και δεύτερους τους επαγγελματίες,
- Επιτάχυνση για να περάσουν με πορτοκαλί φανάρι: Πάτησαν γκάζι, αντί για φρένο 3.116.000, πάνω από τους μισούς το 54%. Από αυτούς το 56% ήταν άνδρες και 52% γυναίκες,
- Παραβίαση STOP: 346.000 οδηγοί, ποσοστό 6%. Δυστυχώς οι περισσότεροι ήταν επαγγελματίες,
- Τη χρήση αλκοόλ: 750.000 οδήγησαν έχοντας κάνει χρήση πάνω από ένα ποτό, δηλαδή το 13%!,
- Κινητό και οδήγηση: 2.827.000 μιλούσαν και οδηγούσαν κρατώντας το κινητό στο χέρι, ποσοστό 49% . Οι μοτοσικλετιστές πρώτοι με δεύτερους τους επαγγελματίες,
- Να στέλνει ή να διαβάζει μήνυμα στο κινητό: 577.000 είχαν…αφήσει το τιμόνι και ασχολούνταν με το κινητό, ποσοστό 10% ,
- Προγραμματισμός GPSκατά την οδήγηση: 1.038.000 το… ξέχασαν πριν ξεκινήσουν, ποσοστό 18%,
- Παραβίαση λωρίδας έκτακτης ανάγκης: 404.000 ήταν οι «έξυπνοι» ποσοστό 7%,
- Οδήγηση μοτοσυκλέτας χωρίς κράτος: 180.000 ,ποσοστό 35%,
- Παράνομο παρκάρισμα: 865,000 , ποσοστό 15% , ενώ 1.211.000 ανέφεραν ότι διπλό-πάρκαραν, ποσοστό 21% !
Συντονισμένα βήματα:
- Η αναβάθμιση του συστήματος εκπαίδευσης των οδηγών,
- Η σταδιακή αντικατάσταση των οχημάτων,
- Η καθιέρωση του μαθήματος της κυκλοφοριακής αγωγής,
- Η ενίσχυση των μεθόδων τεχνικής επιτήρησης οδικής συμπεριφοράς αλλά και της αστυνόμευσης με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων όπως π.χ. ραντάρ,
- Περαιτέρω βελτίωση του οδικού δικτύου,
- Η σύσταση ενός ενιαίου φορέα κεντρικού συντονισμού των εμπλεκόμενων υπηρεσιών σε ένα τροχαίο ατύχημα.
Είναι αναγκαία για να διασφαλιστεί η επιτυχία οποιασδήποτε πολιτικής στην οδική ασφάλεια είναι η καλλιέργεια κουλτούρας Οδικής Ασφάλειας στα παιδιά, σύμφωνα με τον κ. Οικονόμου
Comments (0)