Του Νικόλαου Ιωσήφ, Head of Consulting & Founder στην εταιρεία Generation E Services in Healthcare (G.E.S.H.).
Μερικά εντυπωσιακά στατιστικά στοιχεία και αριθμοί για το πώς τα Social Media ως κοινωνικά μέσα μαζικής ενημέρωσης και επικοινωνίας (γενικότερα τα ψηφιακά μέσα), έχουν επηρεάσει τον κλάδο Υγείας.
Τα social media είναι ένα από τα πιο πολυσυζητημένα και αμφιλεγόμενα θέματα Marketing στην αγορά, εδώ και δεκαετίες. Πώς όμως επιδρούν στον κλάδο της υγείας; Η επερχόμενη γενιά είναι σίγουρο ότι θα ψάξει πρώτα στο Internet για απαντήσεις σε γενικές ερωτήσεις για την υγεία και στη συνέχεια θα ρωτήσει το γιατρό. Τι ρόλο παίζει η χρήση των social media και των ψηφιακών μέσων ενημέρωσης σε αυτή τη διαδικασία; Ας δούμε μερικά χρήσιμα στατιστικά στοιχεία που δείχνουν ξεκάθαρα πως η ψηφιακή εποχή έχει επηρεάσει ‘δραματικά’ την ‘Υγεία’ κατά τα τελευταία λίγα χρόνια…
1) Πάνω από το 40% των καταναλωτών υπηρεσιών υγείας δηλώνει ότι οι πληροφορίες που βρήκαν μέσω της χρήσης των social media και των ψηφιακών χώρων επηρεάζει τον τρόπο που ‘ασχολούνται’ με την υγεία τους
Οι επαγγελματίες υγείας έχουν την υποχρέωση να δημιουργήσουν επιστημονικό εκπαιδευτικό περιεχόμενο για τα social media ώστε να βοηθήσουν τον πολίτη σε θέματα που σχετίζονται με την υγεία, προστατεύοντας από παραπλανητικές πληροφορίες. Οι διάφορες γνώμες, μη ειδικών, στα social media συχνά δεν είναι αξιόπιστες και αυτό αποτελεί κρυφή απειλή, ειδικά όταν πρόκειται για το πλέον ευαίσθητο θέμα.
2) Ηλικίες 18 έως 24 ετών είναι περισσότερο από 2 φορές πιο πιθανό απ’ ότι ηλικίες 45-54 ετών, να χρησιμοποιούν τα social media για συζητήσεις που αφορούν την υγεία.
Από 18 έως 24 ετών είναι καθολική η υιοθέτηση των social media και των νέων μορφών επικοινωνίας. Αυτό καθιστά σημαντικό για τους επαγγελματίες υγείας να συμμετάσχουν στον ψηφιακό κόσμο και στις ψηφιακές συζητήσεις. Η μη συμμετοχή σημαίνει κίνδυνο να χαθεί η προσοχή αυτής της γενιάς, που όμως είναι η επερχόμενη που θα βρεθεί στο επίκεντρο της κατανάλωσης υπηρεσιών υγείας.
3) 90% των ερωτηθέντων 18-24 ετών δήλωσαν ότι εμπιστεύονται τις ιατρικές πληροφορίες που ανακαλύπτουν στα δίκτυα κοινωνικών μέσων μαζικής ενημέρωσης.
Η νέα γενιά εμπιστεύεται απολύτως την χρήση των social media. Πρέπει να αντιμετωπισθεί σαν μια νέα, διαφορετικού τύπου ευκαιρία, για να συνδεθούν οι Ιατροί και οι επαγγελματίες Υγείας μαζί της. Τα κανάλια επικοινωνίας και διάθεσης αλλάζουν και μετεξελίσσονται.
4) 19% των κατόχων smartphone έχουν τουλάχιστον μια εφαρμογή για την υγεία στο τηλέφωνό τους. Η άσκηση, η διατροφή, το βάρος και η πρόληψη είναι οι πιο δημοφιλείς.
Αυτό οδηγεί στην ανάγκη για ψηφιακή οργάνωση Ιατρών και Οργανισμών, ακόμη και μέσω εξειδικευμένων εφαρμογών που να σχετίζονται με την υγεία και να επικεντρώνονται στην ειδικότητα τους. Η Διεθνής Ένωση Τηλεπικοινωνιών εκτιμά ότι η παγκόσμια διείσδυση των κινητών συσκευών έχει φτάσει το 91% το 2014
5) 47% των πολιτών δηλώνει ότι τα social media θα επηρεάσουν την επιλογή τους για ένα συγκεκριμένο γιατρό, νοσοκομείο ή πάροχο.
Αυτή η στατιστική δείχνει ότι τα social media έχουν αντικαταστήσει εν μέρη το παραδοσιακό ‘word of mouth’ (από στόμα σε στόμα). Λαμβάνοντας υπόψη τα χαρακτηριστικά της επερχόμενης γενιάς συμπεραίνουμε ότι είναι ήδη ένα σημαντικό κανάλι επικοινωνίας για έναν Ιατρό ή Οργανισμό στον τομέα Υγείας. Οι πολίτες χρησιμοποιούν πλέον τα social media για να συζητήσουν τα πάντα στη ζωή τους, συμπεριλαμβανομένης της υγείας.
Εναπόκειται στους Ιατρούς και τους Οργανισμούς να επιλέξουν αν ήρθε η ώρα να συντονιστούν.
6) 30% των ενηλίκων είναι πιθανό να μοιραστούν πληροφορίες για την υγεία τους σε ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης με άλλους ασθενείς, το 47% με τους γιατρούς, το 43% με τα νοσοκομεία, το 38% με μια ασφαλιστική εταιρεία και το 32% με μια φαρμακευτική εταιρεία.
Τα social media έχουν απογυμνώσει τον τρόπο που οι άνθρωποι αισθάνονται σχετικά με τη διαφάνεια και την αυθεντικότητα. Στόχο αποτελεί να οδηγηθούμε σε πιο παραγωγικές συζητήσεις και καινοτομίες στον τομέα της υγείας. Μεγάλοι οργανισμοί όπως η Mayo Clinic, έχουν αναγάγει την στρατηγική των social media ως πρωτεύουσας και καθοριστικής σημασίας.
7) 26% του συνόλου των νοσοκομείων παγκοσμίως και σχεδόν όλα τα μεγάλα ιδιωτικά νοσοκομεία στην Ελλάδα, συμμετέχουν ενεργά στα social media.
Θεωρείται ότι όποιος δεν χρησιμοποιεί τα social media, είναι πολύ πίσω στην καμπύλη εκμάθησης. Τα social media είναι πολύ σημαντικά για Ιατρούς και Οργανισμούς ώστε να επικοινωνούν το παρελθόν, το παρόν, το μέλλον, τα επιτεύγματα τους, αλλά ακόμη και να διαχειρίζονται κρίσεις δημοσίως.
8) Μόνο το 27% των πολιτών ΔΕΝ δέν χρησιμοποιεί τα social media με την πλειοψηφία να δραστηριοποιήται στο Facebook..
9) 37% των γονέων πλέον αναζητούν ιατρικές απαντήσεις Online.
Οι γονείς ανησυχούν περισσότερο για την υγεία των παιδιών τους απ’ ότι πριν από την απόκτηση παιδιών. Ως εκ τούτου, προμηθεύονται συχνά περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την υγεία ενός αγαπημένου προσώπου από τα social media και γενικότερα online πηγές ενημέρωσης.
10) 28% των συνομιλιών περί υγείας στο Facebook αφορούν θεματολογία που σχετίζεται με προσωπικά θέματα υγεία. Το 27% των ανθρώπων που σχολιάζουν, καταθέτει προσωπικές εμπειρίες και ενημερώνει για νέες εξελίξεις.
Αυτή η στατιστική υποστηρίζει και αναδεικνύει σημαντικές χρήσεις του Facebook που σχετίζονται με την υγεία. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν διεισδύσει πλέον βαθιά στην κοινωνία μας και έχουν γίνει ένας τόπος όπου μοιραζόμαστε εμπειρίες και παρέχουμε υποστήριξη στους άλλους. Αυτό θα μπορούσε να είναι ένας από τους πολλούς παράγοντες που εξηγούν γιατί τόσοι πολλοί εμπιστεύονται τις πληροφορίες που βρίσκονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αναφορικά με την Υγεία. Οι άνθρωποί καθημερινά αποδέχονται ολοένα και περισσότερο τα social media ως μέρος της καθημερινής τους ζωής. Είναι καιρός, Ιατροί και μονάδες υγείας να ενσωματώσουν αυτό το μέσο μάρκετινγκ ως κομμάτι της επαγγελματικής τους κουλτούρας.
11) 60% των χρηστών των social media είναι πιο πιθανό να εμπιστεύονται αναρτήσεις θέσεων που προέρχονται από Ιατρούς παρά από οποιαδήποτε άλλη online πηγή η κοινότητα.
Οι γιατροί ως σεβαστά μέλη της κοινωνίας είναι επίσης πολύ σεβαστοί για τις απόψεις τους, όταν αυτές μοιράζονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αυτός είναι ένας επιπρόσθετος λόγος να ωθήσει τους Ιατρούς και τους επαγγελματίες Υγείας να χρησιμοποιούν ενεργά τα social media για να συζητούν θέματα υγείας.
12) Η Mayo Clinic αύξησε θεαματικά την αποδοχή της όταν άρχισε να χρησιμοποιεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Αυτό είναι ένα ξεκάθαρο παράδειγμα για την ανάγκη να ενισχυθεί η εμβέλεια των μηνυμάτων ενός οργανισμού η ενός Ιατρού με την χρήση των social media. Η Mayo Clinic κατάφερε να μεγαλώσει σημαντικά την αποδοχή της με την αποτελεσματική χρήση των social media μοιραζόμενη ιατρική πληροφόρηση και περιεχόμενο με το κοινό της.
13) 40% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι στοιχεία που βρέθηκαν στα social media επηρέασαν τον τρόπο που κάποιος αντιμετώπισε με μια χρόνια πάθηση, την άποψή τους για τη διατροφή και την άσκηση και την επιλογή τους για ιατρό.
Οι γνώμες και οι απόψεις των ανθρώπων στους κοινωνικούς μας κύκλους συνεχώς επηρεάζουν τις αποφάσεις μας, ακόμη και όταν πρόκειται για θέματα υγειονομικής περίθαλψης. Οι επαγγελματίες υγείας θα πρέπει να λάβουν σοβαρά υπόψη το γεγονός αυτό και με τη χρήση κοινωνικών μέσων μαζικής ενημέρωσης να διασφαλίσουν ότι έχουν γίνει μέρος της διαδικασίας διαμόρφωσης γνώμης για τις επιλογές ‘υγείας’ ενός ατόμου.
14) Έρευνες αποκλειστικά για την Ελλάδα υποδεικνύουν τα παρακάτω:
15) Όπως ακριβώς διασφαλίζουμε την ακεραιότητα του ονόματος μας και της επαγγελματικής μας ιδιότητας στην καθημερινή μας ζωή, το ίδιο οφείλουμε να κάνουμε και στην ψηφιακή μας παρουσία. Ιδιαίτερα εάν αναλογιστούμε την ταχύτητα και το εύρος που διαχέεται η πληροφορία ψηφιακά. Τα social media, δεν είναι ούτε παιχνίδι, ούτε ευκαιριακή ενασχόληση. Απευθυνθείτε σε κάποιον επαγγελματία!
Πηγές
Διαπιστευμένη δημοσιογράφος στο Υπουργείο Υγείας. Διπλωματούχος Διεθνών & Ευρωπαϊκών Σπουδών. Τακτικό μέλος της ΕΣΗΕΑ και του ΟΕΕ.
Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *
Δ