Εν μέσω ισχυρών κοινωνικών αναταράξεων για το Ασφαλιστικό και με «νωπό» ακόμη το «μελάνι» του Παράλληλου Προγράμματος – που κυριαρχείται από διατάξεις αρμοδιότητας του υπουργείου Υγείας, συνέρχεται το Σάββατο 27/2 η Πανελλαδική Ολομέλεια του Τμήματος Υγείας του ΣΥΡΙΖΑ στην Αθήνα.
Παρουσία της πολιτικής ηγεσίας της Αριστοτέλους και Προέδρων Οργανισμών, στελέχη του Κόμματος από το χώρο της Υγείας – αφού αποτιμήσουν το κυβερνητικό έργο (εδώ) – θα κληθούν να κάνουν τις προτάσεις τους για τις απαιτούμενες τομές στο συγκεκριμένο τομέα, ο οποίος χαρακτηρίζεται τόσο από χρόνιες παθογένειες όσο κι από το πλαίσιο που επιβάλλει το 3ο μνημόνιο.
Έχοντας τοποθετήσει ως βασικό εργαλείο για την άσκηση της πολιτικής στην Υγεία τον αναβαθμισμένο δημόσιο τομέα και συμπληρωματικά δίπλα του τον ιδιωτικό, για όσο διάστημα χρειαστεί έως την αντικατάσταση των ιδιωτικών υπηρεσιών από δημόσιες, ο ΣΥΡΙΖΑ προτείνει 5 μεταρρυθμίσεις για την πρώτη κυβερνητική θητεία:
Στόχος είναι η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου δικτύου υπηρεσιών σε ορίζοντα 5ετίας. Βασική προϋπόθεση επισημαίνεται πως είναι η επάνοδος όσων γιατρών το επιθυμούν στο ΠΕΔΥ με ΠΑΑ, η εργαστηριακή αναβάθμιση των δομών του ΠΕΔΥ που ήδη λειτουργούν και η στελέχωση των Κέντρων Υγείας.
Η πρόταση αυτή ουσιαστικά διαψεύδει τις δηλώσεις του πρώην υπουργού Υγείας Π. Κουρουμπλή για την αναδιοργάνωση της ΠΦΥ σε διάστημα 3 μηνών όσο και τις εκτιμήσεις του σημερινού υπουργού Υγείας για την ανασυγκρότηση της ΠΦΥ εντός του 2016. Αντανακλά, παράλληλα, τη διάσταση απόψεων που υπάρχει για το συγκεκριμένο θέμα στο εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ, προκρίνοντας την άποψη που λέει ότι χρειάζεται ένα μεταβατικό στάδιο, στο οποίο θα ενδυναμωθούν καταρχήν οι δομές με ανθρώπινο δυναμικό και οικονομικούς πόρους.
Στόχος είναι η αύξηση των λειτουργικών κλινών ΜΕΘ και η λειτουργία αυτόνομων ΤΕΠ, με βασική προϋπόθεση την τροποποίηση των νοσοκομειακών οργανισμών. Στην κατεύθυνση αυτή γίνεται λόγος για διατήρηση της απογευματινής λειτουργίας των νοσοκομείων για εξειδικευμένες εξετάσεις και «ψυχρά» χειρουργεία, αλλά με κατάργηση των ιδιωτικών ιατρείων.
Δεν διευκρινίζεται, ωστόσο, με ποιο προσωπικό και ποια χρήματα θα στηριχθεί αυτό το εγχείρημα, τη στιγμή που τόσο σε επίπεδο χρηματοδότησης όσο και σε επίπεδο στελέχωσης τα δημόσια νοσοκομεία συνεχίζουν να καταρρέουν, γεγονός το οποίο παραδέχεται ο ΣΥΡΙΖΑ στην κριτική που ο ίδιος ασκεί στο κυβερνητικό έργο, όταν επισημαίνει πως τα αποτελέσματα των προσπαθειών που έχουν γίνει σε αυτούς τους τομείς δεν έχουν γίνει ακόμη ορατά.
Για το συγκεκριμένο θέμα, η Γραμματεία του Τμ. Υγείας του ΣΥΡΙΖΑ κάνει ειδική αναφορά, “κατεβάζοντας” στην Πανελλαδική Συνδιάσκεψη αναλυτική πρόταση 5 σελίδων.
Αν και ο στόχος εδώ είναι η δημιουργία θεσμών κοινωνικού ελέγχου, στο όνομα της διαφάνειας και της αποτελεσματικότερης λειτουργίας του ΕΣΥ, το σημερινό γραφειοκρατικό σύστημα καταλήγει ακόμη πιο δυσκίνητο και πολύπλοκο. Είναι ενδεικτικό ότι προτείνεται η δημιουργία 16 ΥΠΕ αντί για τις 7 που υπάρχουν σήμερα ή η ταύτιση των ΥΠΕ με τις 13 αιρετές διοικητικές περιφέρειες.
Επίσης, προτείνεται η αλλαγή του μοντέλου διοίκησης των νοσοκομείων με καθιέρωση διπλής ηγεσίας, Πρόεδρος και Γεν. Διευθυντής, όπου ο δεύτερος που θα έχει επιλεγεί μέσω αξιολόγησης θα εισηγείται στον πρώτο που θα είναι διορισμένος από τον υπουργό. Με αυτό τον τρόπο ουσιαστικά αντικαθίστανται οι managers από πολιτικά πρόσωπα στα νοσοκομεία.
Στόχος είναι η βαθμιαία αύξηση της χρηματοδότησης από τον κρατικό προϋπολογισμό, σε συνδυασμό με μέτρα εξυγίανσης και εξορθολογισμού σε διάφορους τομείς, ώστε σταδιακά μέσα στην επόμενη 3ετία, να έχει καλυφθεί το μεγαλύτερο μέρος της υστέρησης σε σχέση με τον μέσο όρο της ΕΕ ως ποσοστό του ΑΕΠ.
Για μια ακόμη φορά ο ΣΥΡΙΖΑ παραλείπει να πει πώς θα διασφαλιστεί αυτή η ροή χρημάτων, δεδομένου ότι κάτι τέτοιο προϋποθέτει καταρχήν την έξοδο της χώρας από την κρίση, με την Κομισιόν να προβλέπει ύφεση για το 2016 και πιθανότατα την ανάγκη λήψης και νέων μέτρων.
Μεταξύ των βασικών μεταρρυθμίσεων που προτείνει το Τμήμα Υγείας του Κόμματος είναι η λήψη μέτρων στήριξης της εγχώριας παραγωγής και μέτρων εξυγίανσης της αγοράς. Από την πλευρά της, πάντως, η φαρμακοβιομηχανία ακόμη «φυσάει και δεν κρυώνει» το διογκωμένο claw back στην εξωνοσοκομειακή δαπάνη του φαρμάκου και το νέο «χαράτσι» του νοσοκομειακού μηχανισμού αυτόματης επιστροφής, με την Αριστοτέλους να διατηρεί «σιγήν ασυρμάτου» σε ό,τι αφορά τις συνομιλίες της με τον κλάδο.
Την ίδια ώρα, μόνο ως αποκύημα επιστημονικής φαντασίας θα μπορούσε να σχολιάσει κανείς την πρόταση για τη δημιουργία ενός δημόσιου πλέγματος έρευνας-παραγωγής καινοτόμων φαρμάκων και άλλων προϊόντων βιοτεχνολογίας, όταν το ποσοστό του ΑΕΠ για την έρευνα και την ανάπτυξη με το «ζόρι» έφτασε το 0,83% το 2015 κι όταν υπάρχουν περίπου 800 εκλεγμένοι και αδιόριστοι πανεπιστημιακοί, δίχως να αναμένεται να προκηρυχθεί κάποια νέα θέση σε ελληνικό πανεπιστήμιο το 2017, παρά την εξωπραγματική παραγωγή νέων επιστημόνων.
Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί ότι στο πλαίσιο των προτάσεων που εισηγείται η Γραμματεία του Τμήματος Υγείας, πέραν όσων έχουν σημείο αναφοράς το κυβερνητικό έργο, περιλαμβάνεται κι εκείνες που αφορούν στη σχέση κόμματος-κυβέρνησης, ενόψει του Συνεδρίου του ΣΥΡΙΖΑ τον προσεχή Απρίλη. Στο πλαίσιο αυτό, προτείνεται η συγκρότηση εντός του υπουργείου Υγείας ενός άτυπου πολιτικού οργάνου που θα έχει στόχο το συντονισμό και την “ώσμωση” ανάμεσα σε κόμμα και κυβέρνηση. Στο όργανο αυτό, το οποίο θα συνέρχεται σε μηνιαία βάση, θα συμμετέχει ο υπουργός, ο Συντονιστής του Τμήματος Υγείας κι ο Συντονιστής της ΕΠΕΚΕ.
Το virus.com.gr σας φέρνει καθημερινά τις πιο έγκυρες ειδησεις από τον χώρο της πολιτικής υγείας και φαρμάκου
Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *
Δ