Τέσσερις ερευνητικές εργασίες που εξετάζουν κρίσιμα ζητήματα της ψυχικής υγείας και ευεξίας των ενηλίκων αναδείχθηκαν στο επιστημονικό συμπόσιο που διοργανώθηκε στο πλαίσιο του 19ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Ψυχολογικής Έρευνας. Οι έρευνες ανέλυσαν πώς οι γονικές στρατηγικές ανατροφής, η βούληση και η υπερβολική ενασχόληση με το διαδίκτυο επηρεάζουν την ψυχική ισορροπία.
Το συνέδριο διοργάνωσαν η Δρ. Κλινικής Ψυχολογίας και μεταδιδακτορική ερευνήτρια του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης (ΠΤΔΕ) Μαρία Ιωάννα Αργυροπούλου και ο καθηγητής Ψυχολογίας του ΠΤΔΕ Αλέξανδρος-Σταμάτιος Αντωνίου. Το συμπόσιο, με τίτλο «Η επίδραση των γονικών στρατηγικών διαπαιδαγώγησης, της βούλησης και της υπερβολικής ενασχόλησης με το διαδίκτυο στη ψυχική υγεία και ευεξία των ενηλίκων», πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του 19ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Ψυχολογικής Έρευνας της Ελληνικής Ψυχολογικής Εταιρείας, που διεξήχθη στα Ιωάννινα στις 7-11 Μαΐου.
Γονικές στρατηγικές και ψυχική υγεία:
Η πρώτη έρευνα έδειξε ότι η γονική ζεστασιά συμβάλλει στην ψυχική ευεξία, ενώ η απόρριψη από τους γονείς σχετίζεται με αυξημένο άγχος και κατάθλιψη. Αντίθετα, η προσωπική βούληση φαίνεται να λειτουργεί ως προστατευτικός παράγοντας, ενισχύοντας την ικανότητα του ατόμου να διαχειρίζεται το στρες.
Εθισμός στο διαδίκτυο και συναισθηματική ενσυναίσθηση:
Σύμφωνα με τη δεύτερη μελέτη, η υπερβολική χρήση του διαδικτύου συνδέεται με μειωμένη ενσυναίσθηση, καθώς οι χρήστες που κάνουν κατάχρηση των ψηφιακών μέσων δυσκολεύονται περισσότερο να κατανοήσουν τα συναισθήματα των άλλων. Ωστόσο, διαπιστώθηκε ότι ορισμένοι ενήλικες καταφεύγουν προσωρινά στη χρήση του διαδικτύου ως μέσο μείωσης του καταστασιακού άγχους.
Μοναξιά και κοινωνικά δίκτυα:
Η τρίτη εργασία ανέδειξε τις αρνητικές επιπτώσεις της υπερβολικής αλληλεπίδρασης με τα κοινωνικά δίκτυα, καθώς η συνεχής έκθεση σε «επιμελημένες» εικόνες ζωής των άλλων οδηγεί σε χαμηλή αυτοεκτίμηση, μοναξιά και συμπτώματα κατάθλιψης.
Ακαδημαϊκή επίδοση και ψηφιακή ενασχόληση:
Η τέταρτη μελέτη διερεύνησε την επίδραση της διαδικτυακής παρουσίας στην ακαδημαϊκή πορεία των νέων ενηλίκων. Τα ευρήματα τόνισαν την ανάγκη για ψηφιακή παιδεία και στρατηγικές αυτορρύθμισης, ώστε η χρήση των ψηφιακών εργαλείων να υποστηρίζει την ευεξία αντί να την υπονομεύει.
Οι ερευνητές υπογράμμισαν την ανάγκη για μια ολιστική προσέγγιση της ψυχικής υγείας, αναγνωρίζοντας τη δυναμική σχέση μεταξύ οικογενειακού περιβάλλοντος, προσωπικών δεξιοτήτων και ψηφιακής αλληλεπίδρασης. Η γνώση που προκύπτει από τέτοιες μελέτες μπορεί να αξιοποιηθεί για τη δημιουργία αποτελεσματικών προληπτικών παρεμβάσεων, με στόχο την υποστήριξη των νέων ενηλίκων στην αντιμετώπιση των ψυχολογικών προκλήσεων που προκύπτουν από το σύγχρονο ψηφιακό περιβάλλον.























Comments (0)