Η FairLife L.C.C. φέρνει στην Ελλάδα τα ευρήματα της 9ης ευρωπαϊκής έρευνας του LuCE, αναδεικνύοντας τη σημασία της ενημέρωσης και της συμμετοχής των ασθενών στις θεραπευτικές αποφάσεις.Το 77% των Ελλήνων συμμετεχόντων δήλωσαν ότι θέλουν ενεργότερη συμμετοχή στις θεραπευτικές αποφάσεις, συγκριτικά με 64% του ευρωπαϊκού μέσου όρου.
Η καθημερινότητα των ανθρώπων που ζουν με καρκίνο του πνεύμονα είναι γεμάτη προκλήσεις — όχι μόνο ιατρικές, αλλά και επικοινωνιακές. Η νέα πανευρωπαϊκή έρευνα του LuCE (Lung Cancer Europe), την οποία κοινοποίησε στην Ελλάδα η FairLife L.C.C., αναδεικνύει την επιτακτική ανάγκη για σαφή ενημέρωση και συμμετοχή του ασθενούς στον σχεδιασμό της θεραπείας του.

Τι έδειξε η εικόνα στην Ελλάδα
Η Ελλάδα συμμετείχε στην έρευνα μαζί με 27 ακόμη ευρωπαϊκές χώρες, συγκεντρώνοντας 172 απαντήσεις (8,4% του συνολικού δείγματος). Από τους Έλληνες συμμετέχοντες, το 36,6% ήταν ασθενείς και το 63,4% φροντιστές, με κύρια ηλικιακή ομάδα τα 55–64 έτη και σημαντική υπεροχή των γυναικών (77,3%).

Ζητούμενο: ουσιαστική συνεργασία με τους γιατρούς
Η έκθεση αποτυπώνει ένα επικοινωνιακό χάσμα: Οι Έλληνες ασθενείς αισθάνονται ότι η άποψή τους δεν λαμβάνεται επαρκώς υπόψη και επισημαίνουν την ανάγκη για περισσότερη συμβουλευτική και γραπτή πληροφόρηση για τις διαθέσιμες θεραπείες. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη σημασία της εξήγησης εναλλακτικών επιλογών, λαμβάνοντας υπόψη τις πιθανές παρενέργειες και την προσωπική επιδίωξη για ποιότητα και διάρκεια ζωής. Χαρακτηριστικά το 59% ανέφεραν ότι δεν έλαβαν γραπτές πληροφορίες για τις θεραπευτικές επιλογές τους — στοιχείο που δείχνει κενό στη σαφήνεια και διαφάνεια. Το 70% δήλωσε ότι δεν τους ζητήθηκε γνώμη σχετικά με το ποια θεραπεία ταίριαζε στους στόχους ζωής τους (ποιότητα, διάρκεια, καθημερινότητα).

Ευρήματα:
− Η έρευνα ανέδειξε πόσο καθοριστικό ρόλο παίζει η ενημέρωση για τη νόσο στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των ατόμων από την Ελλάδα.
− Συνολικά, το 93,5% των Ελλήνων συμμετεχόντων θεωρεί ιδιαίτερη σημαντική την πρόσβαση σε ιατρικές πληροφορίες και δεδομένα σχετικά με την υγειονομική περίθαλψη.
− Το 33,8% των συμμετεχόντων δήλωσε ότι δεν έλαβε επαρκείς πληροφορίες για διάγνωση, θεραπεία και φροντίδα. Ωστόσο, το 66,3% των Ελλήνων ασθενών δήλωσε ότι έλαβε τις απαραίτητες πληροφορίες – ποσοστό υψηλότερο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (59,8%).
− Περίπου 60-70% ανέφεραν ικανοποιητική πληροφόρηση και πρόσβαση στην ιατρική ομάδα, ενώ το 30% δήλωσε ελλιπή ενημέρωση ή δυσκολία στην επικοινωνία.
− 1 στους 5 Έλληνες δήλωσε ότι δυσκολεύτηκε να κατανοήσει τις πληροφορίες που έλαβε.
− Το 78,1% δήλωσε ότι κατανοεί καλά τη νόσο, αλλά το 20% των συμμετεχόντων εξακολουθεί να έχει ανεπαρκή γνώση για την ασθένεια.
− Το 38,7% των συμμετεχόντων από την Ελλάδα ανέφερε ανεπαρκή επικοινωνία με επαγγελματίες υγείας (έναντι 28,2% του μέσου όρου των Ευρωπαίων συμμετεχόντων) και το 38% δυσκολίες στην επεξεργασία ή συγκράτηση πληροφοριών.
− 27,5% δήλωσαν ότι δεν απαντήθηκαν όλες οι ερωτήσεις τους, ενώ 25,4% διαπίστωσαν έλλειψη πληροφόρησης. Ωστόσο, θα πρέπει να σημειωθεί πως η πρόσβαση στις πληροφορίες και η κατανόηση τους στην Ελλάδα εμφανίζονται καλύτερες σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Το 90,3% των συμμετεχόντων δεν είχε πρόσβαση σε υποστήριξη ή πληροφόρηση, ιδιαίτερα σε:
- Ψυχολογική υποστήριξη (55,2%).
- Ενημέρωση για κοινωνικές παροχές και δικαιώματα (45,5%).
- Διαχείριση παρενεργειών από τις θεραπείες (42,2%).

− Το 92,3% πιστεύει ότι η άποψη του ασθενούς πρέπει να λαμβάνεται υπόψη, αλλά μόλις το 18,3% θεωρεί ότι αυτό συμβαίνει σε μεγάλο βαθμό (έναντι 29,0% του μέσου όρου των Ευρωπαίων συμμετεχόντων).
− Το 94,6% των ασθενών και το 90,3% των φροντιστών που συμμετείχαν στην έρευνα πιστεύουν ότι η γνώμη τους πρέπει να λαμβάνεται υπόψη στις αποφάσεις για τη φροντίδα.
− Παρότι υπάρχει διάθεση για συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων, μόνο το 59,8% των συμμετεχόντων από την Ελλάδα θεωρεί ότι το σχέδιο θεραπείας ανταποκρίνεται επαρκώς στις προτιμήσεις του.
− 58,1% δήλωσαν ικανοποιημένοι από τη συμμετοχή τους στις αποφάσεις – ποσοστό παρόμοιο με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (59,5%).

Το 46,8% ανέφερε ανεπαρκή επικοινωνία με την ιατρική ομάδα, με σημαντικότερα εμπόδια:
oτη δυσκολία επικοινωνίας με τους επαγγελματίες υγείας
oτην πολυσύνθετη και δύσκολα κατανοητή πληροφόρηση

Επικαιροποιώντας το σύστημα φροντίδας
Συνολικά υπογραμμίζεται η ανάγκη για ενίσχυση των επικοινωνιακών δεξιοτήτων των επαγγελματιών υγείας και καλλιέργεια διαλόγου με ασθενείς και φροντιστές. Η airLife L.C.C., μέσω αυτής της έρευνας, δίνει βήμα στους ίδιους τους ασθενείς. Η ανθρωποκεντρική προσέγγιση στην υγειονομική περίθαλψη δεν είναι πλέον πολυτέλεια – είναι προϋπόθεση για ουσιαστική φροντίδα και βελτιωμένα αποτελέσματα.
























Comments (0)