Υστέρηση ως προς την επίτευξη μιας σειράς στόχων (SDGs) που τίθενται από τον ΟΗΕ για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη με ορίζοντα το 2030 διαπιστώνει ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), παρά τα αδιαμφισβήτητα οφέλη για τον ιδιωτικό τομέα, η ισχυρή δέσμευση του οποίου στην υιοθέτηση της εν λόγω ατζέντας (όπως αυτή εκφράζεται μέσα από εθελοντικές δράσεις εταιρικής κοινωνικής ευθύνης που συμπληρώνουν και αναπτύσσουν τη συμμόρφωσή τους με τη νομοθεσία), αποτελεί προϋπόθεση για την επιτυχή πορεία της διεθνούς κοινότητας προς έναν καλύτερο κόσμο για όλους.
Συγκεκριμένα, ο ΟΟΣΑ κάνει λόγο για αποκλίσεις στις στρατηγικές των επιχειρήσεων από τέσσερις Στόχους της Παγκόσμιας Ατζέντας για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη και συγκεκριμένα τους: 10 (μειωμένες ανισότητες), 12 (υπεύθυνη κατανάλωση και παραγωγή), 13 (δράση για το κλίμα) και 14 (δράση για τη ζωή στο νερό). Ταυτόχρονα, κάνει συγκεκριμένες προτάσεις, αναδεικνύοντας τον ρόλο των επιχειρήσεων στη δημιουργία θέσεων εργασίας, στην προώθηση της καινοτομίας και στη συνεισφορά τους στην οικονομική ανάπτυξη, αλλά και την καθοριστική τους συμβολή στην επίτευξη της παγκόσμιας ισορροπίας και της ευημερίας των ανθρώπων. Υπογραμμίζει δε πως αναμένεται να επωφεληθούν, καθώς οι SDGs θα δημιουργήσουν ευκαιρίες 12 τρισ. δολ. στην αγορά μέχρι το 2030 σε διάφορους κλάδους. Σε αυτούς συγκαταλέγονται οι κλάδοι των τροφίμων, της γεωργίας, των βιώσιμων πόλεων και της ενέργειας, αλλά και εκείνοι της υγείας και της ευεξίας.
Έρευνες έχουν δείξει, πιο συγκεκριμένα, πως οι εταιρείες που υιοθετούν υγιείς περιβαλλοντικές και κοινωνικές δομές καθώς και καλές πρακτικές διαχείρισης πελατών, προμηθευτών και εργαζομένων είναι πιο ανταγωνιστικές μακροπρόθεσμα και δημιουργούν περισσότερες θέσεις εργασίας. Επιπλέον, διαπιστώνεται ότι η παραγωγικότητα και τα κέρδη που δημιουργούνται από τη βιώσιμη επιχειρηματική συμπεριφορά μπορούν να αντισταθμίσουν το πρόσθετο κόστος, κι αυτό με τη σειρά του να οδηγήσει σε μείωση του συνολικού κόστους εργασίας ανά μονάδα προϊόντος.
Ενδεικτικά, οι εργοδότες που παρέχουν εκπαίδευση στους υπαλλήλους τους, αν και πληρώνουν 14% υψηλότερους μισθούς, καταγράφουν 20% υψηλότερη παραγωγικότητα. Τα στοιχεία συνηγορούν, επίσης, στο γεγονός πως η φήμη μιας βιώσιμης εταιρείας μπορεί να τη βοηθήσει να προσελκύσει και να διατηρήσει πελάτες, και έτσι να καταστεί ανταγωνιστικότερη. Ενδεικτικό είναι πως το 66% των καταναλωτών είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερα για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που προσφέρουν οι βιώσιμες επιχειρήσεις. Ακόμη, το 75% των νέων που γεννήθηκαν τον 21ο αιώνα θα συμφωνούσαν με έναν μικρότερο μισθό προκειμένου να εργαστούν σε μια βιώσιμη επιχείρηση.
Δεν είναι τυχαίο, λοιπόν, το γεγονός ότι η σημασία των SDGs στην επιχειρηματική απόδοση αναγνωρίζεται από έναν αυξανόμενο αριθμό επιχειρήσεων. Στο πλαίσιο αυτό, ο ΟΟΣΑ αναφέρεται στο θετικό παράδειγμα πολυεθνικών εταιρειών σε διάφορους τομείς που έχουν ενσωματώσει τους SDGs στις στρατηγικές τους, μεταξύ των οποίων η Siemens και η Johnson & Johnson. Δύο όμιλοι, δηλαδή, οι επιχειρηματικές δραστηριότητες των οποίων περιλαμβάνουν και τον τομέα της υγείας.
Case study: Siemens
Η Siemens, στο πλαίσιο της προσέγγισης Business to Society, είχε ολοκληρώσει, μέχρι το καλοκαίρι του 2017, μελέτες σε 18 χώρες και συνεργάστηκε με 14 επιπλέον, με σκοπό να συγκεντρώσει πληροφορίες για τη θέση τους στην αγορά, την ανάπτυξη ευκαιριών και τις στρατηγικές εμπλοκής των πελατών σε σχέση με τo τοπικό περιβάλλον.
Η προσέγγιση αυτή αναδεικνύει τη συμβολή της Siemens στους SDGs σε σχέση με τις τοπικές κοινωνικές προτεραιότητες. Για την επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης χρησιμοποιεί κατά προτεραιότητα 4 «εργαλεία»: το χαρτοφυλάκιό της, την επιχειρηματική της δραστηριότητα, εμπνευσμένη καθοδήγηση και εταιρική ταυτότητα. Σύμφωνα με αυτά τα «εργαλεία», οι SDGs κατηγοριοποιήθηκαν από υψηλή, μεσαία ή χαμηλή επίπτωση της Siemens.
Σε ό,τι αφορά τα συγκεκριμένα αποτελέσματα του έργου και τη μέτρηση της επιτυχίας, ο πυρήνας ενός παραδοτέου έργου Business to Society είναι –μεταξύ άλλων– ο χάρτης τιμών της Siemens που απεικονίζει τις ποσοτικές συνεισφορές της εταιρείας σε έναν τόπο, σε μια χώρα ή/και σε παγκόσμιο επίπεδο. Για διευκόλυνση, τα αποτελέσματα είναι δομημένα σε 6 πυλώνες περιεχομένου. H παγκόσμια πρωτοβουλία Business to Society, παρουσιάζεται ως εξής:
Η Siemens προσδιόρισε ότι η επιτυχία μετράται σε μεγάλο βαθμό με την παρακολούθηση των δραστηριοτήτων του έργου σε προσδιορισμένους τομείς βελτίωσης ή σε αμφιλεγόμενους τομείς. Προπάντων, τα αποτελέσματα του προγράμματος Business to Society τίθενται υπό αμφισβήτηση και ενημερώνονται σε τακτική βάση.
Σε ό,τι αφορά τα διδάγματα που αντλήθηκαν από αυτό το έργο και τα σχέδια για το μέλλον, η εταιρεία ισχυρίζεται ότι η διαφάνεια και η σωστή κατανόηση των επιπτώσεών της αποτελούν τα θεμέλια για μια ενημερωμένη δράση. Μέχρι στιγμής, λέει, τα προγράμματα Business to Society έχουν αποδειχθεί ωφέλιμα για την επικοινωνία και την αγορά, για παράδειγμα με τους πελάτες και το κοινό.
Για το μέλλον, η Siemens στοχεύει να κατευθύνει ενεργά την επιχειρηματική της ανάπτυξη για την υποστήριξη των SDGs και/ή να εργαστεί περαιτέρω για την ευθυγράμμιση της στρατηγικής της με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Η Siemens έχει υποβάλει πολλές συστάσεις προς τις κυβερνήσεις που θα μπορούσαν να διευκολύνουν τις δράσεις της σχετικά με τους SDGs ή να άρουν τα εμπόδια που περιορίζουν τις ενέργειές της. Αυτές περιλαμβάνουν τα παρακάτω:
Case study: Johnson & Johnson
Μέσω της πρωτοβουλίας Our 2030 Promise, η Johnson & Johnson έχει καθιερώσει ένα στρατηγικό πρόγραμμα, με το οποίο ανταποκρίνεται και δεσμεύει πόρους, προκειμένου να συμβάλει στην επίτευξη κάποιων από τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης. Το πρόγραμμα αποσκοπεί στην καλή υγεία και ευημερία (SDG 3), στην ισότητα των φύλων (SDG 5) και στην ενίσχυση των συνεργασιών για την προώθηση των στόχων της Βιώσιμης Ανάπτυξης (SDG 17).
Η Johnson & Johnson, η οποία απασχολεί 127.000 άτομα σε περισσότερες από 60 χώρες, ισχυρίζεται ότι «ατσαλώνοντας τους εταίρους, κινητοποιώντας τους εργαζομένους και συμμετέχοντας στις κοινότητες» θα «αφιερώσει την εμπειρογνωμοσύνη, τις ιδέες και την εφευρετικότητά της για να δώσει ώθηση στις συνεργασίες και στις προσπάθειες» σε 5 τομείς στους οποίους μπορεί «να δημιουργηθεί βιώσιμος και κλιμακωτός αντίκτυπος». Οι τομείς αυτοί είναι η υγεία του περιβάλλοντος, η υγεία του εργατικού δυναμικού, η υγεία των γυναικών και των παιδιών, οι προκλήσεις υγείας παγκοσμίως και η στοιχειώδεις χειρουργικές επεμβάσεις.
Το πρόγραμμα Our 2030 Promise για καθέναν από αυτούς τους τομείς περιγράφει ένα σύνολο μετρήσιμων στόχων για την εταιρεία, παγκοσμίως, που ταιριάζουν με τους ευρύτερους στόχους των Ηνωμένων Εθνών για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη.
Σύμφωνα με την Johnson & Johnson, καλύτερες, περισσότερο δομημένες και πιο έντονες συνεργασίες μεταξύ των διεθνών οργανισμών (όπως του ΟΗΕ και του ΟΟΣΑ), των κυβερνήσεων, του ιδιωτικού τομέα και της κοινωνίας των πολιτών είναι απαραίτητες για να σημειωθεί πρόοδος, καθώς αν εργαστούν από κοινού για την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων, θα αποτελέσουν μια πανίσχυρη δύναμη. «Η εξέλιξη της νομοθεσίας και της πολιτικής μπορούν να υποστηρίξουν την ισότητα του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, κινητοποιώντας τους για να προσφέρουν λύσεις στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο παγκόσμιος πληθυσμός». Η Johnson & Johnson δηλώνει, επίσης, ότι δεσμεύεται να είναι ένας «πιστός συνεργάτης σε αυτές τις διαδικασίες».
Πηγή: Ph.B
Διαπιστευμένη δημοσιογράφος στο Υπουργείο Υγείας. Διπλωματούχος Διεθνών & Ευρωπαϊκών Σπουδών. Τακτικό μέλος της ΕΣΗΕΑ και του ΟΕΕ.
Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *
Δ