Τα 70 % των ασθενοφόρων του ΕΚΑΒ της Αθήνας βρίσκονται εκτός λειτουργίας, όπως υποστηρίζεται σε ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή προς τον Υπουργό Υγείας, ο βουλευτής Ν. Αργολίδας και Υπεύθυνος για θέματα Υγείας του ΚΙΝΑΛ, Ανδρέας Πουλάς.
Αναλυτικότρα, στην ερώτηση για τα προβλήματα με τη συντήρηση των ασθενοφόρων και τις δυσλειτουργίες, ο βουλευτής αιτείται να ενημερωθεί σχετικά με τους διαγωνισμούς για την προμήθεια ασθενοφόρων οχημάτων τόσο μέσω ΕΣΠΑ όσο και μέσω πόρων του ΕΚΑΒ σε διάφορες περιοχές της χώρας.
Συγκεκριμένα, ο κ. Πουλάς υποστηρίζει στην ερώτηση ότι «είναι γνωστό και διαχρονικό το πρόβλημα των ελλείψεων του ΕΚΑΒ σε ασθενοφόρα και προσωπικό (διασώστες-πληρώματα ασθενοφόρου) σε όλη των χώρα. Στον νομό Αττικής όμως το τελευταίο διάστημα η επιχειρησιακή ικανότητα του ΕΚΑΒ είναι πλέον πολύ κάτω των ορίων ασφαλείας, ώστε να κινδυνεύουν ανθρώπινες ζωές».
Το Σωματείο Εργαζομένων ΕΚΑΒ επικαλείται ο βουλευτής του ΚΙΝΑΛ και συγκεκριμένα την εξώδικη διαμαρτυρια-προσκληση στην οποία καταγράφεται ότι «παρατηρούνται αδικαιολόγητα μεγάλες καθυστερήσεις στην επισκευή των ασθενοφόρων δωρεάς Ιδρύματος Στάυρος Νιάρχος».
Αξιοσημείωτο είναι ότι η συντήρηση και η επισκευή τους έχει αναλάβει εταιρεία, η οποία έχει σύμβαση με το Υπουργείο Υγεία και το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, σύμφωνα με δελτίο τύπου του Υπουργού Υγείας, Β. Κικίλια της 18ης Οκτωβρίου 2019.
Κατά συνέπεια, «ήδη την 31η Δεκεμβρίου 2019, τα 37 επί συνόλου 58 ασθενοφόρων του ΕΚΑΒ Αθήνας (ήτοι το 70% της δύναμης), να ευρίσκονται εκτός λειτουργίας, ώστε πολλοί τομείς να στερούνται των υπηρεσιών μας» αναφέρει χαρακτηριστικά ο βουλευτής.
Μάλιστα, ο βουλευτής στηλιτεύει το γεγονός ότι «η κατάσταση δεν έχει βελτιωθεί παρά ελάχιστα. Στις 19 Ιανουαρίου 2020, 32 ασθενοφόρα βρίσκονταν εκτός λειτουργίας».
Ο κ. Πουλάς προειδοποιεί ότι «ο αριθμός των ασθενοφόρων που επιχειρούν στον νομό Αττικής εχει μειωθεί επικίνδυνα. Τα εναπομείναντα ασθενοφόρα, πλην της δωρεάς, είναι λίγα, κινούνται σε 24ωρη βάση, με εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα το καθένα και ιδιαιτέρως καταπονημένα».
Σύμφωνα με τα στοιχέια που δίνει ο ίδιος στην δημοσιότητα, για περισσότερο από μια δεκαετία και συγκεκριμένα από το 2007 κωλυσιεργούν οι διαδικασίες. Συγκεκριμένα, αναφέρεται ότι έχει ολοκληρωθεί μόλις ένας διαγωνισμός (κατά το ήμισυ) προμήθειας ασθενοφόρων, χωρίς να περιλαμβάνεται η περιφέρεια Αττικής. Συνεπώς, ο βουκλευτής υπογραμμίζει στα επιχειρηματά του ότι «είναι επιτακτική η ανάγκη προμήθειας ασθενοφόρων καθώς και η ολοκλήρωση των διαγωνισμών που είναι σε εξέλιξη».
Μεταξύ άλλων, ο κ. Πουλάς αναφέρει ότι στο προσωπικό οφείλονται εκτός έδρας μετακινήσεις από τον Οκτώβριο του 2018.
Με δεδομένο ότι ο ανεπαρκής αριθμός προσωπικού και ασθενοφόρων καθώς και ο αυξημένος όγκος εργασίας επιφέρουν «σοβαρά προβλήματα και τεράστιες καθυστερήσεις στην παροχή εξειδικευμένης προνοσοκομειακής φροντίδας στους πολίτες από το ΕΚΑΒ», ο κ. Πουλάς ρωτά τον υπουργός Υγείας τα εξής:
- Πως θα λυθεί το πρόβλημα επισκευής και συντήρησης των νέων ασθενοφόρων της δωρεάς ώστε να ομαλοποιηθεί η κατάσταση; Γιατί δεν έχει αξιοποηθεί το Συνεργείο Επισκευής Οχημάτων στην Κεντρική Υπηρεσία του ΕΚΑΒ για την επισκευή και συντήρηση των οχημάτων;
- Α) Ποια η εξέλιξη των διαγωνισμών για την Προμήθεια ασθενοφόρων οχημάτων μέσω χρηματοδότησης ΕΣΠΑ, τον διαγωνισμό για τις ανάγκες του ΕΚΑΒ στις Περιφέρειες Αττικής (60 οχήματα) και Νοτίου Αιγαίου (12 οχήματα), τον διαγωνισμό για τις ανάγκες του ΕΚΑΒ στις Περιφέρειες Κεντρικής Μακεδονίας (15 οχήματα) και Περιφέρεια Θεσσαλίας (13 οχήματα) και τον διαγωνισμός για τις ανάγκες του ΕΚΑΒ στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας (17 οχήματα), σύνολο117 ασθενοφόρα οχήματα; Β) Ποια η εξέλιξη των διαγωνισμών για την προμήθεια ασθενοφόρων οχημάτων μέσω πόρων του ΕΚΑΒ για το Παράρτημα ΕΚΑΒ Πάτρας (14 οχήματα), τοΠαράρτημα ΕΚΑΒ Λαμίας (7 οχήματα), το Παράρτημα ΕΚΑΒ Τρίπολης (7 οχήματα), σύνολο 28 ασθενοφόρα οχήματα;
- Ποια είναι η δύναμη των ασθενοφόρων που επιχειρούν σήμερα σε καθημερινή 24ωρη βάση στην Αττική και ποια θα έπρεπε να ήταν η προβλεπόμενη σύμφωνα με τον πληθυσμό; Ποιος είναι ο μέσος όρος ανταπόκρισης (κλήση-άφιξη στο συμβάν) σε επείγοντα περιστατικά (τροχαία, καρδιολογικά κ.α.);
- Πότε θα καταβληθούν οι «εκτός έδρας» αποζημιώσεις στο προσωπικό του ΕΚΑΒ; Ποιος είναι ο λόγος της καθυστέρησης;»