Την έντονη αντίδρασή του για την ΚΥΑ περί Ενιαίας Λίστας Χειρουργείων εκφράζει το Ενωτικό Κίνημα για την Ανατροπή καταγγέλλοντας ότι πρόκειται για ψευδεπίγραφο τίτλο καθώς δεν θα αναφέρονται τα χειρουργεία ούτε ανά νοσοκομείο ούτε ανά χειρουργική ειδικότητα. Ασαφή σημεία εντοπίζονται με προβλήματα λειτουργικότητας λόγω γραφειοκρατικής επιφόρτησης του γιατρού σε επείγοντα περιστατικά, καθώς με παράκαμψη της υποχρεωτικής εξέτασης στα τακτικά ιατρεία για την ένταξη στη λίστα και άλλες προβληματικές προβλέψεις της ρύθμισης.
Η πλατφόρμα μέσω της ΗΔΙΚΑ που απλά θα «καθαρογράψει» τις ήδη υπάρχουσες ανά νοσοκομείο πλατφόρμες δεν θα επιφέρει μείωση της αναμονής, ισχύρίζεται το Ενωτικό Κίνημα για την Ανατροπή. Με αναφορά στο ΦΕΚ (152, τ. 2ο) ΚΥΑ (Γ2α/οικ.2043) που τιτλοφορείται «Σύσταση και λειτουργία της Ενιαίας Λίστας Χειρουργείων» το Ενωτικό Κίνημα για την Ανατροπή υποστηρίζει ότι υποδαυλίζεται η προσπάθεια ψηφιοποίησης από ασαφείς αναφορές: «στο άρθρο 2 συγχέονται με επικίνδυνο και αντιεπιστημονικό τρόπο οι τακτικές με τις επείγουσες χειρουργικές επεμβάσεις. Μάλιστα το συγκεκριμένο άρθρο είναι τελείως αντιφατικό αφού στην παρ. 2 υπάρχει αυτή η απαράδεκτη σύγχυση ενώ στην παρ. 3 αναδιατυπώνεται πιο αναλυτικά (σε σχέση με την προηγούμενη ΚΥΑ του 2017) η κατηγοριοποίηση των τακτικών επεμβάσεων με κριτήριο την βαρύτητα (κατηγορία 1 βαρύτητας όταν ο μέγιστος χρόνος αναμονής είναι ως 2 εβδομάδες). Άρα η ίδια η παρ. 3 του άρθρου 2 αναιρεί την παρ. 2 του ίδιου άρθρου που λέει (ούτε λίγο ούτε πολύ) πως ο χειρουργός θα πρέπει μέσα στην γενική εφημερία να αφιερώσει πολύ χρόνο σε μια περιττή γραφειοκρατία προκειμένου να οδηγήσει στο χειρουργείο ένα επείγον περιστατικό με π.χ. τραυματική ρήξη σπληνός, οξύ επισκληρίδιο αιμάτωμα ή οξεία κοιλία». Επίσης καυτηριάζεται η αναφορά πως η κλινική εκτίμηση του επείγοντος περιστατικού γίνεται «κατά την πρωινή ή την ολοήμερη λειτουργία του νοσοκομείου». Το Κίνημα υποστηρίζει πως είναι εφικτό «μόνο στην ΕΦΗΜΕΡΙΑ του νοσοκομείου και όχι στην τακτική του λειτουργία, είτε πρωινή (δωρεάν) ή «ολοήμερη» (δηλαδή «απογευματινή» πληρωτική). Κάθε αναφορά περί επειγουσών επεμβάσεων σε διάταξη που αφορά τακτικές επεμβάσεις πρέπει να απαλοιφθεί. Ο έλεγχος για το αν μια επέμβαση τακτική «βαφτίζεται» δήθεν επείγουσα είναι ΑΛΛΗ διαδικασία. Όλα τα υπόλοιπα είναι εκ του πονηρού».
Ακόμη τονίζεται πως πουθενά δεν αναφέρεται ότι είναι «απαραίτητη προϋπόθεση για να ενταχθεί ασθενής στην λίστα θα πρέπει πρώτα να έχει εξεταστεί στα τακτικά ιατρεία του νοσοκομείου. Αντίθετα δίνεται η δυνατότητα στον κάθε χειρουργό να μπαίνει ανεξέλεγκτα στην πλατφόρμα οποιαδήποτε στιγμή (προφανώς με username και password όπως προβλέπεται στην παρ. 1 του άρθρου 8) καταχωρώντας όποιον ασθενή θέλει άσχετα αν έχει εξεταστεί ο ασθενής ή όχι στα τακτικά ιατρεία».
Προβληματική είναι και η καταχώρηση από τον χειρουργός στην ψηφιακή πλατφόρμα «για την ταυτοποίηση των προσωπικών στοιχείων του ασθενούς δεν αναφέρεται πουθενά συνευθύνη της διοικητικής υπηρεσίας και η ευθύνη αυτή επιφορτώνεται αποκλειστικά στον γιατρό. Όμως στα νοσοκομεία εκείνα όπου τα τακτικά ιατρεία λειτουργούν στοιχειωδώς σωστά, ήδη εδώ και χρόνια η λίστα των ραντεβού στα τακτικά ιατρεία είναι ευθύνη των διοικητών αρμοδίων που παραδίνουν στους γιατρούς σε καθημερινή βάση πριν ξεκινήσει το τακτικό ιατρείο την λίστα των ραντεβού. Κάθε ασθενής πριν προσέλθει στο αντίστοιχο τακτικό ιατρείο περνάει πρώτα από την γραμματεία των τακτικών ιατρείων όπου ταυτοποιούνται τα προσωπικά του στοιχεία και μάλιστα εκδίδεται από την διοικητική υπηρεσία Αριθμός Μητρώου που συνοδεύει τον ασθενή και κατά την εξέταση στα τακτικά ιατρεία και κατά την νοσηλεία του όταν έλθει η σειρά του να χειρουργηθεί».
Δυσκολία θα δημιουργηθεί από την αναγραφή άλλης ημερομηνίας «κλινικής εκτίμησης» και άλλης ημερομηνίας «καταγραφής στην Ενιαία Λίστα Χειρουργείων». Σε αυτό το σημείο τονίζεται πως η ημερομηνία πρέπει να είναι μόνο μια «κατά την οποία ο ασθενής εξετάζεται στο τακτικό ιατρείο με την επίσημη λίστα των ραντεβού όπως αυτή διαμορφώνεται με συνευθύνη της διοικητικής υπηρεσίας του νοσοκομείου». Διαφορετικά ο ιατρός καθίσταται ληξίαρχος και υπάρχει περίπτωση ανισοτιμίας
Στο άρθρο 5 σημειώνεται πως η αρχειοθέτηση των πρακτικών χειρουργείου είναι ευθύνη της Επιτροπής Χειρουργείου. Σχολιάζεται ως αντιδεοντολογικό και αντιεπιστημονικό, αφού «η σύνταξη και καταχώρηση του πρακτικού χειρουργείου είναι σοβαρή επί της ουσίας ιατρική πράξη και αυτονόητα η ευθύνη της ανήκει στον ειδικευμένο χειρουργό και στον επιστημονικό υπεύθυνο του αντίστοιχου τμήματος».
Καταλήγοντας αίτημα του Ενωτικού Κινήματος για την Ανατροπή αποτελεί η στελέχωση των χειρουργείων με το αναγκαίο ιατρικό (αναισθησιολόγους) και νοσηλευτικό προσωπικό και ζητά να ανακληθεί η εφαρμογή της ΚΥΑ ώστε να υπάρξει διάλογος με την ΟΕΝΓΕ και τις Ενώσεις των νοσοκομειακών γιατρών.
Το virus.com.gr σας φέρνει καθημερινά τις πιο έγκυρες ειδησεις από τον χώρο της πολιτικής υγείας και φαρμάκου
Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *
Δ