Από την εταιρεία AΝΤΙΣΕΛ-ΑΦΟΙ Α. ΣΕΛΙΔΗ Α.Ε. λάβαμε μακροσκελή επιστολή για το ρεπορτάζ, που δημοσιεύσαμε στις 28-7-2017 με τίτλο: «Προβληματικά υλικά για τους ασθενείς στο Λαϊκό» https://goo.gl/1yFpS9. Παρά το μέγεθός της, την παραθέτουμε αυτούσια: Στην πρώτη παράγραφο της εν λόγω δημοσίευσης αναγράφονται επί λέξει τα εξής: «… Μόνο στην Ελλάδα συμβαίνουν αυτά. Στο Λαϊκό νοσοκομείο, η διοίκηση εμφανίζεται υποχρεωμένη από το νόμο και συνεχίζει σύμβαση με προμηθευτή, ενώ τα υλικά του έχουν βρεθεί ότι παρουσιάζουν σωρεία προβλημάτων! Μάλιστα, αυτά καταγράφονται και εγγράφως από τις προϊστάμενες νοσηλευτικής και την ίδια την επιτροπή αξιολόγησης του αρχικού διαγωνισμού…, ενώ στη δεύτερη παράγραφο συνεχίζει ο κος Νέγκης αναφέροντας ονομαστικά την εταιρία μας: «… Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Η υπόθεση αφορά ένα είδος φίλτρων (αποκαλούνται φίλτρα παρά την κλίνη), για τα οποία είχε προκηρυχτεί διαγωνισμός το 2014, ο οποίος ολοκληρώθηκε το 2016 και υπογράφηκε σύμβαση (84/2016) με την εταιρεία AΝΤΙΣΕΛ-ΑΦΟΙ Α. ΣΕΛΙΔΗ Α.Ε. Η εν λόγω εταιρεία διαθέτει υλικά από τον κατασκευαστικό οίκο Macopharma Γαλλίας…». Ο αρθρογράφος στη συνέχεια αναπαράγει το περιεχόμενο πρακτικού συνεδρίασης του Διοικητικού Συμβουλίου του Νοσοκομείου με θέμα τα φερόμενα προβλήματα που ανέφεραν ορισμένες μόνον από τις Προϊστάμενες των Κλινικών του Νοσοκομείου. Καταλήγει δε με την ακόλουθη, προσωπική, υποκειμενική και έχουσα γεγονοτικό πυρήνα αξιολόγηση: «… Αξίζει να αναφερθεί ότι τα συγκεκριμένα φίλτρα αγοράζονται από το νοσοκομείο με βάση το διαγωνισμό σε τιμή 15 ευρώ το κομμάτι (χωρίς ΦΠΑ), ενώ τα αμέσως πιο ακριβότερα στο διαγωνισμό είχαν τιμή 24,47 ευρώ. Το Διοικητικό Συμβούλιο λοιπόν συνεδρίασε στις 12 Ιουλίου και αφού έλαβε υπόψη του όλα όσα αναφέρθηκαν αποφάσισε να συνεχίσει την προμήθεια των ίδιων υλικών, παρά τα προβλήματα που αναφέρθηκαν και επιβεβαιώθηκαν από όλους τους αρμοδίους! Είναι φανερό ότι η υπόθεση αναδεικνύει πολλά τρωτά του υφιστάμενου συστήματος προμηθειών και το κυριότερο δείχνει πόσο αναχρονιστικό και επικίνδυνο είναι το σύστημα των μειοδοτικών διαγωνισμών. Τα νοσοκομεία μας αγοράζουν υλικά με βάση τη χαμηλότερη και όχι τη συμφερότερη προσφορά, που συνυπολογίζει την ποιότητα και άλλες παραμέτρους. Πώς όμως να εφαρμοστεί η συμφερότερη προσφορά, όταν γίνεται εφαλτήριο συναλλαγής και διαφθοράς; Τελικά τη νύφη καλούνται να την πληρώσουν οι ανυποψίαστοι ασθενείς…». Περαιτέρω, στο σύνολο της δημοσίευσης αφήνονται υπόνοιες για την ποιότητα των φίλτρων που κατασκευάζονται από την παγκοσμίας φήμης γαλλική εταιρία,Macopharma, της οποίας η εταιρία μας είναι επίσημη διανομέας των προϊόντων της στην Ελλάδα. Οφείλουμε να σημειώσουμε ότι πριν την ανάρτηση της άνω δημοσίευσης ούτε ο συντάκτης αυτής ούτε κάποιος από τη συντακτική ομάδα της ιστοσελίδας σας επικοινώνησε με την εταιρία μας, προκειμένου να διασταυρώσει την ακρίβεια των αναφερόμενων πραγματικών περιστατικών ή έστω να καταγράψει τις απόψεις και τη στάση της εταιρίας μας επί των αναφερομένων, κατά παράβαση των σχετικών δεοντολογικών και λοιπών κανόνων. Στην προ ολίγου τηλεφωνική μας επικοινωνία, ο κος Ουζούνης αναγνώρισε αυτήν την παράλειψη, και σε συνεννόηση μεταξύ μας, επανέρχομαι, προκειμένου να λάβει χώρα αυτό έστω και μετά τη δημοσίευση. Σημειώστε, λοιπόν, παρακαλώ τα ακόλουθα: Για τη συγκεκριμένη προμήθεια εκ μέρους του Νοσοκομείου, έλαβε χώρα δημόσια διαγωνιστική διαδικασία, κατ’ εφαρμογή των τότε ισχυόντων ημεδαπών και ενωσιακών κανόνων δικαίου. Η ολοκλήρωση της διαδικασίας αυτής, ανέδειξε ανάδοχο της συγκεκριμένης προμήθειας την εταιρία μας. Τούτο σημαίνει ότι εξετάσθηκαν δείγματα των προσφερόμενων ειδών και ότι αυτά κρίθηκαν απολύτως κατάλληλα και σύμφωνα με τις τεχνικές προδιαγραφές του διαγωνισμού, από την αρμοδίως συγκροτηθείσα Επιτροπή Αξιολόγησης των Προσφορών. Επιπλέον, κατά της προσφοράς της εταιρίας μας δεν ασκήθηκε οιασδήποτε φύσης διοικητική ή δικαστική προσφυγή από έτερη ανταγωνίστρια και συνδιαγωνιζόμενη εταιρία. Μετά την κατακύρωση του αποτελέσματος του διαγωνισμού, συνήφθη μεταξύ της εταιρίας μας και του άνω Νοσοκομείου η υπ’ αρίθμ. 84/2016 διοικητική σύμβαση για την προμήθεια φίλτρων παρά τη κλίνη, τύπου KFS0001, αξίας 110.565,00€ χωρίς ΦΠΑ με διάρκεια ισχύος από 30/12/2016 μέχρι 29/12/2017. Κατά την εμπρόθεσμη και προσήκουσα παράδοση εκ μέρους της εταιρίας μας των υπό προμήθεια ειδών, αυτά παρελήφθησαν από το Νοσοκομείο, συντασσομένων σχετικώς των Πρωτοκόλλων Ποσοτικής και Ποιοτικής Παραλαβής από αρμόδια Επιτροπή του Νοσοκομείου, που προβλέπονται τόσο από το νόμο όσο και από τη σύμβαση. Από τα Πρωτόκολλα αυτά ευθέως συνάγεται ότι τα παραδοθέντα είδη ανταποκρίνονται πλήρως, τόσο ποσοτικά όσο και ποιοτικά, στο αντικείμενο της σύμβασης, δηλ. ότι τα παραδοθέντα φίλτρα πληρούν άπασες τις τεχνικές προδιαγραφές. Τέλος, επισημαίνουμε ότι τα είδη αυτά φέρουν σήμανση CE, πράγμα που αποδεικνύει την πιστοποίησή τους και τη συμμόρφωσή τους με όλους του κανόνες για την κυκλοφορία τους εντός του ενωσιακού χώρου. Επομένως, δεν παραμένει η παραμικρή αμφιβολία για την ποιότητα των προσφερόμενων από την εταιρία μας ειδών, παραγωγής του γαλλικού κατασκευαστικού οίκου Macopharma. Οι φερόμενες αιτιάσεις που περιλαμβάνονται στο υπ’ αρίθμ. 3808/22.03.2017 έγγραφο προϊστάμενων κλινικών του Νοσοκομείου απαντήθηκαν αναλυτικά και τεκμηριωμένα από δια ζώσης παράσταση του αρμόδιου διευθυντή και του αρμοδίου υπαλλήλου της εταιρίας μας στο Νοσοκομείο. Αξίζει να μνημονευθεί η καταληκτική φράση της εν λόγω επιστολής, ήτοι ότι «… θα θέλαμε όπως επικρατήσει η προηγούμενη σύμβαση αρ. σύμβασης 12/2015, του νοσοκομείου μας…», στην οποία είχε ανακηρυχθεί ανάδοχος η ανταγωνίστρια εταιρία, στην οποία τελικά δεν κατακυρώθηκε το αποτέλεσμα της νέας επίμαχης, διαγωνιστικής διαδικασίας… Το Νοσοκομείο, ωστόσο, ως συγκροτημένο νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, η λειτουργία του οποίου διέπεται από συγκεκριμένους κανόνες δικαίου, αποφασίζει βάσει προβλεπόμενων από το νόμο συλλογικών οργάνων, και όχι επί τη βάσει τέτοιου είδους «απαιτήσεων», κατά παράβλεψη και παράβαση των ημεδαπών και ενωσιακών κανόνων για τη διενέργεια των δημόσιων διαγωνιστικών διαδικασίων, πολλώ δε μάλλον όταν η «απαίτηση» αυτή αναφέρεται σε σημαντικά ακριβότερα υλικά… Το Δ.Σ. του Νοσοκομείου, λαμβάνοντας υπ’ όψιν του όλα τα σχετικά έγγραφα, τις τεκμηριωμένες και αναλυτικά παρατιθέμενες δια ζώσης οδηγίες και εξηγήσεις των αρμοδίων υπαλλήλων της εταιρίας μας για την ορθή χρήση των επίμαχων φίλτρων, την εισήγηση του νομικού του συμβούλου, αποφάσισε ομόφωνα με την υπ’ αρίθμ. 26/12.07.2017 (Θέμα 20ο) απόφασή του ότι εμμένει στην εκτέλεση της υπ’ αρίθμ. 84/2016 διοικητικής σύμβασης, που συνήφθη κατά τα ανωτέρω με την εταιρία μας. Συνεπώς, εν όψει του ότι ουδέποτε ζητήθηκε η στάση και η άποψη της εταιρίας μας για το επίμαχο δημοσίευμα, παρακαλώ σημειώστε ότι οι υπόνοιες που αφήνονται για την ποιότητα των προσφερόμενων από την εταιρία μας φίλτρων είναι, εν όψει όλων των ανωτέρω, παντελώς ανακριβής, όπως επίσης και η υπόνοια για τη δημιουργία προβλημάτων στους ασθενείς του εν λόγω Νοσοκομείου. Τέλος, κατά τη μακρόχρονη, πεντακονταετή πορεία της εταιρίας μας στο χώρο της υγείας, του ιατρικού και επιστημονικού εξοπλισμού, ουδέποτε έχει δημοσιευθεί το παραμικρό δημοσίευμα, στο οποίο να αναφέρεται η επωνυμία της με αρνητική χροιά. Σας δηλώνουμε ότι θεωρούμε δυσφημιστική την αναφορά της επωνυμίας της εταιρίας μας στο εν λόγω δημοσίευμα, στο οποίο περιέχεται επίσης η φράση «…Πώς όμως να εφαρμοστεί η συμφερότερη προσφορά, όταν γίνεται εφαλτήριο συναλλαγής και διαφθοράς; …», διότι ο αναγνώστης συνδέει τις δύο αναφορές του συντάκτη του άρθρου στο μυαλό του, προκαλώντας μας αυτονόητη βλάβη. Αιτούμαστε, λοιπόν, την πλήρη εξάλειψη της εν λόγω φράσης από την επίμαχη ανάρτηση, ώστε να αποκατασταθεί η συντελεσθείσα προσβολή της φήμης της εταιρίας μας, καθώς και την αναδιατύπωση της ανάρτησης αυτής, με τη συμπερίληψη της ανωτέρω θέσης της εταιρίας μας. Εντός ευλόγου χρονικού διαστήματος θα επανέλθουμε, εφόσον χρειαστεί με πλήρη τεχνική τεκμηρίωση σχετικά με τη λειτουργία και την ποιοτική απόδοση των εν λόγω φίλτρων, καθώς το ζήτημα αυτό φαίνεται να έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον του συντάκτη του άρθρου. Επίσης, με χαρά να απαντήσουμε είτε προφορικά είτε δι ηλεκτρονικής αλληλογραφίας σε όσα τυχόν ερωτήματα επιθυμεί να θέσει στους αρμοδίους υπαλλήλους μας. Υ.Γ. Σε συνέχεια των αναφορών του συντάκτη του άρθρου στα εκ του νόμου προβλεπόμενα κριτήρια επιλογής αναδόχου των δημοσίων συμβάσεων προμηθειών, και προς εμπλουτισμό των de lege ferenda παρατηρήσεών του, τον καλούμε να μελετήσει το ν. 4412/2016, με τον οποίο προσαρμόστηκε εκ νέου η ημεδαπή νομοθεσία σε ενωσιακούς κανόνες δικαίου, επιφέροντας σημαντικές τροποποιήσεις στο θέμα αυτό. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος της εταιρίας για την παύση της προσβολής και την αποκατάσταση οιασδήποτε φύσης ζημίας της. Απάντηση συντάκτη: Προφανώς, δεν είναι δυνατόν να σχολιάσω κάθε σημείο της επιστολής. Ουδέποτε ισχυριστήκαμε ότι τα υλικά της εταιρείας είναι προβληματικά. Δεν το λέμε εμείς. Το λένε οι προϊστάμενες των κλινικών, που χρησιμοποιούν τα υλικά και τα μέλη της τριμελούς επιτροπής διενέργειας του διαγωνισμού, που κλήθηκαν να δώσουν απαντήσεις. Δηλαδή, οι χρήστες των προϊόντων της. Επίσης, το τμήμα προμηθειών του Λαϊκού αναφέρει γραπτώς ότι σε επικοινωνία που είχε με άλλα νοσοκομεία, που προμηθεύονται τα ίδια φίλτρα, ενημερώθηκε ότι και εκεί υπάρχουν προβλήματα. Άρα, εμείς, δεν κάναμε αυθαίρετες κρίσεις για την ποιότητα των υλικών, με σκοπό να βλάψουμε τη φήμη της εταιρείας. Δημοσιεύσαμε κρίσεις των χρηστών των υλικών και αρμοδίων του νοσοκομείου για να ενημερωθεί η κοινή γνώμη. Εκτός και αν εγκαλούμαστε γιατί τα δημοσιεύσαμε, υπονοώντας ότι έπρεπε να τα αποκρύψουμε! Αλίμονο αν ένας δημοσιογράφος απολογείται γιατί κάνει τη δουλειά του… Η ουσία της υπόθεσης πιστεύω ότι παραμένει. Στην απάντηση της εταιρείας δεν παρέχεται καμία εξήγηση για τα προβλήματα, που αναφέρονται από τις προϊστάμενες. Θυμίζω τα πιο σοβαρά:
Εγκαλούμαστε γιατί δεν επικοινωνήσαμε με την εταιρεία. Μα δημοσιεύσαμε τους ισχυρισμούς της στις έγγραφες απαντήσεις, που έστειλε στις υπηρεσίες του Λαϊκού νοσοκομείου. Αντιγράφω από το ρεπορτάζ: «Επίσης το νοσοκομείο επικοινώνησε εγγράφως με την προμηθεύτρια εταιρεία και ζήτησε λεπτομερή κατάλογο Νοσοκομείων που προμηθεύονται τα ίδια φίλτρα. Η εταιρεία απάντησε στις 29 Μαϊου, αναφέροντας ενδεικτικά ορισμένα νοσοκομεία:
Επίσης, στην απάντησή της επεσήμανε ότι «το εν’ λόγω προϊόν παράγεται από τον κατασκευαστικό οίκο Macopharma Γαλλίας, μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες παγκοσμίως σε παραγωγή ασκών συλλογής αίματος, ασκών με φίλτρο και φίλτρων (εργαστηριακών και παρακλινίων), με μεγάλη εξειδίκευση στα εν’ λόγω προϊόντα και φυσικά πιστοποιημένη κατά τις επιταγές του νόμου… Η εταιρεία MACOPHARMA αποτελεί τον σημαντικότερο παραγωγό φίλτρων και ασκών αίματος στην Γαλλία με παγκόσμιο δίκτυο πωλήσεων». Συνεπώς, οι θέσεις της εταιρείας προβλήθηκαν με επάρκεια, αντιπροσωπεύοντας σε μέγεθος το 1/5 του ρεπορτάζ. Όσο, δε, για την αναφορά μας: «Πώς όμως να εφαρμοστεί η συμφερότερη προσφορά, όταν γίνεται εφαλτήριο συναλλαγής και διαφθοράς;». Αδυνατώ να κατανοήσω γιατί η εταιρεία τη θεωρεί δυσφημιστική και προσβλητική. Αν και θεωρώ ότι η διατύπωση είναι ξεκάθαρη, δηλώνω κατηγορηματικά ότι δεν αφορά την ίδια και αποδίδω τα σχόλια της σε παρανόηση εκ μέρους της. Το σχόλιο αναφέρεται γενικότερα στο σύστημα προμηθειών και στο γεγονός ότι μέχρι σήμερα όταν ένας διαγωνισμός βασίζεται όχι στη χαμηλότερη, αλλά στη συμφερότερη προσφορά, συχνά γίνεται «μαγείρεμα» στην αξιολόγηση, με συνέπεια πράγματι η όλη διαδικασία να εξελίσσεται σε εφαλτήριο συναλλαγής και διαφθοράς. Εφόσον η εταιρεία συμμετείχε και κέρδισε μειοδοτικό διαγωνισμό, πώς είναι δυνατόν το σχόλιο να αφορά την ίδια; Κλείνοντας σημειώνω το εξής: Αναμφίβολα, δεν είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε τι ακριβώς συμβαίνει με τα συγκεκριμένα υλικά. Το υπουργείο Υγείας και οι αρμόδιοι φορείς οφείλουν να διαλευκάνουν την υπόθεση, ώστε αν πράγματι τα υλικά έχουν πρόβλημα να διακοπεί η χρήση τους. Αν όχι, να αποκατασταθεί η φήμη της εταιρείας. Αυτό επιβάλλει το δημόσιο συμφέρον και εξυπηρετεί και το συμφέρον της εταιρείας.
Δευθυντής Σύνταξης, virus.com.gr & Pharma Health Business magazine
Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *
Δ