«Αγαπητέ Κύριε Νεγκή,
Με έκπληξη διάβασα σήμερα το κύριο άρθρο σας στο virusμε τίτλο “νέο «σκάνδαλο» με τη Siemensστην υγεία”. Επιτρέψτε μου, προς αποφυγή οποιασδήποτε εσφαλμένης εντυπώσεως που προκαλεί ο τίτλος και το περιεχόμενο του άρθρου σας και αποκατάσταση της αλήθειας, να διευκρινίσω τα εξής, καθόσον ως Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Υγείας την περίοδο που αναφέρεστε έχω πλήρη γνώση του συγκεκριμένου θέματος.
Πράγματι στα πλαίσια συμβάσεως που κατηρτίσθη την 27-8-2012, η SIEMENSσυμφώνησε με το Ελληνικό Δημόσιο να παρέχει ιατρικό εξοπλισμό συνολικού ποσού 90 εκατομμυρίων ευρώ. Προφανώς οι Υπουργοί Υγείας, ούτε ο τότε ούτε οι μεταγενέστεροι, δεν διαπραγματεύτηκαν και δεν κατήρτισαν τη συμφωνία.
Στα πλαίσια της συμφωνίας αυτής και σε συνεννόηση με τα νοσοκομεία, οι υπηρεσίες του Υπουργείου κατήρτισαν κατάλογο ιατροτεχνολογικών μηχανημάτων που χρειάζονται τα νοσοκομεία.
Ισχυρίζεστε ότι πρόκειται περί σκανδάλου διότι με τη συμφωνία αυτή βλάπτεται ο ανταγωνισμός και επικαλείστε επιχειρήματα ανταγωνιστών της SIEMENSπου έχουν προσβάλλει τις συγκεκριμένες προμήθειες. Επομένως, συμπεραίνει κάποιος από το άρθρο σας ότι ο Υπουργός Υγείας θα έπρεπε να μην λάβει 90 εκατομμύρια ευρώ σε ιατροτεχνολογικό εξοπλισμό, να μην εκτελέσει την ήδη καταρτισθείσα συμφωνία γιατί οι ανταγωνιστές της SIEMENSπου θα επιθυμούσαν να προμηθεύσουν αυτοί μηχανήματα αξίας 90 εκατομμυρίων ευρώ τελικώς δεν θα τα προμηθεύσουν και θίγονται.
Άρα ο Υπουργός Υγείας να αναλάβει την ευθύνη, ένα όφελος 90 εκατομμυρίων ευρώ για το Ελληνικό Δημόσιο να μην το εκτελέσει, να μην το εισπράξει, να μην ωφεληθεί το Ελληνικό Δημόσιο υιοθετώντας τις αιτιάσεις του ανταγωνισμού που τι ζητά; Να καταβάλει το Δημόσιο το ποσό για την αγορά των μηχανημάτων και να μην λάβει τον εξοπλισμό στα πλαίσια αυτής της αποζημιωτικής συμφωνίας.
Οφείλω να σας ενημερώσω ότι όποιος Υπουργός Υγείας έκανε κάτι τέτοιο, θα διέτρεχε τον κίνδυνο να θεωρηθεί ότι παραβαίνει τα καθήκοντά του βλάπτοντας τα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου και προστατεύοντας τα συμφέροντα της SIEMENS.
Καλό είναι να φωτίζονται οι παράμετροι ενός ζητήματος, αλλά ας φωτίζονται όλες οι παράμετροι και ας μην ανακαλύπτουμε «σκάνδαλα» γιατί οι λέξεις αυτές εύκολα αποδίδονται προς πάσα κατεύθυνση όταν υπάρχουν συγκρούσεις συμφερόντων. Πάντως σκάνδαλο δεν μπορεί να είναι η εκτέλεση μίας συμφωνίας στο σκέλος που περιέχει οφέλη για το Ελληνικό Δημόσιο. Σκανδαλώδης μπορεί να είναι η υιοθέτηση απόψεων του ανταγωνισμού οποιασδήποτε πλευράς».
Το πρώτο σχόλιο που έχω να κάνω είναι να προτρέψω τον κ. Κοντοζαμάνη να διαβάσει τη Συμφωνία Συμβιβασμού με τη Siemens. Διότι προφανώς την έχει πατήσει όπως ο Μιχάλης Χρυσοχοϊδης. Γεγονός που εκθέτει τον ίδιο και όσους υπερασπίζεται ως μη όφειλε.
Οφείλω και εγώ να τον ενημερώσω ότι η συμφωνία δεν αναφέρει εξοπλισμό 90 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό περιλαμβάνει και άλλες δράσεις, όπως «προγράμματα για μεταπτυχιακές σπουδές στους τομείς της ενέργειας, της υγείας, της βιομηχανίας, των υποδομών και της αστικής ανάπτυξης μέσω του ιδρύματος κρατικών υποτροφιών (μέχρι 100 υποτροφίες το χρόνο). Επίσης, ερευνητικά προγράμματα στα ίδια αντικείμενα.
Είναι για γέλια. Ενώ για οποιαδήποτε άλλη εταιρεία, προμηθευτή του δημοσίου είναι αντιδεοντολογικό να υποστηρίζει και να προσφέρει εμμέσως οικονομική υποστήριξη σε πανεπιστημιακούς, εμείς συμφωνήσαμε η Siemens να μπορεί να το κάνει νομίμως. Και μάλιστα σε τομείς, που έχει εμπορικό ενδιαφέρον. Όχι στην πληροφορική ή στην αγροτική οικονομία…
Σημαντικό είναι επίσης να τονιστεί ότι η συμφωνία αναφέρει ότι η Siemens θα «υποστηρίξει την παροχή ιατρικού εξοπλισμού» και δεν μιλά για προσφορά δικού της εξοπλισμού. Εκείνο λοιπόν για το οποίο μέμφομαι την προηγούμενη κυβέρνηση δεν είναι ότι προχώρησε στην υλοποίηση της συμφωνίας, αλλά ότι το έκανε με τρόπο που βόλευε τη Siemens…
Όπως ανέφερα και στο άρθρο μου της Παρασκευής, στις 12-8-2015, ο Μάκης Βορίδης υπόγραψε έγγραφο, με το οποίο αποφασίζεται 16 νοσοκομεία του ΕΣΥ να πάρουν εξοπλισμό Siemens ενώ σε άλλα δύο νοσοκομεία θα γίνει προμήθεια εξοπλισμού με χρηματικά ποσά της γερμανικής εταιρείας.
Αφού λοιπόν – όπως υποστηρίζει ο κ. Κοντοζαμάνης – η απόφαση αυτή ήταν προς όφελος του ελληνικού δημοσίου γιατί δεν δημοσιοποιήθηκε; Γιατί δεν αναρτήθηκε στη Διαύγεια; Και γιατί είχε το χαρακτήρα του εξαιρετικά επείγοντος;
Η απόφαση αυτή δεν «τιμωρεί» τη Siemens, η οποία χωρίς διαγωνισμό αποκτά το δικαίωμα να εγκαταστήσει εξοπλισμό της σε μεγάλα νοσοκομεία της Ελλάδας, λαμβάνοντας παράλληλα άφεση αμαρτιών για ότι έχει κάνει στο παρελθόν και αποκτώντας το δικαίωμα να μετέχει κανονικά σε διαγωνισμούς του δημοσίου!
Μάλιστα, πληροφορίες μου αναφέρουν ότι η επίμαχη απόφαση κάλυπτε τα 2/5 σε χρηματική αξία και πως το υπουργείο Υγείας σκόπευε να προμηθευτεί με τον ίδιο τρόπο και άλλα μηχανήματα από τη Siemens! Εξέλιξη η οποία προφανώς θα δέσμευε επί 10-15 χρόνια τα κρατικά νοσοκομεία με την τεχνολογία των Γερμανών. Και ουσιαστικά θα είχαμε “Εθνικό Προμηθευτή” στον ιατρικό εξοπλισμό!
Προσέξτε τώρα ένα λεπτό σημείο: Η συμφωνία προέβλεπε ότι η Siemens θα υποστηρίξει την παροχή ιατρικού εξοπλισμού, συμπεριλαμβανομένου της παράδοσης, εγκατάστασης και συντήρησης του εξοπλισμού, αλλά δεν ανέφερε ρητά για πόσο χρονικό διάστημα.
Ούτε ανάφερε την αναβάθμιση των συστημάτων, που είναι συνήθης πρακτική στον ιατρικό εξοπλισμό υψηλού κόστους. Είτε σε λογισμικό είτε σε hardware. Δηλαδή, η συμφωνία είναι πιθανόν να «κρύβει» κόστη για το ελληνικό δημόσιο…
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε έπειτα απ’ όλα αυτά, ότι έχει παρέμβει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία ήδη έχει αποφανθεί προκαταρκτικώς ότι οι αποφάσεις της προηγούμενης κυβέρνησης πλήττουν τον ανταγωνισμό. Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε ποια θα είναι η τελική της ετυμηγορία…
Δευθυντής Σύνταξης, virus.com.gr & Pharma Health Business magazine
Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *
Δ