Προφανώς μια οργανωμένη προσπάθεια ενίσχυσης της λειτουργίας των υπηρεσιών υγειονομικού ελέγχου στην εστίαση όσο ενδεχομένως και του πλαισίου στο οποίο αυτές ασκούν το έργο τους, θα αποτελούσε μια εξέλιξη με θετικό πρόσημο. Οι πρόσφατες κυβερνητικές πρωτοβουλίες, όμως, φαίνεται πως έχουν πολλά στοιχεία αυτοσχεδιασμού, προκαλώντας εύλογα ερωτηματικά για τη σκοπιμότητά τους. Έτσι, για παράδειγμα το Υπουργείο Υγείας εξέδωσε σχετική Υπουργική Απόφαση (ΥΑ Αριθμ. Υ1γ/Γ.Π/οικ.47829 (ΦΕΚ Β’ 2161)), χωρίς να έχει την ανάλογη νομοθετική ικανότητα. «Η εποπτεία των ελέγχων στις επιχειρήσεις εστίασης βρίσκεται σήμερα στο Υπουργείο Ανάπτυξης. Μόνο αυτό, λοιπόν, έχει τη σχετική αρμοδιότητα αυτή από το νόμο» επισημαίνει μιλώντας στο Virus ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων ΕΦΕΤ, Φραγκίσκος Γαϊτης. «Το Υπουργείο Υγείας, λοιπόν, επιχειρεί αυθαίρετα να πάρει την αρμοδιότητα αυτή και να μπει σε αυτό το χώρο, λες κι έχει λύσει όλα τα προβλήματα στην υγεία. Μάλιστα, δεν πρόκειται καν για Κοινή Υπουργική Απόφαση» προσθέτει, εκτιμώντας ότι ουσιαστικά πρόκειται για κατάργηση του ΕΦΕΤ “από το παράθυρο”. Αυτό φαίνεται, πάντως, πως δεν είναι το μόνο πρόβλημα εν προκειμένω, αφού η εν λόγω ΥΑ μέσα από τις 26 σελίδες της, έρχεται σε ευθεία αντίθεση και με άλλους νόμους. «Η διάταξη βρίθει ανακριβειών!» λέει χαρακτηριστικά ο κ. Γαϊτης, κάνοντας λόγο για διαφορετική προσέγγιση αναφορικά με την επιβολή προστίμων στους ελέγχους, που παραβιάζει σε τελική ανάλυση τις αντίστοιχες διατάξεις της κοινοτικής και εθνικής νομοθεσίας περί τροφίμων. Εξάλλου, όπως εξηγεί περαιτέρω, η ΥΑ περιλαμβάνει και μεταβατικές-καταργούμενες διατάξεις. «Από υπεδάφια του οργανισμού του Υπουργείου Υγείας απαλείφονται οι λέξεις “βιομηχανιών, βιοτεχνιών, και καταστημάτων πώλησης τροφίμων και ποτών”» σημειώνει. Για το Σωματείο Εργαζομένων ΕΦΕΤ η ακύρωση της συγκεκριμένης ΥΑ είναι εκ των ουκ άνευ. «Χρειάζεται μεν πολιτική τόλμη για να αναγνωρισθεί το Λάθος, αλλά είναι προτιμότερη από τη σύγχυση και την εθνική γελοιοποίηση που θα προκαλέσει απέναντι στους άμεσα ενδιαφερόμενους αλλά και στα αρμόδια όργανα της ΕΕ, η θέσπιση ενός παράλληλου, με το ισχύον πλαίσιο επισήμου ελέγχου τροφίμων, συστήματος ελέγχων» τονίζει σε ανακοίνωση που εξέδωσε για το θέμα. Άλλωστε, η παγκόσμια τάση είναι όλες οι υπηρεσίες που αφορούν στο ίδιο θέμα υγείας να είναι συγκεντρωμένες κάτω από την ευθύνη μίας Αρχής («one-health»). Ανοίγοντας κανείς αυτή τη συζήτηση δεν θα μπορούσε βεβαίως να μην αναφερθεί στη διαχρονική υποστελέχωση των ελεγκτικών μηχανισμών του ΕΦΕΤ, στον οποίο υπηρετούν μετά βίας 259 υπάλληλοι (60% με μεταπτυχιακά και διδακτορικά) έναντι 580 που προβλέπονταν στο ιδρυτικό οργανόγραμμα του 1999. Έτσι, υπάρχουν Περιφερειακές Δ/νσεις οι οποίες δεν λειτούργησαν ποτέ. Λόγου χάρη η ΠΔ Ιονίων Νήσων και η ΠΔ Ν. Αιγαίου, που λόγω τουριστικής κίνησης οι ανάγκες είναι προφανώς αυξημένες. Συνεπώς, μήπως η αποτελεσματικότητα των ελέγχων δεν είναι τόσο θέμα προσθήκης επιπλέον διατάξεων ή αλλαγής της νομοθεσίας, αλλά περισσότερο προσλήψεων;
Διαπιστευμένη δημοσιογράφος στο Υπουργείο Υγείας. Διπλωματούχος Διεθνών & Ευρωπαϊκών Σπουδών. Τακτικό μέλος της ΕΣΗΕΑ και του ΟΕΕ.
Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *
Δ