Η γερμανική εταιρεία Bayer δεν πρωτοστατεί μόνο στον τομέα των φαρμάκων ή των γεωργικών. Πρωτοπορεί και στον τομέα της Ακτινολογίας και στο ετήσιο συνέδριο της European Society of Radiology, που πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα στη Βιέννη, παρουσίασε νέα προϊόντα και λύσεις με έμφαση την Τεχνητή Νοημοσύνη και την Ψηφιακή Υγεία.
Η Bayer διαθέτει κορυφαία σκιαγραφικά, που χρησιμοποιούνται σε εξετάσεις όπως αξονική (CT) και μαγνητική τομογραφία (MRI), μαζί με συσκευές (εγχυτές) για την ακριβή διαχείρισή τους, λύσεις πληροφορικής και μια πλατφόρμα ιατρικής απεικόνισης, που παρέχει πρόσβαση σε εφαρμογές, συμπεριλαμβανομένων αυτών, που χρησιμοποιούν Τεχνητή Νοημοσύνη. Το 2023, τα προϊόντα ακτινολογίας της Bayer απέφεραν πωλήσεις περίπου 2 δισ. ευρώ, ενώ ο όμιλος είχε συνολικό τζίρο 47,6 δισ.
Νέες εξελίξεις
- Στο συνέδριο η Bayer παρουσίασε νέα δεδομένα για ένα υπό ανάπυτυξη νέο σκιαγραφικό με την ονομασία Gadoquatrane, το οποίο φαίνεται ότι προσφέρει καλύτερη απεικόνιση από όσα είναι διαθέσιμα σήμερα σε συνδυασμό με μαγνητική τομογραφία. Ειδικότερα, παρουσιάστηκαν ενθαρρυντικά δεδομένα από την κλινική μελέτη QUANTI και μένει να δούμε αν και πότε η εταιρεία θα καταθέσει αίτηση έγκρισης στην Ε.Ε. και στις ΗΠΑ.
- Ακόμη, η εταιρεία παρουσίασε το Centargo | Cardio, ένα ειδικό σύστημα έγχυσης, που έχει σχεδιαστεί για να προσφέρει προσαρμοσμένη απεικόνιση στην καρδιακή αξονική τομογραφία, υποστηρίζοντας αποτελέσματα απεικόνισης υψηλής ποιότητας και καλύτερη φροντίδα του ασθενούς. Στο συνέδριο παρουσιάστηκε η μελέτη MEDRAD Centargo που διεξήγαγε η Bayer στο Centre d’Imagerie Medicale de Radiotherapie (κέντρο CIMROD) στη Γαλλία.
- Στον τομέα της Τεχνητής Νοημοσύνης, η Bayer αναγνώρισε τις δυνατότητες στην ακτινολογία από νωρίς και επεκτείνει συνεχώς τις εφαρμογές. Στο συνέδριο παρουσίασε τη Systalyze, μία spin-off εταιρεία του MIT (Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης) με επικεφαλής τον Manya Ghobadi, ως νέο εταίρο συνεργασίας στην Πλατφόρμα Καινοτομίας AI της Bayer. Η συνεργασία επικεντρώνεται στην αξιοποίηση του προηγμένου υπολογιστικού νέφους της Systalyze, με στόχο τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας, της βιωσιμότητας και της επεκτασιμότητας των λύσεων υγειονομικής περίθαλψης που βασίζονται σε τεχνητή νοημοσύνη.
- Ακόμη, η Bayer παρουσίασε πολλά παραδείγματα από όλη την Ευρώπη, που υιοθέτησαν επιτυχώς τις Ψηφιακές Λύσεις Calantic στην κλινική ρουτίνα: το ελβετικό πανεπιστημιακό νοσοκομείο Inselspital Βέρνης, τα διάσημα ιδιωτικά τμήματα ιατρικής απεικόνισης στην περιοχή Auvergne Rhône-Alpes Imapôlleébanneic της Γαλλίας (Imagerie) TéléDiag καθώς και η Υπηρεσία Υγείας της Γαλικίας SERGAS από την Ισπανία.
Στη διάρκεια του συνεδρίου η Bayer οργάνωσε ειδική ενημερωτική εκδήλωση για τους δημοσιογράφους, στην οποία μια ομάδα εμπειρογνωμόνων αναφέρθηκε στις νέες εξελίξεις όσον αφορά τη διάγνωση του καρκίνου του μαστού. Ως γνωστόν, η μαστογραφία είναι η εξέταση πρώτης γραμμής για τη διάγνωση του καρκίνου του μαστού και 24 ευρωπαϊκές χώρες διαθέτουν προγράμματα προσυμπτωματικού ελέγχου. Αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις με αυξημένους παράγοντες κινδύνου, όπως οι πυκνοί μαστοί, η μαστογραφία μπορεί να μην είναι αρκετή.

«Είναι γνωστό ότι η υψηλή πυκνότητα του μαστού είναι ένας σημαντικός παράγοντας κινδύνου για καρκίνο του μαστού. Ωστόσο, σε μια μελέτη που διεξήγαγε πρόσφατα η ομάδα ακτινολογίας της Bayer, διαπιστώσαμε ότι μόνο το 31% των συμμετεχόντων το γνώριζε αυτό», εξήγησε ο Δρ Peter Seidensticker, Global Head of Medical Affairs, Bayer Radiology. «Επίσης, η πυκνότητα του μαστού μειώνει την ευαισθησία της μαστογραφίας στον προληπτικό έλεγχο, καθώς οι όγκοι μπορούν να μην εντοπιστούν. Για να βελτιώσουμε την αντιμετώπιση του καρκίνου του μαστού, πρέπει να ενημερώσουμε όσους διατρέχουν υψηλό κίνδυνο σχετικά με τις συμπληρωματικές επιλογές προσυμπτωματικού ελέγχου. Αυτές περιλαμβάνουν την μαγνητική τομογραφία μαστού και την μαστογραφία με χρήση σκιαγραφικών, για τη βελτίωση της απεικόνισης πιθανών βλαβών. Αυτό μπορεί να βοηθήσει στην εύρεση όγκων που διαφορετικά δεν θα ήταν δυνατό να εντοπιστούν».
Σε αυτό το πλαίσιο, η Ευρωπαϊκή Εταιρεία Απεικόνισης Μαστού (EUSOBI) συνιστά για το εκτιμώμενο 10% των γυναικών με εξαιρετικά πυκνό μαστό, την μαγνητική τομογραφία μαστού (MRI) ως πρόσθετο έλεγχο. Η Bayer υποστηρίζει επίσης την μελέτη DENSE-2 που βρίσκεται σε εξέλιξη, η οποία αξιολογεί την αποτελεσματικότητα συγκεκριμένων επιλογών συμπληρωματικού ελέγχου για γυναίκες με εξαιρετικά πυκνό μαστό. Εκτός από την προώθηση της έρευνας σε αυτόν τον τομέα, η Bayer αναπτύσει εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες για επαγγελματίες υγείας και ασθενείς, όπως η ιστοσελίδα Let’s Talk about it, η οποία είναι διαθέσιμη και στην Ελληνική γλώσσα, στο σύνδεσμο https://pharma.bayer.gr/letstalkaboutit.
Η Δρ. Silvia Pérez Rodrigo, Επικεφαλής του Τμήματος Απεικόνισης Μαστού στο Κέντρο Καρκίνου MD Anderson στη Μαδρίτη, μοιράστηκε πληροφορίες σχετικά με τον αντίκτυπο και τις δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης στον τομέα της απεικόνισης μαστού. «Στην περίπτωσή μας, χρησιμοποιούμε λογισμικό το οποίο, παρέχοντας δύο εικόνες και κάνοντας κλικ σε καθεμία από αυτές, μας δίνει το επίπεδο υποψίας που σχετίζεται με αυτές τις εικόνες. Τέλος, αρχίζει επίσης να χρησιμοποιείται για την πρόβλεψη κινδύνου, επειδή, δεδομένου ότι το λογισμικό τροφοδοτείται από πολλές εικόνες που του έχουμε δώσει προηγουμένως, αναλύει μια μαστογραφία και μπορεί να υπολογίσει κατά προσέγγιση τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του μαστού αυτού του ασθενούς τα επόμενα πέντε χρόνια», είπε ο Δρ Pérez Rodrigo. Όπως ανέφερε, το εργαλείο αυτό, αν και βρίσκεται ακόμη σε πιλοτική φάση, μείωσε κατά 41% την ανάγκη για βιοψία, που απαιτείται για ακριβή διάγνωση.