Στις “πληγές” των δαπανών της υγείας αναφέρθηκε ο Υπουργός Υγείας κατά την παρέμβαση του στο στρογγυλό τραπέζι για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας στο 18ο Παγκρήτιο Ιατρικό Συνέδριο. Μεταξύ αυτών αποκάλυψε πως ένα απλό συμπλήρωμα διατροφής μετατράπηκε μέσα στην κρίση, από “κόκκος άμμου” σε “ράβδο χρυσού”. Ο λόγος για το συνένζυμο Q (συνένζυμο coQ10 για την ακρίβεια), ένα ειδικό συμπλήρωμα διατροφής η δαπάνη του οποίου εκτινάχθηκε απο τις 8 χιλιάδες το 2012 στα 9, 65 εκατομμύρια ευρώ το 2015, ενώ, κατά τον Ανδρέα Ξανθό “δεν υπάρχει καμία επιστημονική τεκμηρίωση για τη χρησιμότητά του”. Το εν λόγω σκεύασμα αποζημιώνεται μόνο (απόφαση ΕΟΠΥΥ) για: 1.Εκφυλιστικά νοσήματα όπως νόσος Parkinson και νόσος του κινητικού νευρώνα 2.Σύνδρομο Down 3.Μυασθένεια gravis υπό χρόνια χορήγηση φαρμάκων όπως αζαθειοπρίνης, κυκλοσπορίνης Α, μυκοφαινολικής μοφετίλης, ριτουξιμάμπης, μεθοτρεξάτης και τακρόλιμους. Επίσης, στους μυασθενικούς ασθενείς με μυοπάθεια από χρόνια χορήγηση καρτιζόνης και στις χολινεργικές μυασθενικές κρίσεις. Οφείλουμε βέβαια, να τονίσουμε πως ο κ. Ξανθός δεν διευκρίνισε αν μαζί με τη δαπάνη αυξήθηκε και των ποσοτήτων που πωλούνται. Συνεπώς, ειναι πολύ πιθανόν η αιτία αύξησης της δαπάνης να είναι η ίδια η οικονομική στενότητα των ασθενών, που πριν πλήρωναν από την τσέπη τους το κόστος των συμπληρωμάτων και τώρα αναγκάζονται να ζητούν τη συνταγογράφηση τους. Ο Υπουργός Υγείας έκανε λόγο και για άλλους μηχανισμούς προκλητής ζήτησης και σπατάλης. Το πρώτο παράδειγμα που παρέθεσε ήταν οι διαγνωστικές εξετάσεις. Σύμφωνα με τον κ. Ξανθό, πέρυσι, μας επιβλήθηκε, στο πλαίσιο των προαπαιτουμένων για το κλείσιμο της πρώτης αξιολόγησης, μία δραματική υποκοστολόγηση των εξετάσεων, που άγγιξε μεσοσταθμικά το 40%. “Από τη στιγμή που υποκοστολογήθηκε και μειώθηκε η δαπάνη για τις μικροβιολογικές εξετάσεις, εκτινάχθηκε η δαπάνη για τις απεικονιστικές. Και άρα χρειάζεται ενίσχυση των «φίλτρων» μέσω διαγνωστικών πρωτοκόλλων”, σημείωσε. Ο Ανδρέας Ξανθός αναφέρθηκε και στα επιθέματα, η δαπάνη των οποίων στον ΕΟΠΥ, από 20 εκατομμύρια το 2012, εκτοξεύθηκε στα 68 εκατομμύρια το 2015. Φαρμακευτική Δαπάνη Ο Υπουργός Υγείας παραδέχθηκε πως όσο μειώνονται οι τιμές αυξάνεται ο όγκος και αναγνώρισε την ανάγκη δημιουργίας ενός πιο αποτελεσματικού μηχανισμού ελέγχου της ζήτησης και, κατ’ επέκταση, του όγκου. “Αυτή είναι η απάντηση στην ανάγκη συγκράτησης της φαρμακευτικής δαπάνης , το ύψος της οποίας δυστυχώς, δεν είναι υπό διαπραγμάτευση σε αυτή τη φάση”, προσέθεσε. “Πρέπει να τηρήσουμε ένα πολύ συγκεκριμένο πλαφόν μέχρι το 2018, ελπίζοντας ότι με την απεμπλοκή από αυτό το πολύ ασφυκτικό οικονομικό πλαίσιο του δημοσιονομικού προγράμματος που έχει θέσει τη χώρα μας σε καθεστώς επιτροπείας, θα μπορέσουμε να δημιουργήσουμε περισσότερο «δημοσιονομικό χώρο» για αναβαθμισμένη κάλυψη των ιατροφαρμακευτικών και υγειονομικών μας αναγκών”, συμπλήρωσε ο κ. Ξανθός. Αλλά επανέλαβε πώς, οι τιμές των πρωτοτύπων φαρμάκων δεν ανταποκρίνονται στα οικονομικά δεδομένα της χώρας. “Δεν μπορεί να έρχονται τα ακριβά και καινοτόμα φάρμακα στην Ελλάδα χωρίς «φίλτρο» , χωρίς ένα μηχανισμό αξιολόγησης φαρμακευτικής καινοτομίας, χωρίς HTA και να αποζημιώνονται σε δυσβάστακτες για το Σύστημα Υγείας τιμές . Δεν γίνεται. Εμείς θέλουμε να υπάρχει πρόσβαση των ανθρώπων στα καινούρια φάρμακα που σώζουν ζωές αλλά αυτό πρέπει να γίνει με όρους επιβίωσης του συστήματος υγείας και της χώρας”. Σε αυτή την κατεύθυνση είναι, κατά τον κ. Ξανθό, η ενεργοποίηση της επιτροπής διαπραγμάτευσης του ΕΟΠΥΥ και η συζητήσεις για διακρατικές συνεργασίες. “Έχει γίνει πολύ σημαντική, αθόρυβη δουλειά, υπάρχει σοβαρός σχεδιασμός που τον υλοποιούμε χωρίς όλα αυτά να τα διατυμπανίζουμε στα τηλεοπτικά κανάλια”, δεν παρέλειψε να συμπληρώσει. Η απάντηση στην κρίση του Συστήματος Υγείας και στο αίτημα της καθολικής, ισότιμης και ποιοτικής φροντίδας είναι ένα οργανωμένο δημόσιο σύστημα Υγείας με επίκεντρο την ΠΦΥ, σύμφωνα με τον Υπουργό Υγείας. Ο Ανδρέας Ξανθός σημείωσε πως αναζητείται μια καινούρια ισορροπί, με προτεραιότητα τις αυξημένες λόγω της κρίσης υγειονομικές ανάγκες των ανθρώπων, τη διασφάλιση της πρόσβασης όλων στις υπηρεσίες υγείας και φυσικά την αναβάθμιση της δημόσιας περίθαλψης. “Η μεταρρύθμιση στην ΠΦΥ που προωθούμε δεν είναι ούτε μνημονιακό σχέδιο, ούτε ιδεολογική εμμονή, αλλά όρος επιβίωσης του ΕΣΥ και ανασυγκρότησης της δημόσιας υγείας”, σημείωσε. Σε αυτό το πλαίσιο, βασική πολιτική επιλογή της κυβέρνησης είναι η «μεροληψία» υπέρ του Δημοσίου και η επικουρικότητα του Ιδιωτικού Τομέα. “Η αλήθεια είναι ότι αυτό το σχέδιο περιορίζει σε ένα βαθμό το ρόλο του ιδιωτικού τομέα. Θεωρούμε όμως ότι η Πολιτεία έχει το δικαίωμα και τη υποχρέωση να ανασυγκροτήσει την ΠΦΥ με όρους Δημοσίου Συστήματος Υγείας”, συμπλήρωσε. Όπως εξήγησε, παρά την κρίση, εξακολουθούμε να έχουμε ένα πολύ ισχυρό ιδιωτικό τομέα και υψηλή ιδιωτική δαπάνη υγείας. “Η συμμετοχή των πολιτών στο συνολικό κόστος υγείας είναι περίπου στο 35% με 40% , όταν ο αντίστοιχος μέσος όρος στις ευρωπαϊκές χώρες είναι στο 20% με 25%. Σε αυτό το τοπίο, η δική μας πολιτική επιλογή δεν είναι να κάνουμε τους ρυθμιστές του ανταγωνισμού ανάμεσα στον δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα”, διευκρίνισε. “Είμαστε προσηλωμένοι σε ένα πολιτικό σχέδιο που φιλοδοξεί να αυξήσει τη «χωρητικότητα» ( capacity ) του ΕΣΥ το οποίο θα συμπληρώνεται όπου χρειάζεται από ένα ιδιωτικό τομέα με κανόνες και έλεγχο και το οποίο θα στηρίζει την οικονομική του βιωσιμότητα στη στη συνέργεια των πόρων του κρατικού προϋπολογισμού και της Κοινωνικής Ασφάλισης ( ΕΟΠΥΥ) . Πιστεύουμε όμως ότι χρειαζόμαστε και ένα νέο δημόσιο σύστημα υγείας , με ορθολογική λειτουργία , με ποιότητα και αποτελεσματικότητα και όχι με δημοσιοϋπαλληλική νοοτροπία. Με δείκτες, με κριτήρια, με συμβόλαια αποδοτικότητας, με αξιολόγηση των δομών και των υπηρεσιών. Χρειαζόμαστε ένα νέο κοινωνικό συμβόλαιο ανάμεσα στο Κράτος, τους επαγγελματίες υγείας , τους ιδιώτες παρόχους και την κοινωνία”, ανέφερε ο Υπουργός.
Υπεύθυνη Σύνταξης στο Virus.com.gr - Αρχισυντάκτρια του περιοδικού Pharma & Health Business
Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *
Δ