Σχέδιο νόμου με το οποίο φαίνεται να τακτοποιεί εκκρεμότητες κατέθεσε αργά χθες το βράδυ στη Βουλή η Αριστοτέλους. Μεταξύ άλλων εντάσσει και το 2019 στη ρύθμιση των 120 δόσεων για clawback και rebate, με προϋπόθεση την παραίτηση από κάθε σχετική νομική αξίωση, ενώ παρατείνει έως τέλος του 2020 τη δυνατότητα αποζημίωσης για οπτικά είδη και ειδική αγωγή.
Σχέδιο νόμου με τίτλο “Κατεπείγουσες ρυθμίσεις αρμοδιότητας των Υπουργείων Υγείας, Εσωτερικών, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και άλλες διατάξεις” κατέθεσε αργά χθες το βράδυ το Υπουργείο Υγείας, στο οποίο ρυθμίζονται μια σειρά από θέματα, όπως ζητήματα κρίσεων και τοποθετήσεων γιατρών, η μηνιαία αποζημίωση των οικογενειακών γιατρών, αλλά και η παράταση απασχόλησης προσωπικού των Προαναχωρησιακών Κέντρων (ΠΡΟΚΕΚΑ).
Στο νομοσχέδιο ξεχωρίζει η άτοκη ρύθμιση αποπληρωμής 120 δόσεων του ποσού της αυτόματης επιστροφής (clawback) έτους 2019 για τους παρόχους υγείας (άρθρο 10). Η ρύθμιση αφορά και τα ποσά rebate ενώ υπογραμμίζει πως για την ένταξη στη ρύθμιση, οι πάροχοι θα πρέπει να παραιτηθούν από οποιαδήποτε αξίωση και από κάθε ένδικο βοήθημα που έχουν ασκήσει για οφειλές rebate-clawback των ετών 2013-2019. Το σημείο αυτό είχε άλλωστε υπογραμμίσει ο Υφυπουργός Υγείας, Βασίλης Κοντοζαμάνης στο 8ο Clinical Research Conference.
Ακόμη στον ΕΟΦ παραμένει η αρμοδιότητα έγκρισης συνεδρίων, σεμιναρίων κοκ, καργώντας τη διάταξη που προέβλεπε ότι από 31.12.2019 οποιαδήποτε απόφαση έγκρισης, οργάνωσης, ή χρηματοδότησης συνεδρίων ή σεμιναρίων από φαρμακευτικές βιομηχανίες ή εμπορικές επιχειρήσεις ή μέσω οποιασδήποτε διαφημιστικής ή άλλης επιχείρησης παροχής υπηρεσιών αρμοδιότητας ΕΟΦ θα μεταφερόνταν στο ΚΕ.Σ.Υ. “Ενόψει της δυσκολίας που ενδεχομένως να προκαλούσε η εφαρμογή της ανωτέρω διάταξης, ελλείψει της τεχνογνωσίας του ΚΕ.ΣΥ καταργείται αυτή και οι αρμοδιότητες εξακολουθούν να παραμένουν στον ΕΟΦ”, σημειώνεται (άρθρο 11).
Ακόμη το σχέδιο νόμο παρατείνει την περίοδο αποζημίωσης οπτικών ειδών και ειδικής αγωγής έως την 31.01.2020, προκειμένου να καλυφθούν οι δαπάνες ατομικών αιτημάτων των δικαιούχων παροχών οπτικών ειδών και ειδικής αγωγής από τον ΕΟΠΥΥ. Η εν λόγω δαπάνη έχει προβλεφθεί στις εγγεγραμμένες πιστώσεις του προϋπολογισμού του ΕΟΠΥΥ για το έτος 2019 (άρθρο 2).
Ακόμη, το άρθρο 4, που αφορά την υποβολή υποψηφιότητας και διαδικασία κρίσης/τοποθέτησης, “καθίσταται αναγκαία μετά τη διαπίστωση εκτεταμένων δυσλειτουργιών στο προγενέστερο σύστημα επιλογής Ιατρών ΕΣΥ, με αποτέλεσμα αφενός τις αδικαιολόγητες καθυστερήσεις στην κατάρτιση των τελικών πινάκων κατάταξης και την εν γένει ολοκλήρωση της διαδικασίας και αφετέρου την κήρυξη άγονων θέσεων λόγω αδυναμίας επιλογής από επιλαχόντες υποψηφίους”.
Έτσι, το Υπουργείο επιδιώκει τόσο τον εξορθολογισμό της διαδικασίας, όσο και την αποδοτικότερη αξιοποίηση του μέγιστου δυνατού όγκου των υποψηφιοτήτων, με παράλληλη εξασφάλιση ταχύτερης κρίσης. “Η ρύθμιση κινείται στην κατεύθυνση της μεγιστοποίησης του θετικού αντίκτυπου, τόσο προς την κοινωνία (ταχύτερη και βέλτιστη στελέχωση των προκηρυσσόμενων θέσεων), όσο και προς τους ενδιαφερομένους (ταχεία τοποθέτηση)”, σημειώνεται από την Αριστοτέλους.
Στη μηνιαία αποζημίωση οικογενειακών ιατρών αναφέρεται το άρθρο 5. Ειδικότερα, λόγω της μη ολοκληρωμένης ανάπτυξης του δικτύου οικογενειακών ιατρών, τόσο στα αστικά κέντρα όσο και στην περιφέρεια, αλλά και τεχνικών δυσχερειών για την ορθή καταγραφή του πληθυσμού ευθύνης, δεν έχει καταστεί εφικτή η καταβολή των αμοιβών τους με αναγωγή στα πραγματικά δεδομένα ευθύνης. Συνεπώς, προς αποκατάσταση των ανωτέρω, ορίζεται μία πρόσθετη περίοδος αμοιβής με πάγια αντιμισθία για όλους τους οικογενειακούς ιατρούς και τους ασκούντες καθήκοντα οικογενειακού ιατρού, για τη χρονική περίοδο από 1.8.2019 έως 1.8.2020.
Ακόμη, παρατείνεται η απασχόληση του προσωπικού στα ΠΡΟΚΕΚΑ έως και 01.03.2020 για να καλύψει άμεσες και επιτακτικές ανάγκες κάλυψης του πληθυσμού που φιλοξενείται στα Προαναχωρησιακά Κέντρα (ΠΡΟΚΕΚΑ). Το συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα λήγει 31.12.2019, και μέχρι να ξεκινήσει το νέο, περίπου Μάρτιο ή και τέλη Φεβρουαρίου θα έμεναν τα ΠΡΟΚΕΚΑ χωρίς προσωπικό.
Βάσει του άρθρου 7, νομιμοποιούνται οι εφημερίες του απασχολούμενου ιατρικού προσωπικού του Γενικού Νοσοκομείου Θήρας για το έτος 2019. Η άνω δαπάνη θα καλυφθεί από τον προϋπολογισμό της ΑΕΜΥ. Δεν είχε προβλεφθεί το Γενικό Νοσοκομείο Θήρας με το άνω άρθρο κατά το χρόνο ψήφισης του νόμου 4633/2019.
Ακόμη, λόγω προβλημάτων που δημιουργήθηκαν από τη μη έγκαιρη και ταυτόχρονη σε όλες τις Δ.Υ.ΠΕ. συγκρότηση των συμβουλίων αξιολόγησης των ιατρών/οδοντιάτρων των άρθρων 16 και 17 του ν. 4238/2014 (Α΄38), προκειμένου να ενταχθούν στο κλάδο ιατρών/οδοντιάτρων Ε.Σ.Υ, παρατείνεται η συγκρότηση τους έως και 16.12.2019 και η θητεία τους έως και 31.01.2020 (άρθρο 1).
Το άρθρο 8 επιδιώκει να θεραπεύσει ερμηνευτικές δυσχέρειες στη διατύπωση του νόμου 4633/2019 οι οποίες οδήγησαν σε αδυναμία εφαρμογής του από τις υπηρεσίες. Όπου στη διάταξη αναφέρονται οι λέξεις ιατροί και λοιπό προσωπικό αντικαθίσταται με την πρόταση «ιατρών, νοσηλευτών, μαιών, επισκεπτών υγείας, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών, γενικών/υγειονομικών συντονιστών, συντονιστών πεδίου, διασωστών, πληρωμάτων ασθενοφόρων, διαπολιτισμικών μεσολαβητών/διερμηνέων και όποιου προσωπικού άλλου κλάδου».
Επιπλέον στο ανωτέρω προσωπικό προβλέπεται πλέον η χορήγηση επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας Α΄ Κατηγορίας, οριζόμενο σε εκατό (150) ευρώ μηνιαίως, κατά παρέκκλιση κάθε ειδικής και γενικής διάταξης. Το ανωτέρω επίδομα δεν είχε προβλεφθεί με το άνω άρθρο νωρίτερα.
Ακόμη το νοσμοσχέδιο προβλέπει τη μεταφορά σε άλλο νοσοκομείο, ποσών που έχουν εγγραφεί στους εγκεκριμένους ετήσιους προϋπολογισμούς των νοσοκομείων του ΕΣΥ (άρθρο 14). Συγκεκριμένα, ποσά που έχουν εγγραφεί στους εγκεκριμένους ετήσιους προϋπολογισμούς των νοσοκομείων του ΕΣΥ για εφοδιασμό τους με υλικά και υπηρεσίες και υπερβαίνουν το ύψος των αναγκαίων για το σκοπό αυτό πιστώσεων, μετά από σχετική εισήγηση του Διοικητή του οικείου νοσοκομείου ως προς το ύψος του υπερβάλλοντος ποσού, δύνανται με απόφαση του Διοικητή της αρμόδιας ΥΠΕ να μεταφέρονται κατά το υπερβάλλον (ποσό) σε άλλα νοσοκομεία εντός της ιδίας ΥΠΕ. Σε περίπτωση που η μεταφορά του υπερβάλλοντος ποσού αφορά νοσοκομεία διαφορετικής ΥΠΕ, η μεταφορά διενεργείται με απόφαση του Υπουργού Υγείας μετά από εισήγηση του Διοικητή του οικείου Νοσοκομείου προς την αρμόδια ΥΠΕ και σύμφωνη γνώμη του ΚΕΣΥΠΕ.
Επίσης, παρατείνονται οι συμβάσεις ορισμένου χρόνου καθαριότητας, της εστίασης, της σίτισης και φύλαξης για την κεντρική υπηρεσία του υπουργείου Υγείας και εποπτευόμενους φορείς του, οι οποίες λήγουν την 31.12.2019 έως και 30.06.2020 κατόπιν υποβολής σχετικού αιτήματος στον ΑΣΕΠ για να καλυφθούν έκτακτες ανάγκες (άρθρο 13).
Σε ό,τι αφορά τα Συμβούλια Κρίσης και Επιλογής ιατρών Ε.Σ.Υ., με ρύθμιση επιχειρείται η επικαιροποίηση και ο εκσυγχρονισμός της κρίσης και επιλογής ιατρών Ε.Σ.Υ.. “Συγκεκριμένα, στα Συμβούλια κρίσης της υποπαραγράφου 1α προβλέπεται κλήρωση μεταξύ των Διοικητών της οικείας Δ.Υ.ΠΕ. για την κάλυψη της θέσης του Προέδρου του Συμβουλίου. Στην υποπαράγραφο 1γ απαλείφεται η προηγούμενη πρόβλεψη για συμμετοχή στα Συμβούλια ιατρών ομοειδούς ειδικότητας, που σε ορισμένες περιπτώσεις προκαλούσε ενστάσεις και αντικαθίσταται από την πρόβλεψη συμμετοχής ιατρών της ίδιας ειδικότητας με τους κρινόμενους προερχόμενων από άλλη Δ.Υ.ΠΕ., στην περίπτωση έλλειψης ιατρών της ίδια ή άλλης ειδικότητας εντός της οικείας Δ.Υ.ΠΕ. Στην αμέσως επόμενη παράγραφο προβλέπεται η πρόταση των γραμματέων των Συμβουλίων που ορίζονται με την απόφαση σύστασής τους, από τον Διοικητή της οικείας Δ.Υ.ΠΕ. Στην παράγραφο 2 του άρθρου 7 ρυθμίζεται η διαδικασία επιμερισμού των μελών των Συμβουλίων ανά κρινόμενη ειδικότητα. Στην παράγραφο 3 καθορίζονται τα κριτήρια επιλογής στις περιπτώσεις υποψηφίων που κρίνονται για διευθυντικές θέσεις. Τέλος οι παράγραφοι 4 και 5 αποτελούν ειδικές προβλέψεις που αφορούν στις διακριτές περιπτώσεις του ΓΝΘ Παπαγεωργίου και του ΕΚΑΒ, τα οποία λόγω ειδικών διατάξεων εξαιρούνται της γενικότερης πρόβλεψης”.
Ακόμη τροποποιείται το άρθρο 123 του νόμου 4549/2018 (Α’ 105). Όπως εξηγείται, ο νόμος 4633/2019 ισορρόπησε την ανωτέρω διάκριση, χορηγώντας και στους λοιπούς εργαζόμενους τα αντίστοιχα ανάλογα με το ενιαίο μισθολόγιο μισθολογικά προνόμια και ειδικότερα:
α) ένα (1) επιπλέον μηνιαίο μισθό εισαγωγικού κλιμακίου της κατηγορίας του.
β) επίδομα απομακρυσμένων – παραμεθόριων περιοχών κατά τους όρους και τις προϋποθέσεις του άρθρου 19 του ν. 4354/2015.
γ) επίδομα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας Α΄ Κατηγορίας, κατά τους όρους και τις προϋποθέσεις του άρθρου 18 του ν. 4354/2015.
Ωστόσο, οι συγκεκριμένες ρυθμίσεις ήταν αδύνατο να εφαρμοσθούν από τις αρμόδιες τις υπηρεσίες διότι παραπέμπουν άνευ εξαιρέσεων στο νόμο του ενιαίου μισθολογίου.
Τέλος, με το άρθρο 14 δίνεται η δυνατότητα διατήρησης της νομιμότητας της λειτουργίας των υγειονομικών επιτροπών και του Ανώτατου υγειονομικού Συμβουλίου, σε περίπτωση κατά την οποία μέλος ή Πρόεδρός τους απέβαλε την ιδιότητα του δημοσίου λειτουργού/υπαλλήλου της οικείας ΔΥΠΕ λόγω συνταξιοδότησης, ιδιότητα (δηλαδή του συνταξιούχου) που απέκτησε κανείς μετά τον διορισμό του.
ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΥΠ. ΥΓΕΙΑΣ
Υπεύθυνη Σύνταξης στο Virus.com.gr - Αρχισυντάκτρια του περιοδικού Pharma & Health Business
Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *
Δ