Μια σημαντική αλλαγή στη σχέση του ΕΟΠΥΥ και των ασφαλισμένων, αλλά και σημαντικό βήμα προς τον έλεγχο των δαπανών και της παραβατικότητας, εισάγει το πολυνομοσχέδιο για τα προαπαιτούμενα, που βαίνει προς ψήφιση. Σύμφωνα, λοιπόν, με το άρθρο 32, ο δικαιούχος περίθαλψης θα έχει άμεση πρόσβαση στις δαπάνες που τον αφορούν, μέσω του ηλεκτρονικού φακέλου δαπάνης ασφάλισης υγείας του, γνωστός και ως ασφαλιστικός φάκελος. Επιπλέον, η πρόσβαση αυτή θα λαμβάνει και ψηφιακή μορφή, αφού με την ψήφιση του πολυνομοσχεδίου ο ΕΟΠΥΥ έχει έτοιμο προς εφαρμογή σύστημα ηλεκτρονικής ειδοποίησης με SMS ή email του δικαιούχου κατά την πραγματοποίηση της δαπάνης, δηλαδή την εκτέλεση συνταγής ή παραπεμπτικού, που καλύπτει ο Οργανισμός.
Η συμμετοχή στη διαδικασία αυτή δεν είναι υποχρεωτική, αλλά για να έχει πρόσβαση ο πολίτης στο σύστημα θα πρέπει να το ενεργοποιήσει σε εξουσιοδοτημένους φορείς, εφόσον έχει λάβει έναν μυστικό κωδικό. Αυτοί, σύμφωνα με πληροφορίες του Virus, θα είναι για παράδειγμα ιατροί ή φαρμακοποιοί, που έχουν έτσι και αλλιώς πρόσβαση στο σύστημα και οι οποίοι όμως δεν θα έχουν περαιτέρω πρόσβαση, πέραν της ενεργοποίησης δηλαδή της υπηρεσίας. Πρόσβαση στον ασφαλιστικό φάκελο θα έχει μόνο ο δικαιούχος του.
Στην πράξη, λοιπόν, όταν ένας πολίτης-δικαιούχος εκτελεί μια συνταγή ή ένα παραπεμπτικό, για παράδειγμα κάνει μια μαγνητική υπηρεσία, θα λαμβάνει ένα SMS ή ένα email πως λαμβάνει την εν λόγω υπηρεσία υγείας. Στην περίπτωση που ο δικαιούχος δεν πραγματοποιεί την υπηρεσία αυτή, θα έχει τη δυνατότητα να αρνηθεί τη δαπάνη ηλεκτρονικά, κλειδώνοντας την αποζημίωση της!
Τι θα συμβεί, όμως, αν η άρνηση είναι ψευδής ή λανθασμένη;
Όπως πληροφορούμαστε το σύστημα διαθέτει και ασφαλιστικές δικλίδες για να προστατεύσει και τους παρόχους υγείας. Έτσι, αν η άρνηση γίνει εκείνη τη στιγμή που λαμβάνεται η υπηρεσία, ο πάροχος θα ζητήσει εγγράφως επιβεβαίωση από τον ασφαλισμένο, με την υπογραφή του. Αν γίνει με καθυστέρηση τότε, με υπεύθυνη δήλωση του παρόχου, οι υπηρεσίες του ΕΟΠΥΥ θα απευθύνονται στον ίδιο τον δικαιούχο ζητώντας εξηγήσεις και σε περίπτωση δόλου επιβάλλοντας ακόμη και κυρώσεις στον πολίτη!
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου, «με την προτεινόμενη διάταξη διευρύνεται ο έλεγχος των δαπανών της υγείας, με την ενεργό συμμετοχή του δικαιούχου περίθαλψης στις δαπάνες που τον αφορούν, με σκοπό την διασφάλιση των πόρων που διατίθενται για την υγειονομική περίθαλψη, την πραγματική παροχή υγειονομικής περίθαλψης και την πραγματική πρόσβαση από όλους σε αυτήν, καθώς και τις δαπάνες και την αποτελεσματική χρηματοδότηση της υγειονομικής περίθαλψης, σύμφωνα με τα οριζόμενα και στον υπ’ αριθμ. 679/2016 Κανονισμό για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών και την κατάργηση της οδηγίας 95/46/ΕΚ (Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων- προοίμιο σκέψη 54)».
Ψηφιακή υποβολή δικαιολογητικών & ηλεκτρονική εκκαθάριση
Με το άρθρο 33 φαίνεται πως επιδιώκεται μια περαιτέρω ψηφιοποίηση των λειτουργιών του ΕΟΠΥΥ, με πρακτικά οφέλη στην καθη’ μέρα πράξη. Ειδικότερα, τα δικαιολογητικά βάσει των οποίων εκκαθαρίζονται και εντέλλονται προς πληρωμή δαπάνες των ιδιωτών παρόχων υγείας του ΕΟΠΥΥ (εκτός από τις υποβολές των φαρμακοποιών που αφορούν αποκλειστικά στο φάρμακο) μπορούν να υποβάλλονται ηλεκτρονικά. στο πληροφοριακό σύστημα του ΕΟΠΥΥ.
Όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση, πρόκειται για απαραίτητη διάταξη προκειμένου να «καταστεί δυνατή η αξιοποίηση του υφιστάμενου νομικού πλαισίου σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο, που προβλέπει την ηλεκτρονική διακίνηση των εγγράφων στα πλαίσια διοικητικών διαδικασιών, ώστε να προσαρμοστεί στη διαδικασία της εκκαθάρισης των απαιτήσεων των ιδιωτών παρόχων του ΕΟΠΥΥ».
Εκτιμάται ότι, η υιοθέτηση της ηλεκτρονικής εκκαθάρισης θα μειώσει τους χρόνους στη διοικητική διαδικασία, θα μειώσει το διοικητικό λειτουργικό κόστος, θα επιτύχει την «καταβολή των δαπανών υγείας, με σκοπό την παροχή ποιοτικών υπηρεσιών υγείας προς τους δικαιούχους περίθαλψης μέσω της ανταγωνιστικής λειτουργίας της αγοράς στον τομέα της υγείας».
«Επίσης, με επίκεντρο τη διασφάλιση της διαδικασίας της εκκαθάρισης ενισχύεται σε προληπτικό επίπεδο ο έλεγχος του Οργανισμού, με την αξιοποίηση περιοδικών δειγματοληπτικών ελέγχων και εξασφαλίζεται η αποτελεσματικότητα του κατασταλτικού ελέγχου του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Ιδιαίτερη μέριμνα, με την προτεινόμενη διάταξη, αποδίδεται στη διασφάλιση της συναίνεσης του δικαιούχου περίθαλψης και την πιστοποίηση της παρουσίας του κατά την παροχή των υπηρεσιών υγείας», αναφέρει ο συντάκτης της έκθεσης.
Άλλες διατάξεις
Το πολυνομοσχέδιο περιλαμβάνει και άλλες διατάξεις που αφορούν στον ΕΟΠΥΥ. Όπως έγραψε το Virus εισάγεται ενός είδους voucher, μια ιατρική γνωμάτευση δηλαδή, με την οποία θα πηγαίνει ο δικαιούχος στον οπτικό ή στον ιδιώτη πάροχο ειδικής αγωγής και θα λαμβάνει την όποια υπηρεσία χωρίς να καταβάλει ο ίδιος χρήματα από την τσέπη του και να διεκδικήσει μετά την επιστροφή τους (άρθρο 27). Διάταξη που φαίνεται να επιλύει το αντίστοιχο πρόβλημα που προέκυπτε λόγω άρνησης των εκπροσώπων των 2 αυτών κλάδων να συνάψουν συμβάσεις με τον ΕΟΠΥΥ.
Δύο άρθρα, το 28 και το 29 αφορούν στη διαδικασία τακτοποίησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών. Το πρώτο δίνει τη δυνατότητα στους παρόχους «που υπέβαλαν αρχικά άρνηση, αλλά κρίνουν ότι δεν συντρέχουν πλέον οι λόγοι αυτής, να την ανακαλέσουν, περίπτωση που δεν είχε προβλεφθεί στον αρχικό νόμο», ενώ το δεύτερο επιδιώκει την επιτάχυνση «της διαδικασίας εκκαθάρισης, στις περιπτώσεις που υφίστανται ομοειδείς ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις των φαρμακευτικών εταιριών – κατόχων άδειας κυκλοφορίας φαρμακευτικών σκευασμάτων και του ΕΟΠΥΥ».
Υπεύθυνη Σύνταξης στο Virus.com.gr - Αρχισυντάκτρια του περιοδικού Pharma & Health Business
Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *
Δ