Νέα “τρικυμία” προκαλούν στην αγορά του Φαρμάκου τα σχέδια της Αριστοτέλους για την εφαρμογή κλειστών προϋπολογισμών ανά θεραπευτική κατηγορία, σχέδια με άερα Δανίας…
Στη χθεσινή συνεδρίαση της Επιτροπής Παρακολούθησης της Φαρμακευτικής Δαπάνης, που διήρκησε γύρω στις 3,5 ώρες, παρουσιάστηκε το μοντέλο που προωθεί η πολιτεία για τη γενίκευση της πρακτικής των κλειστών προϋπολογισμών ανά θεραπευτική κατηγορία, την οποία είχε άλλωστε προαναγγείλει πρόσφατα ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Υγείας, Γ. Γιαννόπουλος.
Για το μοντέλο υπολογισμού η Αριστοτέλους επέλεξε να βασιστεί στα στοιχεία μιας μικρής ευρωπαϊκής χώρας του βορρά, με αρκετές διαφορές από την Ελλάδα, τη Δανία. Ο λόγος που επελέγη η σκανδιναβική αυτή χώρα των 5,7 εκατομμυρίων κατοίκων είναι πως είναι η μόνη -μαζί με τη Νορβηγία- που έχει διαθέσιμα στοιχεία αντίστοιχων κλειστών προϋπολογισμών. Ειδικότερα, θα λαμβάνεται η αντίστοιχη δαπάνη της Δανίας ανά θεραπευτική κατηγορία και σε αυτό θα προστίθεται ένα 50%, πιθανόν ως πληθυσμιακή προσαρμογή στα ελληνικά δεδομένα.
Ο εκάστοτε κλειστός προϋπολογισμός, λοιπόν, θα έχει σημείο αναφοράς το δανέζικο όριο +50%, με τον επιμερισμό να γίνεται με βάση το αποτύπωμα του 2017. Η όποια υπέρβαση θα λαμβάνεται ως clawback από τις εταιρίες με φάρμακα στην εν λόγω κατηγορία. Ωστόσο, στη χθεσινή συζήτηση σε κάποιους δόθηκε η αίσθηση πως ίσως να υπάρξουν περιθώρια ευελιξίας από την πλευρά της πολιτείας, καθώς αναγνωρίστηκε και η ύπαρξη ενδεχομένως άλλων παραμέτρων που μπορεί να επηρεάζουν μια δαπάνη, όπως τα επιδημιολογικά στοιχεία.
Η εν λόγω πρόταση, ωστόσο, προβλημάτισε έντονα τους εκπροσώπους της αγοράς, με το ΣΦΕΕ να εκφράζει ισχυρές ενστάσεις για την αποτελεσματικότητα του μέτρου και την ΠΕΦ να αναδεικνύει τη σημασία διασφάλισης μια σειράς προϋποθέσεων και την αναγκαιότητα πιλοτικής εφαρμογής του όποιου σχετικού μέτρου, σε εικονικό περιβάλλον.
Ο επιμερισμός της φαρμακευτικής δαπάνης, όπως ανέφερε και η ανακοίνωση της PIF, θεωρείται ακατάλληλη λύση για τον έλεγχο ενός προϋπολογισμού που όλοι παραδέχονται ότι είναι ιδιαιτέρως σφιχτός. Όπως ξεκαθαρίζουν, το clawback δεν είναι η αιτία του προβλήματος, αλλά το αποτέλεσμα. Αιτίες είναι το περιορισμένο μέγεθος της Δαπάνης, αλλά και η αδυναμία εξορθολογισμού της ζήτησης. Ο κατακερματισμός λοιπόν ενός χαμηλού προϋπολογισμού, ειδικά μέσω ανεπαρκών υποδομών και μεθοδολογιών (ανεπάρκεια registries και πρωτοκόλλων), εκτιμάται ότι θα επιτείνει τα προβλήματα. “Το σφάλμα θα μεγαλώνει όσο μικραίνει το μέγεθος”, εκτίμησαν μιλώντας στο Virus παράγοντες της αγοράς. Διερωτώνται, δε, τι θα γίνει αν χρειαστεί σε κάποια θεραπευτική κατηγορία να αυξηθεί ο κλειστός προϋπολογισμός. Προφανώς θα πρέπει τα χρήματα να “βρεθούν” από άλλα σημεία της φαρμακευτικής δαπάνης, δεδομένου ότι και αυτή είναι εκ των πραγμάτων συγκεκριμένη, προκαλώντας περαιτέρω πιέσεις, σημειώνουν. Εκτιμάται, λοιπόν, πως ακόμη και αν σε κάποιες μεμονωμένες κατηγορίες επιτευχθεί ισορροπία, ο κατακερματισμός της δαπάνης θα οδηγήσει σε στρεβλώσεις και μεγάλες αδικίες. Προειδοποιούν, δε, για τις επιπτώσεις πιθανής αναδρομικής εφαρμογής του μέτρου, το οποίο θεωρούν σαφώς πως δεν θα είναι αποτελεσματικό στον έλεγχο της Φαρμακευτικής Δαπάνης.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι προϋποθέσεις που τέθηκαν από πλευράς της ελληνικής φαρμακοβιομηχανίας αφορούν στην εφαρμογή θεραπευτικών πρωτοκόλλων κλειδωμένων στο σύστημα, μια κοινή βάση δεδομένων για την κατανάλωση και έλεγχος του όγκου συνταγογράφησης.
Το Υπουργείο φέρεται να θέλει να περάσει άμεσα σε συζήτηση επί των τεχνικών λεπτομερειών και προδιαγραφών, αλλά οι έντονες ενστάσεις και οι καταρχήν διαφωνίες από πλευράς των εταιριών, που προειδοποιούν για τις επιπτώσεις, φαίνεται να δυσκολεύουν την προσπάθεια. Η επόμενη συνάντηση της Επιτροπής είναι σε δύο εβδομάδες.
Υπεύθυνη Σύνταξης στο Virus.com.gr - Αρχισυντάκτρια του περιοδικού Pharma & Health Business
Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *
Δ