Η νέα γενιά καταδείχθηκε πιο ευαισθητοποιημένη καθώς μαθητές που συμμετείχαν σε ημερίδα, την οποία διοργάνωσε ο ΙΣΘ, για την προσβασιμότητα των ατόμων με αναπηρία σε δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους, δεν έμειναν αμέτοχοι αλλά κατέθεσαν συγκεκριμένες προτάσεις.
Με δυναμική συμμετοχή 800 μαθητές από 10 σχολεία της κεντρικής Μακεδονίας προέταξαν την νομική θωράκιση της προσβασιμότητας των ατόμων με αναπηρία σε όλα τα σχολεία, στους αθλητικούς χώρους, στις δημόσιες υπηρεσίες.
Στις σχολικές ομάδες εργασίας συζητήθηκαν η μέριμνα για μόρφωση και επαγγελματική κατάρτιση και κυρίως η διεύρυνση της δυνατότητας φοίτησης σε “κανονικά” σχολεία με την κατάλληλη στήριξη. Σε αυτό το πνεύμα επισημάνθηκε η ανάγκη για δημιουργία ειδικών λεωφορείων και ειδικών θέσεων στα μέσα μεταφοράς.
Πρόνοια ζητήθηκε για ράμπες, ή ανελκυστήρες σε χώρους θεαμάτων και τέχνης καθώς και την εξασφάλιση περισσότερων θέσεων στάθμευσης για τα άτομα με αναπηρία.
Για την διευκόλυνση της καθημερινότητάς των ατόμων με αναπηρία, θα μπορούσε να υπάρχει, σύμφωνα με τους μαθητές ηχητικό σήμα σε όλες τις διαβάσεις πεζών και στις στάσεις των λεωφορείων, που θα ειδοποιούν την άφιξη τους και απομάκρυνση των τραπεζοκαθισμάτων από τα πεζοδρόμια, ώστε το πλάτος τους να επιτρέπει την διέλευση ατόμων με αμαξίδια.
Ενδεικτικό είναι ότι κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης ο ακτιβιστής με έργο στην ευαισθητοποίηση γύρω από τα τροχαία ατυχήματα και την οδική συμπεριφορά Δημήτρης Αντωνίου, περιέγραψε στους μαθητές ότι «βασική δυσκολία είναι η (μη) στήριξη της πολιτείας. Φυσικά η μετακίνηση, η πρόσβαση σε παροχές υγείας και τα ταξίδια. Θα πρέπει να πάρω γύρω στα δέκα τηλέφωνα για να μπορέσω να πάω οπουδήποτε. Θα πρέπει να εξασφαλίσω να έχω κάποιο βοηθό, αν υπάρχει αυτοκίνητο που μπορεί να με μεταφέρει σε κάποιο χώρο, να εξακριβώσω αν υπάρχει ράμπα και πολλά ακόμη».
Για την επίτευξη των προτάσεων, οι μαθητές υπογράμμισαν ότι απαιτείται επαγρύπνηση δημοτικών υπηρεσιών για χαλασμένες πινακίδες, ράμπες, δρόμους καθώς επίσης και βελτίωση διαδρομών αρχαιολογικού και πολιτιστικού ενδιαφέροντος (π.χ. στην Ακρόπολη δε μπορεί να ανέβει ένα αμαξίδιο, διότι το αναβατόρι δε λειτουργεί).
Οι ομάδες πρότειναν ακόμη τη λειτουργία ενός τηλεφωνικού κέντρου στο Δήμο ή την Περιφέρεια, όπου θα αναφέρονται προβλήματα που προκύπτουν, πχ σπασμένα πλακάκια στις διαδρομές για τους τυφλούς, ρίζες δέντρων που δημιουργούν εμπόδια, κατάληψη πεζοδρομίου σε σημείο που το καθιστά αδιάβατο για αμαξίδια κ.λ.π..
Ταινία πλαισίωσε καλλιτεχνικά την εκδήλωση η προβολή της ταινίας «ΜΕΧΡΙ ΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ» του Μάρκου Γκαστίν .Σε παρέμβαση του ο πρωταγωνιστής της ταινίας Γρηγόρης Χρυσικός, απόφοιτος της ΑΣΟΕΕ και άτομο με αναπηρία (μετά από μια βουτιά στη θάλασσα) απάντησε σε ερωτήσεις και προβληματισμούς μαθητών και καταχειροκροτήθηκε από όλους.
Oι φυσιάτροι και επιστημονικοί διευθυντές κέντρων αποκατάστασης Λ. Μπάκας, Γ. Μέλλος και Ειρήνη Μούζα που συμμετείχαν στην ημερίδα του ΙΣΘ απάντησαν σε ερωτήσεις μαθητών και τόνισαν ότι «η αποκατάσταση είναι εκπαίδευση, είναι ταξίδι, είναι ομάδα, είναι… μαζί. Είναι συναίσθημα και ενσυναίσθηση.
Οι μαθητές έκαναν έκκληση για περισσότερες συζητήσεις και εκδηλώσεις, ώστε να καταρριφθούν στερεότυπα και προκαταλήψεις για τα άτομα με αναπηρία.
Ο πρόεδρος του ΙΣΘ, Νίκος Νίτσας δεσμεύτηκε ότι η εκδήλωση θα αποτελέσει την αρχή μιας «ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑΣ ΖΩΗΣ» του Ιατρικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης.
«Τα άτομα με αναπηρία -όπως κι όλοι μας- μπορούν να μετακινηθούν αν δεν τους… φράξουμε το δρόμο. Αν δεν τους βάλουμε εμπόδια μπορούν να σπουδάσουν, να δουλέψουν, να ζήσουν μια ευτυχισμένη ζωή. Έχουν γίνει βήματα τα τελευταία χρόνια με την ευαισθητοποίηση κυρίως της νέας γενιάς, ας κάνουμε περισσότερα» επεσήμανε ο κ. Νίτσας.
Η υφυπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη αναφέρθηκε στην εκπόνηση μιας εθνικής στρατηγικής σε συνεργασία με τους θεσμικούς εκπροσώπους των ατόμων με αναπηρία, ενώ ανακοίνωσε αλλαγές στην προσβασιμότητα των σχολείων και μια συμπεριληπτική εκπαίδευσης (ψηφιακή προσβασιμότητα κ.ά.).
Με την σειρά του ο περιφερειακός διευθυντής εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, Aλέξανδρος Κόπτσης τόνισε ότι «η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας δήλωσε ότι στηρίζει ένα ενταξιακό-συμπεριληπτικό σχολείο, στο οποίο θα έχουν θέση όλοι οι μαθητές χωρίς καμία διάκριση.
Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *
Δ