Αφορμή για το σημερινό μου σημείωμα είναι δύο αποφάσεις του Θάνου Πλεύρη, που πέρασαν στα ψιλά, λόγω της πανδημίας. Και οι δύο αποκαλύπτουν μία κακή νοοτροπία του Δημοσίου, που δεν προβλέπει ικανοποιητικές αμοιβές σε στελέχη του. Με ψίχουλα όμως κ. Πλεύρη δεν γίνεται εκσυγχρονισμός του ΕΣΥ…
Για να είμαι δίκαιος με τον κ. Πλεύρη, τα ίδια έκαναν και οι προκάτοχοι του όλων των κομμάτων. Διότι η πηγή του κακού υπερβαίνει πρόσωπα και κόμματα. Βασίζεται σε μία δημοσιοϋπαλληλική αντίληψη του Κράτους για την αμοιβή στελεχών του δημόσιου ή και του ιδιωτικού τομέα για εξειδικευμένο έργο.
Ας έρθουμε όμως στο προκείμενο και να δούμε πιο αναλυτικά τις δύο αποφάσεις και τι αφορούν:
Για όσους δεν το γνωρίζουν, χάρη στο Μνημόνιο και την Τρόικα, η Ελλάδα υποχρεώθηκε να συστήσει μία τέτοια επιτροπή, ώστε να κάνει διαπραγματεύσεις με τις φαρμακοβιομηχανίες με στόχο να πετυχαίνει καλύτερες τιμές στην αποζημίωση κατά κύριο λόγο νέων και πανάκριβων θεραπειών. Από μόνοι μας δεν μπορούσαμε να το κάνουμε…
Η υπόθεση πέρασε από 40 κύματα, αλλά εντέλει τα τελευταία χρόνια, η Επιτροπή άρχισε να λειτουργεί και παρά την πανδημία έχει να επιδείξει σημαντικό έργο. Μάλιστα, οι διαπραγματεύσεις έχουν τεθεί ως άμεση προτεραιότητα από την κυβέρνηση και το Θάνο Πλεύρη στις δεσμεύσεις που έχουμε αναλάβει και έναντι των θεσμών, με στόχο να μειώσουμε τη φαρμακευτική δαπάνη και συνακόλουθα τα ποσά που καλούνται να επιστρέψουν οι φαρμακοβιομηχανίες ως clawback.
Για να έχετε μία εικόνα των μεγεθών, ο κλειστός προϋπολογισμός για τη δημόσια φαρμακευτική δαπάνη του ΕΟΠΥΥ είναι περίπου 2 δισ. ευρώ και η κατανάλωση σε φάρμακα ξεπερνά τα 3,2 δισ. Είναι προφανές λοιπόν ότι το έργο της επιτροπής είναι αφενός σημαντικό και αφετέρου έχει μεγάλο οικονομικό αποτύπωμα.
Έρχεται λοιπόν ο κ. Πλεύρης και δείτε τι αμοιβές ορίζει:
Ας υποθέσουμε λοιπόν ότι υπάρχει μία διαπραγμάτευση για τις θεραπείες για την ηπατίτιδα που μπορεί να φθάσει τα 40-50 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση. Και η διαπραγμάτευση μπορεί να πάρει 3 ή 5 συνεδριάσεις της επιτροπής. Είναι δυνατόν η πρόεδρος να λάβει 750 έως 1.250 ευρώ αμοιβή και τα μέλη από 600-1.000 ευρώ για να πετύχει εξοικονόμηση πόρων ύψους 20-30% δηλαδή, 8-10 εκατ. ευρώ;
Εκτός των άλλων επίσης, ο τρόπος αμοιβής πριμοδοτεί τους συμμετέχοντες να μην διεκπεραιώνουν γρήγορα τις υποθέσεις, αφού η αμοιβή τους ορίζεται ανά συνεδρίαση και όχι ανά διαπραγμάτευση. Θα μπορούσε επί παραδείγματι η αμοιβή να οριζόταν αν ολοκληρωμένη διαπραγμάτευση και να υπήρχε και ένα ποσοστό επί της εξοικονόμησης ως επιπλέον κίνητρο.
Επιτέλους, πρέπει το ελληνικό Δημόσιο να τολμήσει και να κάνει ένα βήμα μπροστά στην αμοιβή των στελεχών, που χρησιμοποιεί σε καίριες θέσεις ευθύνης, που έχουν και μεγάλη οικονομική σημασία. Άλλως είναι προφανές ότι είναι και ευάλωτοι σε συμφέροντα…
Με απλά λόγια, τέτοιου είδους συστήματα έχουν να κάνουν με την δημιουργία, μεταφορά και αποθήκευση ψηφιακών ιατρικών εικόνων. Πρόκειται για προηγμένα συστήματα, τα οποία διεθνώς είναι αυτονόητα σε κάθε σύγχρονο νοσοκομείο, βελτιώνοντας την παρεχόμενη φροντίδα προς τους πολίτες και μειώνοντας το κόστος.
Σήμερα, ελάχιστα νοσοκομεία διαθέτουν τέτοιου είδους συστήματα, αλλά και όταν ακόμη λειτουργούν, είναι συνήθως αποκομμένα από τα υπόλοιπα πληροφοριακά συστήματα, όπως το Γραφείο Κίνησης Ασθενών. Πολύ περισσότερο δεν υπάρχει διασύνδεση μεταξύ νοσοκομείων. Έτσι, αν σήμερα κάνετε μία ακτινογραφία σε ένα δημόσιο νοσοκομείο, αυτή δεν είναι διαθέσιμη στο γιατρό ενός άλλου νοσοκομείου…
Αναμφίβολα λοιπόν είναι θετικό ότι ο υπουργός Υγείας δημιουργεί μια Ομάδα Διοίκησης Έργου (ΟΔΕ) για την υλοποίηση τέτοιων συστημάτων σε όλα τα νοσοκομεία του ΕΣΥ – έργο που έχει ενταχθεί στο Σχέδιο Ανάκαμψης Ελλάδα 2.0. Όμως, στην επίμαχη απόφαση ορίζεται ότι η συμμετοχή στην Ομάδα αυτή είναι δίχως επιπλέον αμοιβή.
Προσέξτε ποιο θα είναι το έργο της ΟΔΕ:
α) Η διοίκηση, διαχείριση και συντονισμός όλων των ενεργειών και δράσεων που αφορούν στην υλοποίηση των έργων και την ένταξη τους σε παραγωγική λειτουργία.
β) Η διαμόρφωση σχεδίου Τεχνικού Δελτίου Πράξης (ΤΔΠ), λαμβάνοντας υπόψη σχετικές μελέτες ωρίμανσης, εφόσον υπάρχουν, για διερεύνηση και διασφάλιση της χρηματοδότησης του έργου.
γ) Η διαμόρφωση πρότασης για τον καθορισμό των λειτουργικών απαιτήσεων του Υπουργείου Υγείας σε θέματα σχετικά με τις επιχειρησιακές του ανάγκες, σε συμφωνία με το ως άνω ΤΔΠ.
δ) Η σύνταξη τεύχους/ών προκήρυξης με τις αναγκαίες τεχνικές και λειτουργικές προδιαγραφές του έργου, επιμερισμένες σε θεματικούς τομείς, όπως αυτοί προκύπτουν από το ως άνω ΤΔΠ διασφαλίζοντας τη συνάφεια και τη διαλειτουργικότητα με την υφιστάμενη υπολογιστική υποδομή και αρχιτεκτονική.
ε) Η διαμόρφωση σχεδίου ένταξης του έργου σε παραγωγική λειτουργία μετά την ολοκλήρωσή του με τον ορισμό και την περιγραφή των απαραίτητων ενεργειών (περιγραφή εργασιών, απαιτούμενο ανθρώπινο δυναμικό και δεξιότητες αυτού, οργάνωση και διαδικασίες λειτουργίας κ.λπ.) που απαιτούνται τόσο από το Υπουργείο Υγείας, όσο και από το Φορέα Υλοποίησης για τη διαχείριση του έργου, σύμφωνα με τις αρμοδιότητες τους.
στ) Η αναλυτική τεκμηρίωση του κόστους κάθε υποέργου, καθώς και του προβλεπόμενου κόστους συντήρησης και λειτουργίας σε χρονικό ορίζοντα επτά ετών συμπεριλαμβανομένης και της πιθανής απαραίτητης υποστήριξης σε ανθρωπομήνες από εξωτερικούς αναδόχους.
ζ) Η σύνταξη των παραρτημάτων των σχεδίων σύμβασης των προτεινόμενων έργων, μετά την ολοκλήρωση των αντίστοιχων διαγωνιστικών διαδικασιών.
η) Η παρακολούθηση των συμβάσεων που θα υπογραφούν για την υλοποίηση των προτεινόμενων έργων σε συνεργασία με τις αρμόδιες Επιτροπές Παραλαβής, ειδικότερα στα θέματα υποχρεώσεων του αναδόχου, του χρονοδιαγράμματος και της προετοιμασίας των ενεργειών για την παραγωγική λειτουργία.
θ) Η συνεργασία με επιτροπές και ομάδες εργασίας που συγκροτούνται και λειτουργούν καθώς και με αντίστοιχες ομάδες ή Υπηρεσίες του Υπουργείου ή και του Φορέα Υλοποίησης, με στόχο τη διαλειτουργικότητα και την αποφυγή επικαλύψεων.
ι) Η συνεργασία με τη Διοίκηση και τα αρμόδια στελέχη, σε τεχνικό και επιχειρησιακό επίπεδο, για τον κεντρικό χειρισμό, το συντονισμό και την προώθηση των δράσεων του έργου.
ια) Η συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Πολιτικής και τα αρμόδια στελέχη της, σε τεχνικό και επιχειρησιακό επίπεδο, για την διαχείριση και το συντονισμό των δράσεων του έργου.
Η απόφαση ορίζει ότι η ΟΔΕ συνεδριάζει εντός των ωρών του κανονικού ωραρίου λειτουργίας των Δημόσιων Υπηρεσιών κατόπιν πρόσκλησης του Επικεφαλής. Και ότι στα μέλη της Ομάδας Διοίκησης Έργου δεν καταβάλλεται αμοιβή ή αποζημίωση…
Είναι δυνατόν όλα αυτά να γίνουν χωρίς επιπρόσθετη αμοιβή; Και να έχουμε την απαίτηση αφενός να γίνει ποιοτική δουλειά και αφετέρου όσοι συμμετέχουν να δράσουν ανεξάρτητα από οικονομικά και επιχειρηματικά συμφέροντα;
Δευθυντής Σύνταξης, virus.com.gr & Pharma Health Business magazine
Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *
Δ