Τον τρόπο υπολογισμού των πληθυσμιακών κριτηρίων για την ίδρυση φαρμακείου και τα κριτήρια με βάση τα οποία οι Περιφέρειες θα κάνουν δεκτές και θα αξιολογούν τις αιτήσεις των ενδιαφερομένων, ορίζει η υπ’ αριθμόν Γ5(β)/Γ.Π.οικ.82829/15 (ΦΕΚ 2330 Β΄) Κοινή Υπουργική Απόφαση, με τίτλο «Ρυθμίσεις επαγγέλματος φαρμακοποιού – Ίδρυση φαρμακείου», που υπέγραψαν χθες οι κ.κ. Ξανθός και Τσακαλώτος.
Ειδικότερα:
Με την τροποποιητική ΚΥΑ επανέρχονται οι διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 36 του Ν. 3918/2011 (ΦΕΚ Α΄ 31), σύμφωνα με τις οποίες καθορίζεται αναλογία 1ός φαρμακείου ανά 1.000 κατοίκους, κατ’ αρχήν σε επίπεδο τοπικών κοινοτήτων. Όπου αυτές δεν υπάρχουν, η αναλογία εφαρμόζεται σε επίπεδο δημοτικής κοινότητας ή δημοτικής ενότητας και, όπου δεν υπάρχουν ούτε αυτές, η αναλογία εφαρμόζεται σε επίπεδο δήμου σύμφωνα με το άρθρο 2 του ν. 3852/2010 (ΦΕΚ 87 Α΄).
Επίσης, η νέα ΚΥΑ ορίζει ότι οι αιτήσεις θα υποβάλλονται ως εξής:
«7. Η παράγραφος 1 του άρθρου 3 του Ν. 1963/1991 (ΦΕΚ 138 Α΄) καταργείται. Οι αιτήσεις για απόκτηση άδειας ίδρυσης φαρμακείου υποβάλλονται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 30, παράγραφος 1 του Ν. 4272/2014 (ΦΕΚ 145 Α΄) και κρίνονται συνολικά ως εξής:
α) Εάν συντρέχουν αιτήσεις φαρμακοποιών ή/και ιδιωτών μη φαρμακοποιών με αιτήσεις συνεταιρισμών φαρμακοποιών μελών της ΟΣΦΕ, προτιμώνται οι φαρμακοποιοί ή/και οι ιδιώτες μη φαρμακοποιοί που αξιολογούνται με τα αυτά κριτήρια κατά το επόμενο β΄ εδάφιο και έπονται οι συνεταιρισμοί.
Β) Εάν συντρέχουν αιτήσεις φαρμακοποιών και ιδιωτών-μη φαρμακοποιών, η μεταξύ τους σειρά προτίμησης προκύπτει σύμφωνα με τα κριτήρια της παρ. 2 του άρθρου 3 του Ν. 1963/1991, τα οποία εφαρμόζονται μεταξύ των αιτούντων φαρμακοποιών και των δηλωθέντων από τους ιδιώτες ως υπεύθυνων για τη λειτουργία του φαρμακείου, φαρμακοποιών (ΦΕΚ Α΄138).
Γ) Εάν συντρέχουν αιτήσεις περισσότερων του ενός φαρμακοποιών, ως προς τη μεταξύ τους σειρά προτίμησης εφαρμόζονται οι διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 3 του Ν. 1963/1991 (ΦΕΚ Α΄138).
Δ) Εάν συντρέχουν αιτήσεις περισσότερων ιδιωτών, μη φαρμακοποιών, η μεταξύ τους σειρά καθορίζεται ανάλογα με τη σειρά προτίμησης των δηλωθέντων από αυτούς υπεύθυνων για τη λειτουργία του φαρμακείου φαρμακοποιών, για τους οποίους εφαρμόζονται επίσης οι διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 3 του Ν. 1963/1991 (ΦΕΚ Α΄138)».
Η θέση των Φαρμακοποιών
Επί του θέματος, η Νομική Υπηρεσία του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου (ΠΦΣ) παρατηρεί καταρχήν ότι η τροποποιητική ΚΥΑ καταργώντας την προηγούμενη πρόβλεψη αναφορικά με την χορήγηση αδειών ίδρυσης φαρμακείων σε επίπεδο Καλλικρατικών Δήμων, διορθώνει ένα σφάλμα.
Ζητάει, ωστόσο, την άμεση έκδοση διευκρινιστικής εγκυκλίου που να ορίζει τον ακριβή τρόπο υποβολής των αιτήσεων, καθώς ανακύπτει ζήτημα με το άρ. 217 του Ν. 4281/2014 (ΦΕΚ Α΄ 160) που η ΚΥΑ παραλείπει να καταργήσει.
Τονίζει, τέλος, πως είναι σημαντικό ότι κύριο χαρακτηριστικό των κριτηρίων για την χορήγηση των αδειών ιδρύσης φαρμακείου είναι ότι οι αιτήσεις (τόσο των φαρμακοποιών, όσο των ιδιωτών μη φαρμακοποιών) αξιολογούνται πάντοτε μεταξύ φαρμακοποιών (ήτοι μεταξύ των αιτούντων φαρμακοποιών και των δηλωθέντων από τους ιδιώτες ως υπεύθυνων για τη λειτουργία του φαρμακείου, φαρμακοποιών), δυνάμει των κριτηρίων της παρ. 2 του άρθρου 3 του Ν. 1963/1991.
Διαπιστευμένη δημοσιογράφος στο Υπουργείο Υγείας. Διπλωματούχος Διεθνών & Ευρωπαϊκών Σπουδών. Τακτικό μέλος της ΕΣΗΕΑ και του ΟΕΕ.
Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *
Δ