Πλεονέκτημα για την πορεία της υγείας των πολιτών, αλλά και τα ίδια τα συστήματα υγείας μπορεί να αποτελέσει η συμμετοχή των ασθενών στη λήψη των αποφάσεων. Αρκεί, βέβαια, οι ασθενείς να έχουν πρόσβαση σε τεκμηριωμένη πληροφόρηση και να έχουν ουσιαστική επικοινωνία με τους θεράποντες ιατρούς τους.
Τα παραπάνω τονίστηκε σε συνέντευξη τύπου με αφορμή την παρουσίαση της πρωτοβουλίας «Med&Me: Εκστρατεία Ενημέρωσης για την Επικοινωνία Γιατρού – Ασθενούς και τη Συμμετοχή των Ασθενών στη Λήψη Αποφάσεων», που πραγματοποιήθηκε από το Ινστιτούτο Επικοινωνίας & Αλφαβητισμού στην Υγεία – ΗΙΤ με την ευγενική υποστήριξη της AbbVie.
«Ο ασθενής πρέπει να συμμετέχει στη λήψη των αποφάσεων», ξεκαθάρισε η συντονίστρια της εκδήλωσης, δημοσιογράφος Μαρία Χούκλη. «Είναι δικαίωμα μας να ζητάμε να ενημερωνόμαστε και να συμμετέχουμε στη διαδικασία επιλογής θεραπείας», ανέφερε και προσέθεσε πως από την εμπειρία της εκτός Ελλάδος, όταν ο ασθενής συμμετέχει στις αποφάσεις τότε εξελίσσεται καλύτερα. «Οι γιατροί δεν πρέπει να περιφρονούν την εύλογη ανησυχία των ασθενών. Απαιτείται, βέβαια, καλή διάθεση και από τις 2 πλευρές», συμπλήρωσε.
Σύμφωνα με τη Δρ. Έφη Σίμου, «η συμμετοχή των ασθενών στη λήψη αποφάσεων που σχετίζονται με την υγεία τους συστήνεται από πολλούς διεθνείς οργανισμούς υγείας και αποτελεί τη διαδικασία που μπορεί να φέρει την επιστήμη κοντά στον ανθρωπισμό». «Οι ασθενείς πλέον απαιτούν να μάθουν περισσότερα από το γιατρό τους», ανέφερε εξηγώντας πως η πληροφόρηση παίζει σημαντικό ρόλο και στη συμμόρφωση. «Η καλύτερη θεραπεία μπορεί να πάει χαμένη αν δεν την ακολουθήσει σωστά ο ασθενής», συμπλήρωσε η Δρ. Σίμου κατά την παρουσίαση του «Med&Me», καθώς και του ιστότοπου www.medandme.gr.
Η καμπάνια ξεκινά αυτές τις μέρες με σκοπό να βοηθήσει γιατρούς και ασθενείς να επικοινωνήσουν καλύτερα. Στόχος είναι η ευαισθητοποίηση των ασθενών, των γιατρών και των υπεύθυνων χάραξης στρατηγικών υγείας, αναφορικά με το σημαντικό ρόλο που μπορεί να παίξει η συμμετοχή των ασθενών στη λήψη αποφάσεων, στη μείωση των ανισοτήτων στην υγεία, στην εξυγίανση της ιατρο-φαρμακευτικής περίθαλψης και στη διασφάλιση της ασφάλειας και της υγείας των ασθενών.
«Στις μέρες μας, που οι πόροι είναι περιορισμένοι, πρέπει να γίνει σωστή διαχείριση τους, κάτι που δεν συμβαίνει», εξήγησε ο πρόεδρος της AbbVie. Χαρακτηριστική περίπτωση αποτελούν οι ΗΠΑ όπου 20% των δαπανών καταλήγουν στον κάλαθο των αχρήστων, λόγω κακής συμμόρφωσης. Αντιθέτως, παράδειγμα ενίσχυσης της συμμόρφωσης αποτελεί η πρακτική της εταιρίας η οποία διευκολύνει τη διαδικασία παράδοσης κατ’ οίκον φαρμάκων.
Επιπλέον, το πρόγραμμα αποσκοπεί στην ενημέρωση, τόσο των επαγγελματιών υγείας, όσο και των ασθενών και συγγενών τους, αναφορικά με την καθοριστική επίδραση της αποτελεσματικής επικοινωνίας, στη βελτίωση των διαπροσωπικών σχέσεων και κυρίως στην έκβαση του θεραπευτικού αποτελέσματος, παράλληλα με τη βελτίωση της ποιότητας ζωής του ασθενούς, και τη μείωση των δικαστικών προσφυγών και της δυσαρέσκειας από το σύστημα υγειονομικής περίθαλψης στην Ελλάδα.
Όπως τόνισαν και οι εκπρόσωποι Συλλόγων και Ιατρών που παραβρέθηκαν στην εκδήλωση, η σημασία της ενημέρωσης και της συμμετοχής του ασθενή στη λήψη αποφάσεων που αφορούν στην υγεία αποτελεί καθοριστικό παράγοντα στην εξέλιξη της έκβασης των θεραπευτικών αποτελεσμάτων και συντελεί στην μεγαλύτερη ικανοποίηση των ασθενών από τις παρεχόμενες υγειονομικές υπηρεσίες.
Η Κατερίνα Κουτσογιάννη, Πρόεδρος του Συλλόγου Ρευματοπαθών Κρήτης – Αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Ασθενών, Γονέων, Κηδεμόνων και Φίλων Παιδιών με Ρευματικά Νοσήματα «ΡΕΥΜΑΖΗΝ», ο Λεωνίδας Φωτιάδης Πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Ασθενών με Αυτοάνοσα Ρευματικά Νοσήματα «ΑΚΕΣΩ» και Ταμίας του «ΡΕΥΜΑΖΗΝ» και η Δρ. Αλίκη Ξωχέλλη, MD, PhD, Institute of Applied Biosciences, Center for Research and Technology Hellas (CERTH), συμφώνησαν ότι «η σημασία παροχής μιας ολοκληρωμένης πληροφόρησης από το γιατρό, σε συνδυασμό με τη δυνατότητα συζήτησης για την ανάδειξη της καταλληλότερης θεραπευτικής αγωγής για το εκάστοτε πρόβλημα υγείας που καλείται να αντιμετωπίσει ο ασθενής, αποτελούν τα δύο πιο σημαντικά βήματα για τη βελτίωση και την εξέλιξη της σχέσης μεταξύ γιατρού και ασθενή».
«Στρατηγικές οι οποίες στοχεύουν στην ενημέρωση και την ενδυνάμωση των ασθενών, θα πρέπει να καταχωρούνται υψηλά στην πολιτική υγείας και αυτό όχι μόνο γιατί είναι το σωστό υπό το πρίσμα της προσωπικής αυτονομίας και αυτοδιάθεσης, αλλά επίσης γιατί μπορεί να αποδειχτούν αποτελεσματικές στη μείωση των δαπανών για την υγεία και τη σταθεροποίηση του δημόσιου συστήματος υγειονομικής περίθαλψης», δήλωσε η κ. Άντζελα Βερναρδάκη, Διευθύντρια Market Access & External Relations της AbbVie Pharmaceuticals.
Υπεύθυνη Σύνταξης στο Virus.com.gr - Αρχισυντάκτρια του περιοδικού Pharma & Health Business
Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *
Δ