Το εγχείρημα δημιουργίας του ηλεκτρονικού φακέλου υγείας και την χρησιμότητα του ανέλυσε ο Δρ. Πέτρος Παπαχρήστου, Διευθυντής Πληροφοριακών Συστημάτων, Όμιλος ΥΓΕΙΑ στην ομιλία του «Ο ασθενής στο κέντρο της φροντίδας: από τον προσωπικό φάκελο υγείας προς μια πύλης εξυπηρέτησης ασθενών» κατά το 3ο Health Innovation Conference.
Ο ηλεκτρονικός φάκελος περιέχει όλα τα ιατρικά δεδομένα του ασθενή διαχρονικά, δηλαδή να εμπεριέχονται σε αυτόν όλα τα περιστατικά από την γέννα του στο μαιευτήριο μέχρι την στιγμή που φεύγει από την ζωή. Η καταγραφή είναι σημαντική γιατί «όταν ο ασθενής πάει σε ένα κέντρο υγείας η πληροφορία να είναι διαθέσιμη σε έναν κλινικό γιατρό να τον βοηθήσει για να βγάλει ένα πόρισμα.» διευκρίνισε ο κ. Παπαχρήστου.
Παρουσιάζοντας τον φάκελο υγείας ο κ. Παπαχρήστου εξήγησε γιατί είναι πολύ σημαντικό να μηχανογραφήσεις όλες τις λειτουργίες σου εσωτερικά. Μιλώντας για τον οργανισμό που εκπροσωπεί, ο κ. Παπαχρήστου σημείωσε ότι ακόμη δεν έχουν φτιάσει στο 100%, αλλά έχουν καταφέρει σημαντικά σημεία να είναι ηλεκτρονικά, όπως είναι η αρχική αξιολόγηση των γιατρών, η πορεία της νόσου και το εξιτήριο, οι αλλεργίες, το ιατρικό ιστορικό κ.ά..
Στον όμιλο Υγεία το εγχείρημα άρχισε το 2014, όπως περιέγραψε ο κ. Παπαχρήστου. Εκείνη την εποχή υπήρχαν έντυπες οι εντολές του γιατρού, τις οποίες κάποια γραμματέας τις μετασχημάτισε στο ηλεκτρονικό σύστημα και η κάρτα φαρμάκων, η γνωστή ροζ κάρτα. Όλα αυτά ήταν σωστά δεδομένα, αλλά μη χρησιμοποιήσιμα, ώστε να είσαι σε θέση ένας γιατρός να κάνει ελέγχους. Αντίθετα, στην ηλεκτρονική καταγραφή έχει συγκεντρωθεί οποιαδήποτε πληροφορία, η οποία έχει καταγραφεί από έναν προηγούμενο γιατρό.
Το όλο εγχείρημα μπήκε σε εφαρμογή το 2014, ενώ υπήρξαν προσπάθειες από την προηγούμενη δεκαετία, καθώς πριν δεν ήταν η τεχνολογία διαθέσιμη, ενώ έπρεπε να βελτιωθεί η ηλεκτρονική επικοινωνία του νοσοκομείου με τους τρίτους δηλαδή ασφαλιστικούς φορείς όπως είναι ο ΕΟΠΥΥ.
Η αναγκαιότητα της μετάβασης στην ηλεκτρονική καταγραφή ενισχύθηκε με την προσπάθεια απόκτησης του Joint Commission International, ένα διεθνές πρότυπο διαπίστευσης υπηρεσιών υγείας. Πρόκειται για ένα πλαίσιο απαιτήσεων, το οποίο αφορά τον ασθενή και όπως διαβεβαίωσε ο κ. Παπαχρήστου μετράει από τα logistic, το disaster plan μέχρι το εάν οι αλλεργίες έχουν καταγραφεί πριν την συνταγογράφηση, εάν το πλήρες ιστορικό έχει ληφθεί πριν την επέμβαση «και πολλούς άλλους δείκτες που πρέπει να αποδείξεις ότι τους μετράς».
Στον φάκελο εμφανίζονται όλες οι πληροφορίες που συλλέχθηκαν, κλινικούς δείκτες ανάλογα με ασθενή, για παράδειγμα σε ογκολογικό ασθενή καταγράφονται οι επισκέψεις χημειοθεραπείας. Στο ιατρικό ιστορικό αναφέρονται όλες οι παθήσεις, τα χειρουργεία και τα αποτελέσματά τους, ακόμη και γραφήματα κι απεικονιστικά. Η πληροφορία αυτή είναι μαζεμένη από διαφορετικά συστήματα που υπάρχουν στα νοσοκομεία. Επιπλέον, έχουν χουν αξιοποιηθεί εξετάσεις χημικές και διαγνωστικές του ΕΟΠΥΥ. Ωστόσο, ενυπάρχει το πρόβλημα της κωδικοποίησης των πράξεων καθώς η εφαρμογή στα νοσοκομεία και στα διαγνωστικά είναι ακόμη ελάχιστη, όπως τόνισε στα λεγόμενά του ο κ.Παπαχρήστου.
Το Personal Health record είναι προσβάσιμο στον ασθενή και από το σπίτι του γιατί βελτιώνει την εμπλοκή των ασθενών στην διαχείριση της υγείας του, βοηθά τον ασθενή να διαθέτει τα δεδομένα σε τρίτους, για παράδειγμα δεν χρειάζεται να κουβαλάει φακέλους ή χαρτιά να τα βάζει σε σειρά. Η χρήση είναι ασφαλής με κωδικό και προσφέρει την δυνατότητα στον χρήστη να διαχειριστεί τον φάκελο και άλλων μελών της οικογένειας του, π.χ. ηλικιωμένων γονιών του. Η απεικόνιση των δεδομένων είναι απλή για να είναι κατανοητή και στον ασθενή, ο οποίος εξοικονομεί χρόνο καθώς οι εξετάσεις του περνάνε ηλεκτρονικά στον φάκελο του και δεν χρειάζεται να ταλαιπωρείται με την μετάβαση στα νοσοκομεία και τι ενδεχόμενες ουρές αναμονής.
Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *
Δ