Του Δημήτρη Ν. Πατσάκη. Συμβούλου Επιχειρήσεων-Αναλυτή οικονομικών της Υγείας και της Κοινωνικής Ασφάλισης.
Η καταγραφή της διασποράς των υποδομών – δημόσιας – Υγείας σε εθνικό επίπεδο, αναδεικνύει την χώρα μας σε μια υποδειγματική ως προς την κάλυψη και επαρκέστατη ως προς την πρόσβαση στις υπηρεσίες περίθαλψης όλων των βαθμίδων.
Με νοσοκομειακές υποδομές και κατανομή κλινικού δυναμικού και ειδικοτήτων, τουλάχιστον με βάση τον αρχικό σχεδιασμό και όχι την πραγματική δύναμη σε ανθρώπινους πόρους και λειτουργούντα εξοπλισμό, καταλαμβάνουμε υψηλό «score» μεταξύ των χωρών του Ο.Ο.Σ.Α. αλλά και της Ε.Ε.
Στην πράξη όμως, άλλα συμβαίνουν.
Κλινικές χωρίς κλινικό/ερευνητικό έργο, χειρουργεία και συσκευές «στα nylon», συγκροτήματα ψηφιακής απεικόνισης μικρής ηλικίας αλλά εκτός λειτουργίας εξαιτίας έλλειψης εκπαιδευμένου προσωπικού ή ανταλλακτικών αξίας μερικών χιλιάδων ευρώ, εργαστήρια με υπερεπαρκές προσωπικό αλλά στερούμενα αναλωσίμων, νοσηλευτικό προσωπικό είτε σε τραγική έλλειψη είτε απασχολούμενο σε αλλότρια καθήκοντα, εντός ή μακράν της «έδρας», συνθέτουν την πίσω πλευρά του «χωριού Πoτέμκιν» της Δημόσιας Υγείας. Παράλληλα, στο επίπεδο της α΄βάθμιας περίθαλψης (Πολυϊατρεία, Κέντρα Υγείας και Περιφερειακά (ex «Aγροτικά») ιατρεία, η κατάσταση απέχει πολύ από την βαθμολογία της «βάσης».
Αν υπάρχει ένας λόγος που η κατάσταση φαίνεται να είναι ελεγχόμενη, αυτός δεν είναι παρά η γενική –εκτός εξαιρέσεων- καλή κατάσταση της υγείας του πληθυσμού. Σε κάθε περίπτωση, η «ανθρωπιστική κρίση» δεν μπορεί να χαρακτηρίσει το σε πολλές περιπτώσεις απαράδεκτο «αλαλούμ» που ταλαιπωρεί το σύνολο των εχόντων ανάγκες περίθαλψης.
Η από ετών διαμορφούμενη σταδιακά υποβάθμιση και απίσχνανση της δημόσιας υγείας, ξεκινώντας από τον εξευτελισμό της αμοιβής ακόμη και κατά γενική ομολογία επιτυχημένων και μακράν «φακέλλου» λειτουργών σε επίπεδα «θυρωρού» της Δ.Ε.Η. ή υπαλλήλου Υ.Ε. του Υπ.Οικονομικών, δεν θα μπορούσε να έχει διαφορετικές συνέπειες από τις παραιτήσεις – μονίμου – προσωπικού και εργασιακού «burn-out» στους παραμένοντες «ρομαντικούς», με εργασίες, παρουσιάσεις, κλινικές έρευνες με διεθνή αξιολόγηση κ.τ.λ; (1)
Μια διαχρονική καταγραφή της παράλογης ανάπτυξης των υποδομών ιδιωτών παρόχων σε τοπικό & περιφερειακό επίπεδο και του βαθμού εξάρτησης των εσόδων τους από τους φορείς ασφάλισης περίθαλψης, ιδιαίτερα στην διάρκεια της περιόδου των «παχέων αγελάδων», είναι ίσως η καλύτερη απόδειξη της αποτυχίας της «εθνικής» πολιτικής υγείας ή, στην χειρότερη περίπτωση, της εξόφλησης «γραμματίων» προς πολιτικούς φίλους και υποστηρικτές.
Πώς π.χ. θα μπορούσε να εξηγήσει κανείς το γεγονός ότι χιλιάδες kit αντιδραστηρίων δεν επαρκούν να καλύψουν τις ανάγκες του πληθυσμού της πρωτεύουσας, ενώ οι ιδιώτες εργαστηριακοί ιατροί καλύπτουν ως «εργολάβοι» του E.O.Π.Υ.Υ. τις ανάγκες του συνόλου των εξετάσεων που αναλαμβάνουν;
Ποιος τελικά ευθύνεται γιατί ο Τομογράφος του «Χ» νοσοκομείου παραμένει εκτός λειτουργίας για τυπικούς λόγους (απόφαση Δ.Σ, Α.Δ.Α, επαρκής Π/Υ στον αντίστοιχο κωδικό δαπάνης κ.τ.λ), ενώ οι αμοιβές «τρίτων» (Φύλαξη, Καθαριότητα, Συντήρηση εξοπλισμού) καταβάλλονται με περισσότερη ευχέρεια;
Tι φταίει που στο «Ψ» Kέντρο Υγείας λείπει π.χ. χαρτοταινία καρδιογράφου ή γλωσσοπίεστρα, ενώ διαθέτει π.χ. 3-4 οδηγούς για 10 περιστατικά εβδομαδιαίως ή «κηπουρό» για 100 μ2 προαύλιο χώρο (συχνά με αποξηραμένους φοίνικες….);
Γιατί, ενώ υπάρχουν πλήρως εξοπλισμένες μονάδες Εντατικής Θεραπείας/Νοσηλείας, καθυστερεί προκλητικά ο διορισμός νοσηλευτών, με δεδομένο τον κίνδυνο επιδείνωσης/απώλειας λόγω διαμετακομιδής των βαρέων περιστατικών;
Mε ποια π.χ. λογική, περιστατικά εισαγωγής ως «επείγοντα» δεν ελέγχονται ως προς την αλληλουχία της κλινικής τους αντιμετώπισης εντός του α΄ 2/6ώρου και «εξαφανίζονται» σε αιφνίδιο έλεγχο διαθεσιμότητας κλινών από τους «κακούς» διοικητές ή περιφερειάρχες;
Ποια λογική και πρωτίστως –ηθική- βάση έχει η απαίτηση μερικών εκατοντάδων ιατρών να είναι σε πλήρη αλλά όχι αποκλειστική απασχόληση στο Ε.Σ.Υ, διατηρώντας το δικαίωμα της προσωπικής πελατείας (….Θα κανονίσω για μεθαύριο εισαγωγή για να βάλουμε χειρουργείο στην συνέχεια….Εσύ, ό,τι νομίζεις……)
Αυτά προς το παρόν…..
(1) Αν δεν κάνω λάθος, ο – βασικός – μισθός του Δ/ντή του Ε.Σ.Υ, ανεξαρτήτως ειδικότητας και πραγματικής ενεργούς και αποδεδειγμένα υψηλής απόδοσης στο «πόστο», παραμένει στα 1.500€/μήνα (μικτά).
Πηγή: rodiaki.gr
Διαπιστευμένη δημοσιογράφος στο Υπουργείο Υγείας. Διπλωματούχος Διεθνών & Ευρωπαϊκών Σπουδών. Τακτικό μέλος της ΕΣΗΕΑ και του ΟΕΕ.
Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *
Δ