Τι σας έλεγα χθες; Ο ΕΟΠΥΥ εξέδωσε πριν λίγο δελτίο τύπου για όσα αποκάλυψα και ουσιαστικά με επιβεβαίωσε πλήρως. Με πρόσχημα την ικανοποίηση ενός προαπαιτούμενου από το νέο Μνημόνιο, ο υπηρεσιακός υπουργός υπέγραψε μία σκανδαλώδη απόφαση, με την οποία πρακτικά πέφτουν στα μαλακά όσες ιδιωτικές κλινικές είχε διαπιστωθεί ότι είχαν κατακλέψει τον ΕΟΠΥΥ.
Θυμίζω ότι χθες αποκάλυψα για μία σκανδαλώδη απόφαση του υπηρεσιακού υπουργού Υγείας Θ. Δημόπουλου, η οποία πρακτικά δίνει άφεση αμαρτιών σε όσες κλινικές έκαναν τις υπερχρεώσεις το έτος 2013 (δείτε εδώ).
Πριν παραθέσω αυτούσια την απάντηση του ΕΟΠΥΥ, θέλω να σημειώσω κάτι.
Περίμενα να μου απαντήσει το ίδιο το υπουργείο Υγείας και όχι ο ΕΟΠΥΥ.
Το γεγονός όμως ότι έβγαλε ανακοίνωση ο ΕΟΠΥΥ, απαντά σε ένα από τα ερωτήματα, που απηύθυνα χθες.
Φαίνεται λοιπόν ότι η απόφαση του κ. Δημόπουλου βασίστηκε σε εισήγηση του ίδιου του ΕΟΠΥΥ, ο οποίος όπως θα δείτε στην ανακοίνωση επικαλείται το γεγονός ότι υπήρχαν προσφυγές στο ΣτΕ από κάποιες κλινικές για το αποτέλεσμα των ελέγχων και έτσι οδηγήθηκαν στη νέα απόφαση.
Ιδού λοιπόν η απάντηση: «Σε απάντηση δημοσιεύματος περί δήθεν ευνοϊκής μεταχείρισης όσων ιδιωτικών κλινικών είχαν κάνει περιττές χρεώσεις το έτος 2013 σας γνωρίζουμε ότι:
Η αρχική υπουργική απόφαση Γ3γ/οικ.96176 (ΦΕΚ 3040/Β’/11-11-2014) περιελάμβανε στο μαθηματικό τύπο υπολογισμού του προϋπολογισμού έτους 2014 κάθε κλινικής επτά συνολικά παράγοντες, μεταξύ των οποίων και οι ακόλουθοι δύο: α) τον δείκτη μεριδίου κλινικής και β) τον δείκτη αξιοπιστίας-φερεγγυότητας οι οποίοι για να εξαχθούν έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί ο έλεγχος από τις ελεγκτικές εταιρίες, καθώς και η τελική εκκαθάριση των δαπανών έτους 2013.
Όμως όπως είναι σε όλους γνωστό η διαδικασία ελέγχου των δαπανών έτους 2013 μέσω των ιδιωτικών ελεγκτικών εταιρειών έχει καθυστερήσει λόγω της εκδίκασης προσφυγών που έχουν κατατεθεί στο ΣτΕ από κάποιες ιδιωτικές κλινικές και είναι άγνωστο το πότε θα ολοκληρωθεί. Επιπρόσθετα, αρκετές ιδιωτικές κλινικές έχουν αμφισβητήσει τα αρχικά πορίσματα του ελέγχου και έχουν προσφύγει στη διαδικασία της διαιτησίας, η οποία δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί.
Ο ΕΟΠΥΥ είναι υποχρεωμένος να υπολογίσει άμεσα το rebate/clawback έτους 2014 και να εισπράξει λογιστικά τις επιστροφές των ποσών, τόσο γιατί περιγράφεται στις προαπαιτούμενες δράσεις της νέας συμφωνίας με τους θεσμούς (MoU3) με χρονοδιάγραμμα υλοποίησης τον Οκτώβριο του 2015, όσο και γιατί η λογιστική είσπραξη των ποσών θα μειώσει τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του Οργανισμού. Υπό αυτό το πρίσμα κρίθηκε αναγκαία η αποδέσμευση του μαθηματικού τύπου προσδιορισμού του προϋπολογισμού κάθε κλινικής από τη διαδικασία της εκκαθάρισης και έτσι: α) άλλαξε ο δείκτης μεριδίου κλινικής και πλέον υπολογίζεται με βάση τις υποβαλλόμενες δαπάνες έτους 2014 και όχι τις εκκαθαρισμένες δαπάνες έτους 2013 και β) αφαιρέθηκε εντελώς ο δείκτης που συναρτάται με την τελική εκκαθάριση του 2013. Η απόφαση για την εξαίρεση του ανωτέρω δείκτη τέθηκε στη διαπραγμάτευση με τους θεσμούς και συμφωνήθηκε στις αρχές Αυγούστου του 2015. Παρέμειναν όμως στο μαθηματικό τύπο οι πέντε άλλοι δείκτες ποιότητας και στην τροποποιητική απόφαση.
Επιπρόσθετα, η αφαίρεση του ανωτέρω δείκτη σε καμία περίπτωση δεν συνεπάγεται ότι ευνοούνται οι κλινικές με μη αποδεκτές ή και παράνομες χρεώσεις και αυτό γιατί στην ίδια υπουργική απόφαση και συγκεκριμένα στην παράγραφο 9 αναφέρονται τέσσερις περιπτώσεις παραβατικότητας των κλινικών όπου καταλογίζονται σημαντικές χρηματικές ποινές πλέον των προβλεπόμενων από την υφιστάμενη νομοθεσία. Να τονιστεί ότι: «Στους παραβάτες των παραπάνω περιπτώσεων, των οποίων οι παραβάσεις υπερβαίνουν το 10% των αιτούμενων ποσών, επιβάλλεται πρόσθετη ποινή διακοπής της σύμβασης με τον ΕΟΠΥΥ ενός μηνός για κάθε μία από τις ανωτέρω παραβάσεις και προκειμένου για υπότροπους επιβάλλεται ελάχιστη ποινή διακοπής της σύμβασης συνεργασίας με τον ΕΟΠΥΥ έξι μηνών». Συνεπώς ακόμα και αν κάποια κλινική φαίνεται ότι ευνοείται αρχικά από τον προϋπολογισμό που θα της προσδιοριστεί βάσει του μαθηματικού τύπου, στην πράξη, όχι μόνο δεν θα πληρωθεί για τις μη αποδεκτές ή και παράνομες χρεώσεις, αλλά θα κληθεί να επιστρέψει διπλάσιο αντίτιμο, διατρέχοντας παράλληλα τον κίνδυνο διακοπής της υφιστάμενης σύμβασής της με τον ΕΟΠΥΥ.
Σε κάθε περίπτωση, ο ΕΟΠΥΥ δεν έχει καταβάλει αναίτια ποσά σε παρόχους, δεδομένου ότι το εκτιμώμενο ποσό μη αποδεκτών δαπανών προς τον ΕΟΠΥΥ, που αναφέρει το δημοσίευμα, είναι της τάξεως των 40 – 50 εκ. ευρώ και είναι σημαντικά μικρότερο από την υπέρβαση του κλειστού προϋπολογισμού του ΕΟΠΥΥ έτους 2014, το οποίο είναι περίπου 180 εκ. ευρώ και φυσικά δεν έχει καταβληθεί.
Τέλος να επισημάνουμε, όπως έχει πολλές φορές τονιστεί κατά το παρελθόν, ότι μετά το πέρας της επίπονης διαδικασίας της εκκαθάρισης, όλες οι περιπτώσεις που έχουν ενδείξεις παραβατικότητας και όχι απλώς το χαρακτήρα των μη αποδεκτών δαπανών, παραπέμπονται στα ελεγκτικά όργανα της πολιτείας (ΥΠΕΔΥΦΚΑ) αλλά και στη δικαιοσύνη για την επιβολή των ανάλογων ποινών».
Η απάντησή μας:
Τι μας λένε οι ιθύνοντες του ΕΟΠΥΥ; Ότι η διαδικασία ελέγχου των δαπανών έτους 2013 μέσω των ιδιωτικών ελεγκτικών εταιρειών έχει καθυστερήσει λόγω της εκδίκασης προσφυγών, που έχουν κατατεθεί στο ΣτΕ από κάποιες ιδιωτικές κλινικές και είναι άγνωστο το πότε θα ολοκληρωθεί. Επιπρόσθετα, αρκετές ιδιωτικές κλινικές έχουν αμφισβητήσει τα αρχικά πορίσματα του ελέγχου και έχουν προσφύγει στη διαδικασία της διαιτησίας, η οποία δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί.
Μα την ευθύνη για όλες αυτές τις καθυστερήσεις, που επικαλούνται, την έχει πρωτίστως ο ΕΟΠΥΥ. Μάλιστα, είναι κοινό μυστικό, ότι οι υπηρεσιακοί και οι μυστικοσύμβουλοι του ΕΟΠΥΥ έκαναν ότι περνούσε από το χέρι τους για να τορπιλίσουν τον έλεγχο από ιδιωτικές εταιρείες, επιδιώκοντας προφανώς ο έλεγχος να γίνει… εσωτερικά. Έχουν υποβάλλει, δε, αρκετές φορές τέτοιες εισηγήσεις.
Π.χ. καθυστέρησαν δραματικά να συντάξουν τις προδιαγραφές, που πρέπει να πληρούν οι ελεγκτικές εταιρείες, ενώ αδικαιολόγητη καθυστέρηση υπήρξε και στη συγκρότηση των λεγόμενων επιτροπών διαιτησίας. Η ευθύνη για όλα αυτά βαραίνει τον ίδιο τον ΕΟΠΥΥ και εκ των υστέρων αποδεικνύεται ότι είχαν πονηρό σκοπό όλες αυτές οι καθυστερήσεις. Να φθάσουμε στο αμήν και να μην μας φθάνει ο χρόνος, ώστε να περάσουμε μια ρύθμιση, που να δίνει άφεση αμαρτιών. Ήταν στημένο το παιχνίδι…
Όσο, δε, για τις προσφυγές στο ΣτΕ, που επικαλούνται, το επιχείρημα είναι διάτρητο, καθώς υπάρχουν προσφυγές πολλών κλινικών και έναντι του μέτρου του claw back. Δεν βλέπω όμως αυτό να εμπόδισε τον οργανισμό να κινηθεί και να καταλογίσει τα ποσά που αναλογούν…
Ακόμη, ο ΕΟΠΥΥ διατείνεται ότι μετά το πέρας της επίπονης διαδικασίας της εκκαθάρισης, όλες οι περιπτώσεις που έχουν ενδείξεις παραβατικότητας και όχι απλώς το χαρακτήρα των μη αποδεκτών δαπανών, παραπέμπονται στα ελεγκτικά όργανα της πολιτείας (ΥΠΕΔΥΦΚΑ) αλλά και στη δικαιοσύνη για την επιβολή των ανάλογων ποινών.
Φαίνεται ότι κάποιοι νομίζουν ότι μπορούν να μας κοροϊδεύουν και μάλιστα κατάμουτρα. Πότε πιστεύουν εκεί στον ΕΟΠΥΥ ότι θα έχει γίνει η εκκαθάριση, που επικαλούνται; Γιατί ακόμη δεν έχει γίνει εκκαθάριση για το… 2007, δηλαδή, έχουν περάσει οκτώ ολόκληρα χρόνια!
Είναι πράγματι κρίμα. Το Δημόσιο και ο ΕΟΠΥΥ είχαν μία χρυσή ευκαιρία με τους ελέγχους από ιδιωτικές ελεγκτικές, όπως κάνουν χρόνια τώρα οι ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες. Αντί λοιπόν να επεκτείνουν το μέτρο, ώστε ο έλεγχος να γίνεται σε πραγματικό χρόνο και όχι αναδρομικά, αλλά και να ξεκινήσουν έλεγχοι και στα δημόσια νοσοκομεία, «θάβουν» την υπόθεση και μάλιστα με την υπογραφή του υπηρεσιακού υπουργού…
Είχε δίκιο ο Θ. Κολοκοτρώνης όταν έλεγε: «Πουτ…να Ελλάδα δεν θα ισώσεις ποτέ!»!
Δευθυντής Σύνταξης, virus.com.gr & Pharma Health Business magazine
Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *
Δ