Μόνο στην Ελλάδα συμβαίνουν αυτά. Στο Λαϊκό νοσοκομείο, η διοίκηση εμφανίζεται υποχρεωμένη από το νόμο και συνεχίζει σύμβαση με προμηθευτή, ενώ τα υλικά του έχουν βρεθεί ότι παρουσιάζουν σωρεία προβλημάτων! Μάλιστα, αυτά καταγράφονται και εγγράφως από τις προϊστάμενες νοσηλευτικής και την ίδια την επιτροπή αξιολόγησης του αρχικού διαγωνισμού… Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Η υπόθεση αφορά ένα είδος φίλτρων (αποκαλούνται φίλτρα παρά την κλίνη), για τα οποία είχε προκηρυχτεί διαγωνισμός το 2014, ο οποίος ολοκληρώθηκε το 2016 και υπογράφηκε σύμβαση (84/2016) με την εταιρεία AΝΤΙΣΕΛ-ΑΦΟΙ Α. ΣΕΛΙΔΗ Α.Ε. Η εν λόγω εταιρεία διαθέτει υλικά από τον κατασκευαστικό οίκο Macopharma Γαλλίας. Το θέμα σκάει επισήμως στις 30 Μαρτίου 2017, όταν η διοίκηση του νοσοκομείου λαμβάνει επιστολή των προϊσταμένων κλινικών του νοσοκομείου. Σε αυτήν καταγράφονται σωρεία προβλημάτων, που έχουν παρατηρηθεί και επί λέξει αναφέρουν: «Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε σχετικά με τα προβλήματα που προέκυψαν από τη χρήση των φίλτρων κατακράτησης λευκών της υπ’ αρ. σύμβασης 84/2016 του νοσοκομείου μας. α) Ο χρόνος προετοιμασίας για χρήση των εν λόγω φίλτρων είναι διπλάσιος έως τριπλάσιος από τα προηγούμενα. Βάσει σύμβασης πρέπει να παρέχουν δυνατότητα ευκολίας και ταχύτητα χρήσης. β) Τα φίλτρα φράζουν πολύ εύκολα με συνέπεια να δυσκολεύεται η ροή στη χορήγηση του αίματος. Βάσει της σύμβασης η ροή του αίματος λόγω της βαρύτητας πρέπει να είναι ρυθμιζόμενη και σταθερή σε όλη τη διάρκεια της μετάγγισης. γ) Δεν είναι δυνατή η χορήγηση αίματος χωρίς τη χρήση πίεσης με pressure cuff με αποτέλεσμα την αιμόλυση των ερυθρών αιμοσφαιρίων και την καταστροφή του αγγείου. δ) Το Luer Lock σύνδεσης με τον φλεβοκαθετήρα είναι προβληματικό, δεν ξεβιδώνει, με συνέπεια πολλές φορές να χρειάζεται να φλεβοκεντηθεί ο ασθενής δεύτερη φορά όταν έχει να λάβει 2 μονάδες αίματος. ε) Παρατηρήθηκε ότι παραμένει μεγάλη ποσότητα αίματος εντός του φίλτρου. Βάση των ανωτέρω θα θέλαμε όπως επικρατήσει η προηγούμενη σύμβαση αρ. σύμβασης 12/2015, του νοσοκομείου μας». Με άλλα λόγια, οι προϊστάμενες ούτε λίγο ή ούτε πολύ, αναφέρουν ότι τα υλικά είναι προβληματικά και μπορεί να καταστρέφουν το αγγείο του ασθενή! Ζητούν, δε, το νοσοκομείο να προμηθευτεί εκείνα, που αγόραζε παλαιότερα! Ακούστε τι έγινε στη συνέχεια και πόσο κωμικοτραγικό είναι το θεσμικό πλαίσιο, που διέπει τις προμήθειες των νοσοκομείων. Το έγγραφο των προϊσταμένων στάλθηκε εύλογα στα τρία μέλη της επιτροπής, που διενήργησε τον αρχικό διαγωνισμό. Στις 3 Απριλίου λοιπόν τα μέλη απαντούν με τη σειρά τους ότι: «Συμφωνούμε απόλυτα με την εισήγηση των προϊσταμένων τμημάτων του Λαϊκού Νοσοκομείου για τα προβλήματα που προέκυψαν από την χρήση των φίλτρων κατακράτησης λευκων της υπ’ αρ. σύμβασης 84/2016 του νοσοκομείου μας. Βάση όσων ανέφεραν θα θέλαμε όπως επικρατήσει η προηγούμενη σύμβαση υπ’ αρ. 12/2015 του νοσοκομείου μας». Δηλαδή, η ίδια η επιτροπή που έκανε το διαγωνισμό συμφωνεί με τις προϊσταμένες των κλινικών. Επίσης το νοσοκομείο επικοινώνησε εγγράφως με την προμηθεύτρια εταιρεία και ζήτησε λεπτομερή κατάλογο Νοσοκομείων που προμηθεύονται τα ίδια φίλτρα. Η εταιρεία απάντησε στις 29 Μαϊου, αναφέροντας ενδεικτικά ορισμένα νοσοκομεία:
Επίσης, στην απάντησή της επεσήμανε ότι «το εν’ λόγω προϊόν παράγεται από τον κατασκευαστικό οίκο Macopharma Γαλλίας, μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες παγκοσμίως σε παραγωγή ασκών συλλογής αίματος, ασκών με φίλτρο και φίλτρων (εργαστηριακών και παρακλινίων), με μεγάλη εξειδίκευση στα εν’ λόγω προϊόντα και φυσικά πιστοποιημένη κατά τις επιταγές του νόμου… Η εταιρεία MACOPHARMA αποτελεί τον σημαντικότερο παραγωγό φίλτρων και ασκών αίματος στην Γαλλία με παγκόσμιο δίκτυο πωλήσεων». Παράλληλα, ζητούνται συμπληρωματικές εξηγήσεις από την επιτροπή διενέργειας του διαγωνισμού. Στη δεύτερη απάντησή τους στις 22 Ιουνίου τα μέλη της επιτροπής αναφέρουν επί λέξει: «Τα φίλτρα, τα οποία χρησιμοποιούνται αυτή τη στιγμή στο νοσοκομείο μας αξιολογήθηκαν δειγματοληπτικά, όπως προβλέπουν οι διαδικασίες του διαγωνισμού και εγκρίθηκαν από την επιτροπή αξιολόγησης. Όμως κατά την ευρεία χρήση των φίλτρων στα διάφορα τμήματα προέκυψαν με μεγάλη συχνότητα αυτά τα οποία αναφέρονται στο έγγραφο το οποίο συντάχτηκε από τις υπογράφουσες προϊστάμενες τμημάτων του Νοσοκομείου και το οποίο επισυνάπτεται. Η υπεύθυνη επιτροπή του διαγωνισμού διαπίστωσε στην πράξη τα αναφερόμενα στο επισυναπτόμενο έγγραφο». Δηλαδή, για να δικαιολογηθούν λένε ότι «εμείς εξετάσαμε δειγματοληπτικά τα φίλτρα» και άρα δεν φταίμε, αλλά στην πορεία με την ευρεία χρήση των φίλτρων παρουσιάστηκαν τα προβλήματα… Την ίδια ώρα γίνεται ορθώς ερώτημα στην νομική υπηρεσία, ώστε η διοίκηση να δει ποιες εναλλακτικές λύσεις έχει στη διάθεσή της. Στο μεταξύ το τμήμα προμηθειών επισημαίνει ότι «δεν νομιμοποιούμαστε, από τις διατάξεις του Π. Δ. 118/2007, που διέπουν την παρούσα σύμβαση, να κηρύξουμε τον προμηθευτή έκπτωτο, καθόσον, τα παραδιδόμενα φίλτρα (κωδ. εμπορίου KFS 0001), είναι αυτά που αξιολογήθηκαν και προτάθηκαν από την προαναφερθείσα επιτροπή αξιολόγησης του διαγωνισμού» !! Επίσης αναφέρει ότι επικοινώνησε με άλλα νοσοκομεία όπου επίσης υπήρχαν προβλήματα: «οη Υπηρεσία επικοινώνησε τηλεφωνικά με Τμήματα Προμηθειών άλλων Νοσοκομείων, από την λίστα που έδωσε η εταιρεία και έλαβε γνώση αντίστοιχων προβλημάτων, από την χρήση των συγκεκριμένων φίλτρων» !! Αξίζει να αναφερθεί ότι τα συγκεκριμένα φίλτρα αγοράζονται από το νοσοκομείο με βάση το διαγωνισμό σε τιμή 15 ευρώ το κομμάτι (χωρίς ΦΠΑ), ενώ τα αμέσως πιο ακριβότερα στο διαγωνισμό είχαν τιμή 24,47 ευρώ Το Διοικητικό Συμβούλιο λοιπόν συνεδρίασε στις 12 Ιουλίου και αφού έλαβε υπόψη του όλα όσα αναφέρθηκαν αποφάσισε να συνεχίσει την προμήθεια των ίδιων υλικών, παρά τα προβλήματα που αναφέρθηκαν και επιβεβαιώθηκαν από όλους τους αρμοδίους! Είναι φανερό ότι η υπόθεση αναδεικνύει πολλά τρωτά του υφιστάμενου συστήματος προμηθειών και το κυριότερο δείχνει πόσο αναχρονιστικό και επικίνδυνο είναι το σύστημα των μειοδοτικών διαγωνισμών. Τα νοσοκομεία μας αγοράζουν υλικά με βάση τη χαμηλότερη και όχι τη συμφερότερη προσφορά, που συνυπολογίζει την ποιότητα και άλλες παραμέτρους. Πώς όμως να εφαρμοστεί η συμφερότερη προσφορά, όταν γίνεται εφαλτήριο συναλλαγής και διαφθοράς; Τελικά τη νύφη καλούνται να την πληρώσουν οι ανυποψίαστοι ασθενείς. Υ.Γ. Αναρωτιέμαι εφόσον υπάρχουν τόσα προβλήματα με τα συγκεκριμένα φίλτρα, πόσες λευκές κάρτες έχουν αναφερθεί στον Εθνικό Οργανισμό Φαρμάκων; Η λευκή κάρτα συμπληρώνεται από τους χρήστες (γιατρούς, νοσηλευτές κλπ) και αποστέλλεται στον ΕΟΦ, όταν υπάρχουν προβλήματα στη χρήση ενός υγειονομικού υλικού. Αυτό προβλέπει η σχετική κοινοτική νομοθεσία με σκοπό να εντοπίζονται εγκαίρως προβληματικά υλικά σε όλη την Ε.Ε. Είμαι βέβαιος και βάζω στοίχημα ότι δεν θα έχει αναφερθεί ούτε μία λευκή κάρτα. Γεγονός που δείχνει πόσο ξέφραγο αμπέλι είναι τα κρατικά νοσοκομεία.
Δευθυντής Σύνταξης, virus.com.gr & Pharma Health Business magazine
Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *
Δ