Ανήσυχη για τις συνέπειες από την επιβολή εισοδηματικών κριτηρίων για τη διαμόρφωση των συμμετοχών των ασφαλισμένων στα φάρμακα, δηλώνει η Πρωτοβουλία για τον Εκσυγχρονισμό στην Υγεία και την Κοινωνική Πολιτική. Όπως υπογραμμίζει, οι πρόσφατες εξαγγελίες του Παναγιώτη Κουρουμπλή για το θέμα εγείρουν πλήθος ερωτημάτων, τη στιγμή που η συμμετοχή των ασφαλισμένων είναι μέρος της ασκούμενης πολιτικής αποζημιώσεων του ΕΟΠΥΥ. Καταθέτει παράλληλα, τις προτάσεις της, οι οποίες απορρέουν από τη διεθνή καλή πρακτική.
Ακολούθως παρατίθεται ολόκληρη η ανακοίνωση:
Σχετικά με τις πρόσφατες δηλώσεις του Υπουργού Υγείας περί καταβολής συμμετοχής των ασφαλισμένων στα φάρμακα με βάση κριτήρια εισοδηματικά, η “Πρωτοβουλία για τον Εκσυγχρονισμό στην Υγεία και την Κοινωνική Πολιτική” επισημαίνει τα παρακάτω :
Η Φαρμακευτική δαπάνη του ΕΟΠΥΥ συνίσταται σε πληρωμές του Οργανισμού προς Φαρμακεία, σε πληρωμές προς φαρμακευτικές εταιρείες (προμήθειες φαρμακείων ΕΟΠΥΥ) και προς νοσοκομεία για τις θεραπευτικές αγωγές των εξωτερικών ασθενών των φαρμάκων υψηλού κόστους.
Η συμμετοχή των ασφαλισμένων είναι μέρος της ασκούμενης πολιτικής αποζημιώσεων του ΕΟΠΥΥ, αφορά τις πληρωμές προς Φαρμακεία και κλιμακώνεται από 0% έως και 25%.
Επί πλέον, μέσω του μηχανισμού της Θετικής Λίστας και της ένταξης των φαρμάκων σε θεραπευτικές κατηγορίες, επιχειρήθηκε η ενίσχυση της συνταγογράφησης (άρα και της κατανάλωσης) των γενοσήμων φαρμάκων και λόγω πολύ χαμηλότερης τιμής αλλά και για λόγους ενίσχυσης της εγχώριας παραγωγής.
Η επιλογή (γιατρού και ασθενούς) μη γενόσημου φαρμάκου συνεπάγεται την επί πλέον επιβάρυνση του ασθενούς, ποσό που προστίθεται στη συμμετοχή του, ενώ το αντίθετο συμβαίνει με την επιλογή γενοσήμου. Η εφαρμογή αυτού του – κατά τα άλλα – ορθού πολιτικού μέτρου τα τελευταία 2 έτη, δεν θωρακίστηκε με παράλληλα μέτρα ελέγχου της συνταγογράφησης, με αποτέλεσμα ούτε ο στόχος της αύξησης του μεριδίου των γενοσήμων να πραγματοποιηθεί αλλά ούτε και οι ασθενείς να έχουν πραγματικό όφελος.
Οι πρόσφατες εξαγγελίες του Υπουργού Υγείας περί καταβολής συμμετοχής φαρμάκων με κριτήρια εισοδηματικά, γεννά πλήθος ερωτημάτων :
α) εισοδηματικά κριτήρια με ποιά βάση υπολογισμού εισοδήματος και με ποιό μηχανισμό πιστοποίησης των κατά περίπτωση δικαιούχων ; Επισημαίνουμε ότι άνεργοι, ανασφάλιστοι και συνταξιούχοι δικαιούχοι ΕΚΑΣ καλύπτονται ήδη από άλλα προγράμματα.
β) τα κριτήρια θα ισχύσουν μόνο για τα πάγια ποσοστά συμμετοχής ή και για την επιβάρυνση που προκύπτει από το μηχανισμό της Θετικής Λίστας ; Και αν ναι, προτίθεται το Υπουργείο να διαφοροποιήσει την επιβάρυνση που προκύπτει από τη Θετική Λίστα ;
γ) ο υπολογισμός της συμμετοχής των ασφαλισμένων με εισοδηματικά κριτήρια δεν θα λαμβάνει υπόψη τη διάγνωση; Επίσης, τα ισχύοντα ποσοστά συμμετοχής (πχ 0%) θα διαφοροποιηθούν και εάν ναι θα μεταβληθούν σε πάγια συμμετοχή του ασφαλισμένου ανά συνταγή;
δ) Αν υπάρξει υπέρβαση του στόχου των 2 δις (της συμφωνημένης από τη Δανειακή Σύμβαση και το ανάλογο Πρόγραμμα φαρμακευτικής δαπάνης του ΕΟΠΥΥ), ποιός θα πληρώσει τη διαφορά; Ο υποχρηματοδοτημένος ΕΟΠΥΥ που θα στερηθεί επί πλέον ρευστότητας μετά την πρόσφατη δέσμευση των αποθεματικών των νοσοκομείων που αφορούν και σε πληρωμές προς τον ΕΟΠΥΥ ;
Για να είμαστε θετικοί και παραγωγικοί αναρωτιόμαστε αν μέτρα, που απορρέουν κι από τη διεθνή καλή πρακτική, είναι περισσότερο εφαρμόσιμα και αίρουν σημερινές ανισότητες, όπως τα παρακάτω, θα εφαρμοσθούν:
Διαπιστευμένη δημοσιογράφος στο Υπουργείο Υγείας. Διπλωματούχος Διεθνών & Ευρωπαϊκών Σπουδών. Τακτικό μέλος της ΕΣΗΕΑ και του ΟΕΕ.
Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *
Δ