Στην ιστοσελίδα του Opengov βρίσκεται από την Παρασκευή το Σχέδιο Νόμου για τον εκσυγχρονισμό και την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου των Ιδιωτικών Κλινικών. Μετά από αρκετές αναβολές στην κατάθεση του νομοθετήματος στη Βουλή, φαίνεται πως η Αριστοτέλους αποφάσισε να το θέσει και σε δημόσια διαβούλευση πριν οδηγηθεί στο κοινοβούλιο για περαιτέρω συζήτηση και ψήφιση.
Σύμφωνα και με το εισαγωγικό σημείωμα του Π. Πολάκη, το νομοσχέδιο αποτελεί μια προσπάθεια ενοποίησης σε ένα νόμο όλων των παραμέτρων λειτουργίας των ιδιωτικών κλινικών. Αν και σε γενικές γραμμές δεν υπάρχουν αποκλίσεις όσων φέρονται να συζήτησε η Αριστοτέλους με τους εκπροσώπους των κλάδων, υπάρχουν μερικά ακανθώδη σημεία. Η δημόσια διαβούλευση κλείνει στις 13.00 της 21ης Ιουνίου.
«Εκσυγχρονισμός και Αναμόρφωση Θεσμικού Πλαισίου Ιδιωτικών Κλινικών».
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο
Το σχέδιο νόμου που συνέταξε το Υπουργείο Υγείας επιδιώκει να «τακτοποιήσει» το κατακερματισμένο θεσμικό πλαίσιο που διέπει το χώρο των ιδιωτικών κλινικών. Αποτέλεσμα αυτού, μάλιστα, ήταν η λειτουργία ιδιωτικών κλινικών βάσει διαφορετικών πλαισίων ρυθμιστικής παρέμβασης.
«Μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται το π.δ. 517/1991 (Α’202) και το π.δ.247/1991 (Α’93), τα οποία και ρυθμίζουν το πλαίσιο της αδειοδότησης και λειτουργίας όλων των νέων κλινικών που ιδρύθηκαν έως σήμερα μετά την έναρξη ισχύος τους, θέτοντας αυστηρότερες προδιαγραφές. Επίσης σε αυτά περιλαμβάνεται και το π.δ.235/2000 (Α’199), που έθεσε χαμηλότερες απαιτήσεις για τις ιδιωτικές κλινικές που ήδη λειτουργούσαν και οι οποίες ήταν αδύνατον να προσαρμοστούν», εξηγεί ο Αναπληρωτής Υπουργός Υγείας.
Έτσι, αποφασίστηκε η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου σχεδίου νόμου το οποίο ενοποιεί όλες τις διάσπαρτες διατάξεις σε «μία προσπάθεια νομοθετικού εξορθολογισμού, κωδικοποιώντας σε ένα ενιαίο κείμενο όλες τις επιμέρους ειδικές ή γενικές ρυθμίσεις». Παράλληλα, σύμφωνα με τον κ. Πολάκη επιτυγχάνει και τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου λειτουργίας των κλινικών, «που συνίσταται στην αναθεώρηση των παλαιών και ήδη παρωχημένων ρυθμίσεων που αφορούν τόσο στους γενικούς όρους και προϋποθέσεις όσο και στις τεχνικές προδιαγραφές (προσωπικό, μετρικά στοιχεία, ιατρικός εξοπλισμός, νοσηλευτικές μονάδες και τμήματα κ.α.)». Το σχέδιο νόμου επιδιώκει να απλοποιήσει τις διοικητικές διαδικασίες και την αναθεώρηση των τεχνικών προδιαγραφών. Σε αυτή την κατεύθυνση, «ελήφθη συγκεκριμένη μέριμνα ως προς την ποινική κατάσταση των ιδιοκτητών και των υπευθύνων λειτουργίας των κλινικών». Ακόμη, όλες οι κλινικές θα υπάγονται σε κοινούς κανόνες, όπου κρίνεται απαραίτητο, χωρίς να τίθεται θέμα για όσες μονάδες έχουν λάβει νομίμως άδεια βάσει του προηγούμενου θεσμικού πλαισίου. Αν και δίνεται η δυνατότητα να υπαχθούν στις διατάξεις του παρόντος όσες κλινικές το επιθυμούν.
Τα «αγκάθια»
Σε πρώτη ανάγνωση, το σχέδιο νόμου που αναρτήθηκε στο Opengov φέρεται να κινείται περίπου στο πλαίσιο που είχαν συμφωνήσει Αριστοτέλους και Κλινικές, αναφέρουν στο Virus εκπρόσωποι του κλάδου. Αλλά συχνά «ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες» και κάποια από τα σημεία παραμένουν ακανθώδη.
Ένα εξ αυτών φαίνεται πως είναι η διάταξη που ρυθμίζει τις εργασιακές σχέσεις κλινικών και ιατρικού προσωπικού, με την οποία η Αριστοτέλους μοιάζει να επιδιώκει να περιορίσει την ευελιξία που παρέχει ο ιδιωτικός τομέας στους ιδιώτες γιατρούς. Συγκεκριμένα, γιατροί και επιστημονικά υπεύθυνο της κλινικής και των τμημάτων θα πρέπει να «παρέχουν τις υπηρεσίες τους προς την κλινική στο πλαίσιο σύμβασης εξαρτημένης εργασίας», όπως αναφέρεται στο άρθρο 14.
Όπως αναφέρουν παράγοντες του κλάδου στο Virus, βάσει αυτού θα προβλέπονται δεσμευτικοί όροι εργασίας για τους γιατρούς, «οι οποίοι θα πρέπει να πραγματοποιούν και 200 ραντεβού στο πλαίσιο των υποχρεώσεων τους για τον ΕΟΠΥΥ, την προσωπική τους πελατεία, να συμμετέχουν σε Επιτροπές και σε συνέδρια», σημειώνουν.
Ακόμη, «εξαφανίστηκε» από τη διατύπωση του άρθρου 23 η ειδικότητα της γαστρεντερολογίας, για την οποία είχε προβλεφθεί αρχικά μια κλίνη. Αν και τονίζεται πως, συνήθως δεν απαιτείται νοσηλεία για γαστρεντερολογική πράξη, υπάρχουν και σπάνιες εξαιρέσεις που καθιστούν την πρόβλεψη ύπαρξης μιας κλίνης απαραίτητη.
Προβληματισμό προκαλεί και μια αναφορά στο άρθρο 3, που προσδιορίζει ποιοι δεν δικαιούνται να λάβουν άδεια λειτουργίας ιδιωτικής κλινικής, λόγω τελεσίδικης καταδίκης για οποιοδήποτε πλημμέλημα και κακούργημα, κοκ. Η διάταξη βάζει αντίστοιχο περιορισμό και για όσους κατέχουν συνολικό ποσοστό συμμετοχής μεγαλύτερο από το 51% στην μετοχική ή εταιρική σύνθεση του κεφαλαίου είτε οι ίδιοι είτε μέσω άλλων εταιρειών. Όπως εξηγούν παράγοντες του κλάδου, αυτή η διάταξη πολύ πιθανόν να εκπέσει στο ευρωπαϊκό δικαστήριο, αφού θα αναγκάζονται παρατύπως μέτοχοι, που ενδεχομένως να έχουν τέτοιου είδους καταδίκες, να πουλήσουν το μετοχικό τους κεφάλαιο.
Ακόμη ένα «αγκάθι» εντοπίζεται στο άρθρο 25 και την παράγραφο 6, το οποίο αναγκάζει τις ιδιωτικές κλινικές «να δημοσιοποιούν στην ιστοσελίδα τους και σε εμφανές σημείο στην υποδοχή και στο λογιστήριο τιμοκατάλογο των παρεχόμενων από αυτές υπηρεσιών και προϊόντων»!
Δεν είναι τόσο απλό, εξηγούν υψηλόβαθμα στελέχη του κλάδου στο Virus, η ανάρτηση ενός καταλόγου που αφορά ιατρικές πράξεις. «Μπορεί κάποιος να εισέρχεται έχοντας μια αρχική διάγνωση, η οποία στην πορεία να αλλάξει. Ακολουθούν διαγνωστικές εξετάσεις, μεταβάλλονται τα δεδομένα. Η ύπαρξη τιμοκαταλόγου ρίχνει το επίπεδο της παρεχόμενης ιατρικής υπηρεσίας», αναφέρουν χαρακτηριστικά. Διευκρινίζουν, μάλιστα, πως είναι απολύτως σύμφωνοι να ενημερώνουν πριν τη χρέωση ή τη διενέργεια τον ασθενή ή/και τον οικείο του για το κόστος, αλλά a priori μόνο ένα γενικό πλάνο κόστους μπορεί να υπάρχει.
Εν τω μεταξύ, παρέμεινε το άρθρο 8 παράγραφος 5 που αναφέρει ότι «στις Γενικές ή Μικτές Κλινικές επιτρέπεται η ανάπτυξη τμημάτων που αφορούν στην νοσηλεία ανηλίκων, εφόσον αποτελούν ανεξάρτητα λειτουργικά χώρο ή σύνολο χώρων μέσα στο κτίριο της κλινικής». Όπως είχε γράψει το Virus, ενδεχομένως η ανάπτυξη τμημάτων νοσηλείας ανηλίκων μέσα στο κτίριο της κλινικής χωρίς ανεξάρτητη είσοδο θα οδηγήσει στη συνύπαρξη ανηλίκων και ενηλίκων σε κοινούς χώρους, που δεν δημιουργεί συνθήκες ασφαλούς νοσηλείας των ανηλίκων και μάλιστα, δεν επιτρέπεται διεθνώς.
Αξίζει, δε, να αναφέρουμε πως το σχεδίου νόμου απαγορεύει στις ιδιωτικές κλινικές να χρησιμοποιούν στην επωνυμία τους τον όρο «νοσοκομείο» σε οποιαδήποτε γλώσσα.
Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, η Πανελλήνια Ένωση Ιδιωτικών Κλινικών σε Διοικητικό Συμβούλιο που θα διεξαχθεί την Τετάρτη θα δει αναλυτικά τα όσα προβλέπει το νομοσχέδιο, ζητώντας τη διόρθωση τους αν όχι πριν την κατάθεση του στη Βουλή, τουλάχιστον σε επίπεδο αρμόδιας κοινοβουλευτικής επιτροπής.
Υπεύθυνη Σύνταξης στο Virus.com.gr - Αρχισυντάκτρια του περιοδικού Pharma & Health Business
Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *
Δ