Η τραγωδία στα Τέμπη έφερε στο φως την ολιγωρία των αρμοδίων στον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου, αλλά και την αναξιοκρατία στη λειτουργία του ΟΣΕ. Δυστυχώς, Τέμπη έχουμε και στην υγεία. Χρόνια τώρα, κρίσιμα έργα μένουν στα χαρτιά, παρά το γεγονός ότι έχουν ξοδευτεί δισ. ευρώ, με αποτέλεσμα να ταλαιπωρούνται οι ασθενείς, αλλά και το Δημόσιο να χάνει χρήματα.
Θα μπορούσα να αναφέρω πολλά. Θα σταθώ στα πιο εξόφθαλμα, που ενδεχομένως αγνοεί το ευρύ κοινό. Θα μείνω σε εκείνα, που γεννούν σοβαρά θέματα για την ασφάλεια των ασθενών ή μειώνουν την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πολίτες.
Με απλά λόγια είναι ένα οργανωμένο σύστημα συλλογής, αποθήκευσης, ανάλυσης και ερμηνείας διαφόρων πληροφοριών για τους ασθενείς με καρκίνο, όπως η συστηματική και διαχρονική παρακολούθηση των περιπτώσεων καρκίνου που διαγιγνώσκονται στον γενικό πληθυσμό, καθώς και η τυποποιημένη καταγραφή των θανάτων από καρκίνο.
Το Αρχείο αυτό είναι σημαντικό εργαλείο στη μάχη κατά του καρκίνου διότι μεταξύ των άλλων προσφέρει:
Το έργο έχει περάσει από 40 κύματα και παρά το γεγονός ότι χρηματοδοτήθηκε από κοινοτικά κονδύλια ουδέποτε προχώρησε. Και φυσικά ευθύνη φέρουν όλες οι κυβερνήσεις από το 2000 και μετά. Η σημερινή κυβέρνηση έχει εντάξει ένα έργο με την ονομασία Εθνικό Ψηφιακό Πρόγραμμα Αντιμετώπισης του Καρκίνου στο Ταμείο Ανάκαμψης, το οποίο περιλαμβάνει:
α) Εθνικό Μητρώο Νεοπλασματικών Νοσημάτων,
β) Ογκολογικό – Αιματολογικό Πληροφοριακό Σύστημα και
γ) Ψηφιακά Εργαλεία Υποστήριξης Ασθενών
Ειρήσθω εν παρόδω, η χώρα μας δεν διαθέτει Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο για τον Καρκίνο. Το πιο πρόσφατο έληξε το… 2014 και έκτοτε μείναμε μετεξεταστέοι. Μην νομίζετε κι από εκείνο που είχαμε μέχρι τότε δεν εφαρμόστηκαν όσα έλεγε (άλλωστε μία βασική πρόβλεψη ήταν η δημιουργία του εθνικού αρχείου νεοπλασιών, που δεν έγινε).
Αυτές τις μέρες αναμένουμε από το Θάνο Πλεύρη να ορίσει την ομάδα εργασίας, που θα αναλάβει να συντάξει το νέο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο για τον Καρκίνο. Αν όλα εξελιχθούν ομαλά, μετά τις εκλογές θα έχουμε κάποιο σχέδιο. Το θέμα βέβαια είναι να προβλεφθούν και πόροι για την υλοποίηση του…
2. Ηλεκτρονικός Φάκελος Ασθενή.
Ανοίγω μία κρίσιμη παρένθεση. Πρόσφατη έρευνα του νεοσύστατου Οργανισμού Διασφάλισης Ποιότητας Υγείας (ΟΔΙΠΥ) στα νοσοκομεία (τα αποτελέσματα δεν έχουν δημοσιοποιηθεί, ενώ θα έπρεπε) έχει δείξει ανάμεσα στα άλλα ότι υπάρχει σοβαρό πρόβλημα με τη διαχείριση των φακέλων ασθενών στα νοσοκομεία. Η διαχρονική έλλειψη προσωπικού, αλλά και ο ωχαδερφισμός έχει οδηγήσει σε απαράδεκτα φαινόμενα με πλημελή τήρηση δεδομένων. Γι’ αυτό πολλές φορές οι ασθενείς και οι οικείοι τους ταλαιπωρούνται να λάβουν αντίγραφα των φακέλων τους.
Έρχομαι τώρα στον ηλεκτρονικό φάκελο ασθενή. Είναι ευνόητο ότι για να υπάρξει χρειάζεται:
Πρωτον, όλοι οι πάροχοι υγείας (δημόσια νοσοκομεία, κέντρα υγείας, ιδιωτικές κλινικές, διαγνωστικά κέντρα κλπ) θα πρέπει να έχουν πληροφοριακά συστήματα και
Δεύτερον, αυτά τα πληροφοριακά συστήματα να επικοινωνούν μεταξύ τους.
Αυτές οι δύο προϋποθέσεις λοιπόν δεν έχουν ικανοποιηθεί χρόνια τώρα και ενώ έχουν δαπανηθεί δισ. ευρώ από κοινοτικούς και εθνικούς πόρους. Παρά τις εξαγγελίες και τα φιλόδοξα σχέδια, υπάρχουν ακόμη μεγάλα νοσοκομεία, που δεν έχουν ενταχθεί στο σύστημα της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης της ΗΔΙΚΑ, που έχει δημιουργηθεί από το 2012!
Επί μέρους πληροφοριακά συστήματα λειτουργούν στα περισσότερα νοσοκομεία, αλλά δεν υπάρχει λειτουργική διασύνδεση τους, δηλαδή, δεν “μιλούν μεταξύ τους”. Τι σημαίνει αυτό με απλά λόγια; Αν ένας πολίτης κάνει σήμερα μία επέμβαση σε ένα δημόσιο νοσοκομείο και αύριο επισκεφθεί ένα άλλο, ο θεράπων ιατρός του δεύτερου δεν θα έχει εικόνα για το τι έχει γίνει στο πρώτο!
Η πραγματικότητα είναι ακόμη πιο σκληρή καθώς υπάρχουν νοσοκομεία, στα οποία ο γιατρός της μίας κλινικής μπορεί να μην έχει ηλεκτρονική πρόσβαση στις εξετάσεις από άλλη κλινική του ίδιου νοσοκομείου. Υπάρχει νοσοκομείο των Αθηνών που έχει πλήρες πληροφοριακό σύστημα διαχείρισης ιατρικών εικόνων (PACS) στο ακτινολογικό τμήμα, αλλά αυτό δεν επικοινωνεί με το γραφείο κίνησης ασθενών!
Η αλήθεια είναι ότι η σημερινή κυβέρνηση έκανε σημαντικά βήματα στην ψηφιοποίηση της υγείας, αρχής γενομένης με την άυλη συνταγογράφηση. Επίσης, έχει δημιουργήσει την εφαρμογή MyHealth App που θα παρέχει εύκολη πρόσβαση σε όλους τους πολίτες σε βεβαιώσεις και πιστοποιητικά για ιατρικές πράξεις (επισκέψεις, εξετάσεις).
Σήμερα, η εφαρμογή δεν αντλεί δεδομένα από όλα τα νοσοκομεία και τους παρόχους. Αυτή τη στιγμή υποστηρίζονται 55 δημόσια νοσοκομεία (συνολικά είναι 128), ενώ το ψηφιακό αποθετήριο εξετάσεων, διαγνώσεων και πιστοποιητικών καλύπτει προκαταρκτικά την περίοδο από την 1η Σεπτεμβρίου του 2022. Σταδιακά βέβαια θα ενταχθούν όλοι οι πάροχοι (δημόσιο και ιδιωτικό τομέα).
Ακόμη, η υποδομή του Ψηφιακού Φακέλου Ασθενούς υποστηρίζει την 431 εργαστηριακές εξετάσεις, οι οποίες αντιστοιχούν σε άνω του 90% του ημερήσιου όγκου εξετάσεων. Εντός των επόμενων μηνών θα ενταχθούν και οι απεικονιστικές εξετάσεις (μαστογραφίες, ακτινογραφίες κ.λπ.) με αποτέλεσμα η κάλυψη να υπερβεί το 92%.
Στην πλήρη ανάπτυξη του συστήματος θα καλύπτεται το σύνολο των δημόσιων και των ιδιωτικών δομών υγείας, διαδικασία που αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2023, ενώ το ιστορικό εξετάσεων και νοσηλειών θα πηγαίνει σε βάθος πολλών ετών. Μένει να δούμε αν πράγματι θα γίνει πράξη.
3. Αξιοκρατία στην επιλογή διοικήσεων νοσοκομείων.
Το μέτρο της επιλογής μάνατζερ στη διοίκηση των δημοσίων νοσοκομείων θεσμοθετήθηκε το 2000 από τον Αλέκο Παπαδόπουλο. Προφανώς, στόχος ήταν η τοποθέτηση ικανών στελεχών στη διοίκηση των νοσοκομείων, τα οποία ως οργανισμοί απορροφούν δεκάδες εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση.
Δυστυχώς, 23 χρόνια μετά ακόμη βολοδέρνουμε ως χώρα με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων. Τυπικά, έχουν θεσμοθετηθεί κριτήρια επιλογής και επιτροπές αξιολόγησης, αλλά πρακτικά όλες οι κυβερνήσεις προσπάθησαν να τοποθετήσουν κομματικούς ή προσωπικούς ημέτερους και όχι τους πιο ικανούς και έμπειρους.
Η σημερινή κυβέρνηση στιγματίστηκε στο συγκεκριμένο θέμα, απογοητεύοντας ακόμη και τους υποστηρικτές της, διορίζοντας κατά κόρον πρώην πολιτευτές και άσχετα με τη διοίκηση νοσοκομείων κομματικά στελέχη. Τελευταίο παράδειγμα, πριν από λίγες μέρες ο διορισμός ενός 64χρονου συνταξιούχου εκπαιδευτικού στο νοσοκομείο της Άρτας.
Πριν από λίγες μέρες, ο πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης μιλώντας σε συνέδριο ανέφερε ότι η υγεία θα είναι βασική προτεραιότητα της νέας κυβέρνησης, εφόσον τον εμπιστευτούν ξανά οι πολίτες. Η αλήθεια είναι ότι όσα συνέβησαν στα Τέμπη έχουν εύλογα κλονίσει την εμπιστοσύνη των πολιτών στα κόμματα εξουσίας. Αν η ΝΔ σχηματίσει κυβέρνηση (αυτοδύναμα ή σε συνεργασία) οφείλει να ρίξει βάρος στα… Τέμπη και της Υγείας.
Δευθυντής Σύνταξης, virus.com.gr & Pharma Health Business magazine
Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *
Δ