Την ικανοποίησή τους για την απόφαση του Υπουργείου Υγείας να «ανοίξει» τα πιστοποιητικά οπλοφορίας στην ειδικότητά τους, εκφράζουν οι Γενικοί Γιατροί, τονίζοντας ότι με τον τρόπο αυτό αφενός διορθώνεται ο παραλογισμός του απαρχαιωμένου νόμου, αφετέρου εξυπηρετείται το δημόσιο συμφέρον (εδώ).
Το ζήτημα είχε θίξει με συνεχείς παρεμβάσεις της η Ελληνική Ένωση Γενικής Ιατρικής (ΕΛΕΓΕΙΑ) προς την πολιτική ηγεσία, επισημαίνοντας στις περισσότερες χώρες η ιατρική αξιολόγηση του αιτούντα άδεια οπλοφορίας από τον Γενικό Ιατρό αποτελεί κοινή πρακτική. Η επιχειρηματολογία των γενικών ιατρών συνοψίζεται στα εξής:
«Το πλεονέκτημα αυτό προκύπτει από το ότι ο Γενικός/ Οικογενειακός Γιατρός γνωρίζει τον ασθενή μέσα στο κοινωνικό, οικογενειακό, πολιτισμικό του περιβάλλον και αναπτύσσει μαζί του μια μακρόχρονη, αμφίδρομη σχέση. Έτσι δυνατόν να γνωρίζει πως ο αιτούντας άδεια έχει οικογενειακό ιστορικό αυτοκτονίας, πρόσφατα είχε μια σημαντική απώλεια (σχέση, εργασία κλπ), στο παρελθόν είχε παρουσιάσει αυτοκτονικό ιδεασμό, είχε επιδείξει επιθετικότητα, είχε προβεί σε πράξεις βίας, έκανε κατάχρηση αλκοόλ ή άλλων ουσιών, είχε διαγνωστεί με ψυχική διαταραχή κλπ. Πολλά από αυτά δυνατόν, εσκεμμένα να μην τα αποκαλύψει ποτέ στον ειδικό ψυχίατρο στην μια και μοναδική επίσκεψη αξιολόγησης του» εξηγεί ο Πρόεδρος της ΕΛΕΓΕΙΑ, Α. Μαριόλης. «Φυσικά σε κάθε περίπτωση αμφιβολίας επί της ψυχικής κατάστασης, ο Γενικός Ιατρός οφείλει να παραπέμψει τον εξεταζόμενο σε ειδικό ψυχίατρο» συμπληρώνει.
Απουσία προτύπων και συστάσεων για την αξιολόγηση
Παρά τη γενικότερη ικανοποίησή του, στον κλάδο επικρατεί προβληματισμένος αναφορικά με το ρυθμιστικό πλαίσιο για την αξιολόγηση της ικανότητας για οπλοφορία.
Ο Πρόεδρος της ΕΛΕΓΕΙΑ αναγνωρίζει ότι γενικά είναι δύσκολο ένας γιατρός να αξιολογήσει την ψυχική ικανότητα και τον τρέχοντα, αλλά και τον μελλοντικό κίνδυνο πράξης βίας, καθώς απουσιάζει ένας κανονισμός αντίστοιχος με αυτόν για την αξιολόγηση της ικανότητας υποψηφίων οδηγών, όπου καθορίζονται σειρά καταστάσεων που δυνατόν να επηρεάσουν την ασφάλεια στην οδήγηση: ψυχιατρικών, αλλά και μυοσκελετικών, καρδιακών, αναπνευστικών, νευρολογικών, ενδοκρινολογικών κλπ. «Για παράδειγμα μπορεί κάποιος σε καλή ψυχική υγεία να λάβει άδεια οπλοφορίας, ενώ έχει ελαττωμένη όραση ή νόσο του Parkinson; Πρέπει να γίνεται τοξικολογικός έλεγχος για αλκοόλ ή ναρκωτικές ουσίες πριν τη χορήγηση άδειας;» αναφέρει ο κος Μαριόλης.
Στο πλαίσιο αυτό, ο κλάδος θεωρεί απαραίτητη την ένδειξη στον ηλεκτρονικό φάκελο ασθενούς πως κάποιος έχει άδεια οπλοφορίας. «Αν προκύψουν στην πορεία δεδομένα που θέτουν σε αμφισβήτηση την ικανότητα του να οπλοφορεί, ο οικογενειακός γιατρός θα πρέπει να μπορεί ζητά την ανάκληση της» σημειώνει ο Πρόεδρος της ΕΛΕΓΕΙΑ.
Τέλος, υπάρχουν αρκετοί γενικοί γιατροί της ΠΦΥ αλλά και ψυχίατροι, που θεωρούν την οποιαδήποτε συμμετοχή τους σε διαδικασία έγκρισης άδειας οπλοφορίας ως εκτός της ηθικής τους, καθώς δεν εξυπηρετεί τον πρωταρχικό σκοπό της ιατρικής επιστήμης. «Οι γιατροί αυτοί θα πρέπει ενημερώνοντας τις αστυνομικές αρχές να εξαιρούνται από τους γιατρούς που προβαίνουν στην αξιολόγηση των αιτούντων άδεια» καταλήγει ο κος Μαριόλης.
Διαπιστευμένη δημοσιογράφος στο Υπουργείο Υγείας. Διπλωματούχος Διεθνών & Ευρωπαϊκών Σπουδών. Τακτικό μέλος της ΕΣΗΕΑ και του ΟΕΕ.
Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *
Δ