Η αναβάθμιση των υπηρεσιών της δημόσιας υγείας προβλέπεται στον προϋπολογισμό του 2025 με τον οποίο αναμένεται αύξηση συνολικά των καθαρών πρωτογενών δαπανών του κράτους κατά 3,6% σε σχέση με το 2024, ενώ ο σχετικός στόχος ανέρχεται σε αύξηση δαπανών έως 3,7%.
Οι δαπάνες για τις μεταβιβάσεις σε φορείς εντός και εκτός Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται ότι θα διαμορφωθούν στο ποσό των 34.203 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 1.124 εκατ. ευρώ έναντι της εκτίμησης του 2024, εξαιτίας των αυξημένων προβλέψεων επιχορηγήσεων προς τον ΕΟΠΥΥ, κατά 525 εκατ. ευρώ, για την κάλυψη της απώλειας των εσόδων του λόγω της μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών κλάδου υγείας καθώς και εξαιτίας της ενίσχυσης για τη λειτουργία των νοσοκομείων.
Αναλυτικότερα, οι συνολικές προβλέψεις μεταβιβάσεων προς τα νοσοκομεία, τις Υγειονομικές Περιφέρειες – Πρωτοβάθμιο Εθνικό Δίκτυο Υγείας (ΥΠΕ – ΠΕΔΥ) και την Εθνική Κεντρική Αρχή Προμηθειών Υγείας (ΕΚΑΠΥ) ανέρχονται σε 2.873 εκατ. ευρώ, προς τους ΟΤΑ σε 3.131 εκατ. ευρώ, προς τους ΟΚΑ σε 21.712 εκατ. ευρώ και προς την ΕΕ σε 2.323 εκατ. ευρώ.
Το δημοσιονομικό αποτέλεσμα των νοσοκομείων και της ΠΦΥ προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί σε πλεόνασμα ύψους 310 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας βελτίωση κατά 154 εκατ. ευρώ σε σχέση με το αντίστοιχο εκτιμώμενο μέγεθος για το 2024.
Τα συνολικά έσοδα προβλέπεται να ανέλθουν σε 4.154 εκατ. ευρώ, αυξημένα σε σχέση με το 2024 κατά 238 εκατ. ευρώ, αντικατοπτρίζοντας κατά κύριο λόγο την αύξηση των μεταβιβάσεων από τον κρατικό προϋπολογισμό κατά 226 εκατ. ευρώ που προορίζεται για την: (α) αντιμετώπιση των αυξημένων λειτουργικών αναγκών των νοσοκομείων και της ΠΦΥ, συνεπεία της αύξησης των τιμών στα αγαθά και στις υπηρεσίες, (β) ανταπόκριση των υγειονομικών υπηρεσιών στην απαίτηση για πρόσβαση των ασθενών σε νέες αποτελεσματικές θεραπείες και (γ) κάλυψη μέρους των απλήρωτων υποχρεώσεων προηγούμενων οικονομικών ετών προς τρίτους.
Σημειώνεται ότι μέρος των μεταβιβάσεων προβλέπεται να κατευθυνθεί προς την ΕΚΑΠΥ, η οποία έχει αναλάβει να διενεργεί τις διαδικασίες προμήθειας του συνόλου σχεδόν των φαρμακευτικών σκευασμάτων για τις ανάγκες των δημόσιων νοσοκομείων με στόχο τον έλεγχο της δαπάνης, την κεντρική διαχείριση των παραγγελιών, τη μείωση του χρόνου πληρωμής των προμηθευτών και τη συνακόλουθη μείωση των ληξιπρόθεσμων οφειλών των νοσοκομείων (άρθρο δέκατο πέμπτο του ν.5015/2023, Α’ 20).
Αντίστοιχα, τα έξοδα σε δεδουλευμένη βάση προβλέπεται να ανέλθουν σε 3.844 εκατ. ευρώ, αυξημένα σε σχέση με το 2024 κατά 83 εκατ. ευρώ. Η πρόβλεψη αυτή βασίζεται κυρίως στην προαναφερόμενη αύξηση των λειτουργικών εξόδων των νοσοκομείων και της ΠΦΥ, η οποία ωστόσο αντισταθμίζεται εν μέρει από τις εκτιμώμενες εξοικονομήσεις που συνεπάγεται η διενέργεια από την ΕΚΑΠΥ των διαδικασιών προμήθειας των φαρμακευτικών σκευασμάτων για τις ανάγκες των δημόσιων νοσοκομείων. Σε ότι αφορά στο σκέλος των εξόδων των νοσοκομείων εκτιμάται ότι θα είναι αυξημένα κατά 54 εκατ. ευρώ, κυρίως εξαιτίας της αυξημένης αποζημίωσης των εφημεριών του ιατρικού προσωπικού των νοσοκομείων κατά 20%.
Σε αυτό εντάσσεται και ο Εθνικός Οργανισμός Παροχής Υπηρεσιών Υγείας για το 2024 εκτιμάται ότι θα παρουσιάσει βελτίωση κατά 89 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο του προϋπολογισμού και αναμένεται να διαμορφωθεί σε πλεόνασμα ύψους 1.242 εκατ. ευρώ. Τα συνολικά έσοδα εκτιμάται ότι θα ανέλθουν στο ποσό των 51.113 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 1.469εκατ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο, αντικατοπτρίζοντας κυρίως την εκτιμώμενη αύξηση των εσόδων από ασφαλιστικές εισφορές κατά 892 εκατ. ευρώ, σε συνάρτηση της αύξησης των αμοιβών εξαρτημένης εργασίας. Παράλληλα, εκτιμάται ότι τα έσοδα από την απόδοση περιουσίας θα παρουσιάσουν αύξηση κατά 207 εκατ. ευρώ, κυρίως λόγω των αυξημένων αποδόσεων (έσοδα από τόκους) του Κοινού Κεφαλαίου που τηρείται στην ΤτΕ.
Αντίστοιχα, οι δαπάνες εκτιμάται ότι θα αυξηθούν κατά 1.380 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου του προϋπολογισμού και θα ανέλθουν σε 49.871 εκατ. ευρώ. Η μεταβολή οφείλεται κυρίως και στην αύξηση κατά 155 εκατ. ευρώ των κοινωνικών παροχών σε είδος (φαρμακευτική δαπάνη, δαπάνη παροχών υγείας) του ΕΟΠΥΥ στο πλαίσιο της συνεχιζόμενης προσπάθειας για κάλυψη της αυξημένης ζήτησης για υπηρεσίες υγειονομικής περίθαλψης.
Στο πλαίσιο των παρεμβάσεων οι οποίες θα υλοποιηθούν το 2025 με σκοπό την ενίσχυση των εισοδημάτων, περιλαμβάνεται η ενίσχυση του εισοδήματος των ιατρών του Εθνικού Συστήματος Υγείας (ΕΣΥ) με την καθιέρωση της αυτοτελούς φορολόγησης της αποζημίωσης των εφημεριών τους, η οποία έρχεται μετά τις μόνιμες παρεμβάσεις που ξεκίνησαν το έτος 2024 (αύξηση αποζημίωσης για εφημερίες και θέσπιση αυξημένου κινήτρου προσέλκυσης και παραμονής σε προβληματικές και άγονες περιοχές).
Ακόμη, μείωση από τη 1η Ιανουαρίου 2025 αναμένεται , κατά μία ποσοστιαία μονάδα, των ασφαλιστικών εισφορών: Ειδικότερα, η μείωση αυτή αναλύεται σε μείωση 0,5% στις εισφορές των εργαζόμενων και 0,5% τις εργοδοτικές εισφορές κλάδου υγείας, με το ετήσιο καθαρό κόστος για το 2025 να ανέρχεται σε 440 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι με την εν λόγω μείωση των ασφαλιστικών εισφορών η σωρευτική μείωσή τους από το 2019 ανέρχεται σε 5,4 ποσοστιαίες μονάδες (από 40,56% σε 35,16%).
Σε ότι αφορά στις Κοινωνικές εισφορές, η κατηγορία αυτή περιλαμβάνει κυρίως τις εισφορές των εργαζόμενων για παροχές υγείας από το Δημόσιο. Εκτιμώνται έσοδα 58 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 2 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου.
Επιπρόσθετα, προβλέπεται αύξηση κατά 198 εκατ. ευρώ των κοινωνικών παροχών σε είδος (φαρμακευτική δαπάνη, δαπάνη παρόχων υγείας) του ΕΟΠΥΥ.
Κατάργηση από το 2025 του φόρου ασφαλίστρων συμβολαίων υγείας (15%) για παιδιά έως 18 ετών, με ετήσιο κόστος 17 εκατ. ευρώ.
Το virus.com.gr σας φέρνει καθημερινά τις πιο έγκυρες ειδησεις από τον χώρο της πολιτικής υγείας και φαρμάκου
Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *
Δ