Μια πρόσφατη μελέτη δείχνει πως ο τρόπος που μιλάμε στα παιδιά μας παίζει ρόλο στην παιδική παχυσαρκία. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι γονείς των παχύσαρκων παιδιών είναι πιο πιθανό να χρησιμοποιήσουν άμεσες και απότομες εκφράσεις για να τους εμποδίσουν να καταναλώνουν θερμίδες.
Ως γνωστόν, στην Ελλάδα έχουμε τα πιο υπέρβαρα παιδιά στην Ε.Ε. Έτσι, αρκετοί νέοι γονείς ανησυχούν για τις διατροφικές συνήθειες του παιδιού τους. Γενικότερα, για να αντιμετωπίσουμε το φαινόμενο της παιδικής παχυσαρκίας, πρέπει να κατανοήσουμε πώς και γιατί ορισμένα παιδιά γίνονται παχύσαρκα.
Ο τρόπος με τον οποίο οι γονείς συμπεριφέρονται και αλληλεπιδρούν όταν τρώνε τα παιδιά τους είναι γνωστό ότι είναι σημαντικό, αλλά η υπόθεση μπορεί να είναι πολύπλοκη. Ο περιορισμός από τους γονείς μπορεί στην πραγματικότητα, παραδόξως, να αυξήσει πόσο ένα παιδί τρώει συνολικά.
Οι ερευνητές ξεκίνησαν πρόσφατα να ερευνήσουν ένα μέρος αυτού του αινίγματος: το ρόλο της γλώσσας. Ήθελαν να καταλάβουν πώς ο τρόπος με τον οποίο μιλάμε στα παιδιά μας για το τι θα έπρεπε ή δεν έπρεπε να τρώνε, επηρεάζει τις διαιτητικές επιλογές τους.
Γλώσσα και παχυσαρκία
Είναι δεδομένο ότι ο τρόπος με τον οποίο ένας γονέας μιλάει στο παιδί του έχει αντίκτυπο στη συμπεριφορά τους. Και, σύμφωνα με την τελευταία έρευνα – η οποία δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο περιοδικό Journal of Nutrition Education and Behavior (https://goo.gl/Mnym7W) αυτό ισχύει και για τις διατροφικές συνήθειες.
Όμως, σύμφωνα με την παιδίατρο και επικεφαλής των ερευνητών, Δρ. Megan Pesch, «υπάρχουν λίγες συμβουλές σχετικά με το πώς να μιλήσετε στα παιδιά σχετικά με τις διαιτητικές επιλογές τους. Τόσο πολλές από τις κατευθυντήριες οδηγίες επικεντρώνονται στο τι δεν πρέπει να κάνουμε. Υπάρχει μεγάλη έμφαση σε αυτό που οι γονείς δεν πρέπει να κάνουν και τι δεν λειτουργεί».
Στη μελέτη, η Δρ. Pesch και η ομάδα – από το παιδιατρικό Νοσοκομείο του Πανεπιστημίου του Michigan – βιντεοσκόπησαν 237 μητέρες (ή άλλους φροντιστές) και τα παιδιά τους ηλικίας 4-8 ετών. Όλοι τους ήταν από νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος, που είναι γνωστό ότι είναι ιδιαίτερα εκτεθειμένα στην παιδική παχυσαρκία. Φροντιστές και παιδιά ήταν μόνοι σε ένα δωμάτιο και παρουσιάστηκαν με διαφορετικά τρόφιμα, συμπεριλαμβανομένων των cupcakes σοκολάτας.
Ο μύθος
Υπάρχει ένα στίγμα που συνδέεται με τους γονείς των παχύσαρκων παιδιών. Συχνά, ο κόσμος υποθέτει ότι απλά οι γονείς επιτρέπουν στο παιδί τους να τρώει ό, τι θέλει, όποτε θέλει. Αυτή η μελέτη έδειξε ότι στην πραγματικότητα συνέβαινε το αντίθετο. Όπως εξηγεί η Δρ. Pesch: «Ήταν προσεκτικοί και ενεργοί, προσπαθώντας να κάνουν τα παιδιά τους να τρώνε λιγότερο, πρόχειρο φαγητό».
Ωστόσο, οι επιστήμονες παρατήρησαν μια πολύ διαφορετική γλωσσική προσέγγιση. Σύμφωνα με τα ευρήματά τους, οι φροντιστές των παχύσαρκων παιδιών ήταν κατά 90% πιο πιθανό να χρησιμοποιήσουν άμεση γλώσσα, όπως “φάε μόνο ένα” ή “τρως και τα δύο;”
Από την άλλη, οι μητέρες των παιδιών με υγιές βάρος είχαν περισσότερες πιθανότητες να χρησιμοποιήσουν έμμεσες φράσεις, όπως “Αυτό είναι πάρα πολύ. Δεν έφαγες δείπνο”.
Αυτό είναι το αντίθετο από αυτό που μπορεί να αναμένεται. Ένα πιο άμεσο και σταθερό μήνυμα πιστεύεται ότι είναι πιο αποτελεσματικό όταν μιλάμε σε ένα παιδί σχετικά με την πειθαρχία ή τον ύπνο, για παράδειγμα.
Πάντως, οι ερευνητές επισημαίνουν ορισμένους περιορισμούς στη μελέτη. Για παράδειγμα, οι φροντιστές γνώριζαν ότι γυρίζονταν ως μέρος ενός πειράματος, το οποίο θα μπορούσε να έχει αλλάξει τη συμπεριφορά τους. Επίσης, συμμετείχαν μόνο άτομα από χαμηλότερα κοινωνικοοικονομικά στρώματα και τα ευρήματα μπορεί να μην ισχύουν για όλους τους γονείς..
Παράλληλα, καθώς πρόκειται για την πρώτη μελέτη αυτού του είδους, θα χρειαστεί να υπάρξει πολύ περισσότερη έρευνα, πριν καταλήξουν οι επιστήμονες σε συμπεράσματα. Μόνο τότε μπορούν να δοθούν συμβουλές στους γονείς.
Η Δρ Pesch και η ομάδα της σχεδιάζουν να συνεχίσουν αυτή την έρευνα προς αυτή την κατεύθυνση. «Ελπίζουμε να βρούμε καλύτερες απαντήσεις στο τελικό ερώτημα σχετικά με το τι πρέπει να κάνουν οι γονείς για να βοηθήσουν το παιδί τους να υιοθετήσουν υγιεινή διατροφή μακροπρόθεσμα».
Δευθυντής Σύνταξης, virus.com.gr & Pharma Health Business magazine
Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *
Δ