«Πονοκεφαλους» συνεχίζει να προκαλεί στις φαρμακευτικές εταιρίες το κριτήριο της ανάπτυξης στον υπολογισμό του clawback. Οι εκπρόσωποι του κλάδου είχαν προειδοποιήσει για τα πιθανά προβλήματα που θα προκύψουν από τις αλλαγές στην «εξίσωση» του υπολογισμού του ποσού της υπέρβασης. Η πρόσφατη εξαίρεση νέων γενοσήμων και εμβολίων επιβεβαίωσε, εμμέσως, τις δυσλειτουργίες της νέας μεθόδου. Η αγορά, τώρα , προειδοποιεί για άλλους δύο κινδύνους…
Το κριτήριο της ανάπτυξης, δηλαδή η αύξηση του μεριδίου της αγοράς αγοράς και του τζίρου από έτος σε έτος, αποτελεί το 10% του συνολικού ποσού της υπέρβασης που καλούνται να πληρώσουν οι φαρμακευτικές επιχειρήσεις.Το υπόλοιπο 90%, θυμίζουμε, αφορά τα τελικά μερίδια αγοράς.
Η πρώτη «παγίδα», λοιπόν, σχετίζεται με το επικείμενο Brexit. Προκειμένου να αποφύγουν τις αρνητικές επιπτώσεις που εκτιμάται ότι μπορεί να προκληθούν στην ομαλή εξέλιξη των εμπορικών δραστηριοτήτων τους, οι φαρμακοβιομηχανίες που έχουν εγγεγραμμένα προϊόντα σε εταιρίες με έδρα στη Βρετανία, τα «μετακομίζουν». Για την ακρίβεια, μεταφέρουν τα προϊόντα τους σε συγγενικές εταιρείες τους σε γειτονικές χώρες της Ε.Ε., με βασικότερες την Ολλανδία και φυσικά την Ιρλανδία. Ο κίνδυνος υπερεκτίμησης του μεριδίου αύξησης είναι ορατός.
Μπορεί, δηλαδή, η αντίστοιχη ολλανδική εταιρία να φαίνεται σαν να αύξησε τις πωλήσεις της, όταν θα κληθεί να καλύψει τις ποσότητες των φαρμάκων που διέθετε στην Ελλάδα η βρετανική «αδερφή» της.
Παράγοντες της αγοράς ξεκαθαρίζουν ότι απαιτείται εξαίρεση από το κριτήριο ανάπτυξης για πωλήσεις προϊόντων, που ήταν αποτέλεσμα μεταφοράς από ΚΑΚ της Βρετανίας, για το πρώτο έτος από την έξοδο του Ην. Βασιλείου από την Ε.Ε.. Αφενός, δεν είναι πραγματική ανάπτυξη του μεριδίου αγοράς, αλλά μετακίνηση των ίδιων προϊόντων (ίδια µορφή περιεκτικότητας και συσκευασία, χωρίς αλλαγή στον ευρωπαϊκό κωδικό και εκείνο του ΕΟΦ), αφετέρου ίδια παραμένει και η εταιρία που αντιπροσωπεύει νέο και παλιό ΚΑΚ στη χώρα μας και πληρώνει το clawback.
Δεύτερη παγίδα κρύβεται και στις περιπτώσεις εξαγορών χαρτοφυλακίων ή και συγχωνεύσεων. Σε αυτές τις περιπτώσεις το μερίδιο αγοράς φαίνεται να αυξάνεται και μάλιστα σημαντικά, αλλά «στα χαρτιά».
Στις περιπτώσεις αποκτήσεων προϊοντικών πακέτων με πώληση και αλλαγή του φορέα της άδειας (εταιρίας), κοινοπραξιών και εμπορικών συνεργασιών, τύπου co‐marketing και co‐promotion, τα προϊόντα που αποκτώνται από την νέα εταιρεία στην ουσία δεν επαυξάνουν τις πωλήσεις τους. Συνιστούν, αντιθέτως, απόκτηση δια αγοράς προϊόντων προς περαιτέρω εμπορική εκμετάλλευση. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και στην περίπτωση συγχώνευσης. Η εξαίρεση από το κριτήριο του 10% κρίνεται και σε αυτές τις περιπτώσεις σημαντική, για την πρώτη χρονιά από την αλλαγή ή τη μεταβίβαση.
Υπεύθυνη Σύνταξης στο Virus.com.gr - Αρχισυντάκτρια του περιοδικού Pharma & Health Business
Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *
Δ