Νέες ρυθμίσεις αναμένονται στον τομέα του φαρμάκου, με στόχο το δικαιότερο έλεγχο της δαπάνης. Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, το υπουργείο Υγείας μελετά σοβαρά το ενδεχόμενο να θεσπιστεί ξεχωριστός, κλειστός προϋπολογισμός για τα Φάρμακα Υψηλού Κόστους (ΦΥΚ). Μέτρο το οποίο δυνητικά μπορεί να ευνοεί τις ελληνικές φαρμακευτικές επιχειρήσεις.
Μάλιστα, πηγές του υπουργείου Υγείας, δεν αποκλείουν η σχετική ρύθμιση να ενταχθεί ως τροπολογία στο υπό συζήτηση νομοσχέδιο για τον προσωπικό γιατρό και την ΠΦΥ. Η συζήτηση στην ολομέλεια της βουλής αναμένεται να ξεκινήσει την ερχόμενη Τρίτη.
Το νέο μέτρο λοιπόν θα προβλέπει ότι ο ισχύον σήμερα κλειστός προϋπολογισμός για τα φάρμακα (2 δισ εξωνοσοκομειακή συν περίπου 600 εκατ. νοσοκομειακή) θα σπάσει στα δύο: Έναν για τα ΦΥΚ και έναν για όλα τα υπόλοιπα σκευάσματα.
Το μέτρο δυνητικά μπορεί να ευνοεί τις ελληνικές φαρμακευτικές επιχειρήσεις. Διότι πολλοί θεωρούν ότι η κύρια αιτία συνεχούς αύξησης της δαπάνης είναι η είσοδος στην αγορά νέων και κατά τεκμήριο πιο ακριβών σκευασμάτων, τα οποία εμπορεύονται οι πολυεθνικές επιχειρήσεις. Πάντως, η προσεκτική μελέτη των δεικτών της αγοράς δεν επιβεβαιώνει κάτι τέτοιο.
Για να έχουμε μία τάξη μεγέθους σήμερα η κατανάλωση στα λεγόμενα Φάρμακα Υψηλού Κόστους είναι περίπου 1,1 δισ. το χρόνο. Είναι φανερό ότι αν ο κλειστός προϋπολογισμός για τα ακριβά φάρμακα είναι πολύ μικρός, τότε ναι θα είναι ξεκάθαρο ότι πρόθεση της κυβέρνησης είναι να ευνοήσει την εγχώρια βιομηχανία.
Αν συμβεί αυτό θα πρόκειται μάλλον για πολιτική αυτοχειρία, καθώς σε μία προεκλογική περίοδο, η κυβέρνηση θα έχει να απολογηθεί στους Έλληνες πολίτες γιατί δεν έρχονται στη χώρα μας οι νέες θεραπείες…
Αν από την άλλη, ο κλειστός προϋπολογισμός είναι επαρκής και υπάρξει δέσμευση ότι μπορεί να αναπροσαρμόζεται σε ετήσια βάση ανάλογα με τα νέα σκευάσματα και τις διαπραγματεύσεις, τότε υπάρχει η δυνατότητα το μέτρο να λειτουργήσει ως ισχυρό κίνητρο υπέρ της φαρμακευτικής καινοτομίας.
Όπως είναι ήδη γνωστό εδώ και σχεδόν μία δεκαετία έχει θεσπιστεί κλειστός προϋπολογισμός στην εξωνοσοκομειακή δαπάνη του ΕΟΠΥΥ, ο οποίος δεν επαρκεί να καλύψει την ετήσια κατανάλωση φαρμάκων. Την υπέρβαση καλούνται να καλύψουν οι φαρμακευτικές επιχειρήσεις και είναι το λεγόμενο clawback.
Παρά τις εξαγγελίες και τα μέτρα που έλαβαν όλες κυβερνήσεις, καμία δεν κατάφερε να τιθασεύσει τη φαρμακευτική δαπάνη, με συνέπεια τα ποσά που καλούνται να επιστρέψουν οι φαρμακευτικές επιχειρήσεις με τη μορφή clawback διαρκώς να αυξάνεται. Χονδρικά, σήμερα, το Κράτος δαπανά περίπου 2 δισ., άλλο 1 οι φαρμακευτικές και άλλο 1 οι πολίτες με τη μορφή της συμμετοχής τους στη δαπάνη.
Φέτος, για πρώτη φορά, μετά από πιέσεις και των θεσμών, η κυβέρνηση υποχρεώθηκε να θεσπίσει τη συνυπευθυνότητα στην υπέρβαση της δαπάνης. Δηλαδή, αν η δαπάνη ξεπεράσει εκείνη του 2020, τότε ένα μέρος της υπέρβασης θα την αναλάβει το Κράτος.
Έτσι, ο Θάνος Πλεύρης “καίγεται” να λάβει μέτρα ανάσχεσης της δαπάνης. Ανάμεσα στα μέτρα που έχουν αποφασιστεί είναι και αυτό της συνταγογράφησης φαρμάκων στους ανασφάλιστους μόνο από γιατρούς του δημοσίου. Η εφαρμογή του μέτρου επρόκειτο να γίνει από την 1-2-2022, αλλά μετά από συνεχείς παρατάσεις η τελευταία επίσημη ενημέρωση είναι ότι θα ξεκινήσει από την 1η Ιουνίου.
Πάντως, όπως λένε πηγές του υπουργείου Υγείας, έχουν αρχίσει να έχουν τα πρώτα αποτελέσματα. Οι διαπραγματεύσεις για τα σκευάσματα βιταμίνης D έκλεισα, στα 1ο,9 εκατ. ευρώ, ενώ μέχρι πρότινος η κατανάλωση ήταν 47 εκατ. Συνολικά για τα σκευάσματα βιταμινών εκτιμάται ότι οι διαπραγματεύσεις θα καταλήξουν στα 30-35 εκατ. έναντι 120 εκατ. που ήταν η κατανάλωσή τους το 2021.
Δευθυντής Σύνταξης, virus.com.gr & Pharma Health Business magazine
Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *
Δ