Εν εξελίξει το Συνέδριο OTCs & Cosmetics Conference για την «Αυτοφροντίδα στην Ελλάδα: στρεβλώσεις, οφέλη και προοπτικές» της ETHOS EVENTS, του περιοδικού Pharma & Health Business και του portal virus.com.gr σε συνεργασία με το Σύνδεσμο Εταιρειών Φαρμάκων Ευρείας Χρήσεως (EΦEX) και τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Βιομηχάνων & Αντιπροσώπων Αρωμάτων & Καλλυντικών (ΠΣΒΑΚ), στο Συνεδριακό Κέντρο Εθνικής Ασφαλιστικής. Κατά τη διάρκεια του Συνεδρίου τονίστηκε από τον Δρ. Νίκο Μανιαδάκη, Καθηγητής, Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Υπηρεσιών Υγείας και Αναπληρωτής Κοσμήτορας, Εθνική Σχολή Δημόσιας Υγείας, βάσει της έρευνας του ΟΟΣΑ, ότι η απελευθέρωση της αγοράς ΜΥΣΥΦΑ δεν συνεπάγεται μείωση στις τιμές τους. Τις εργασίες του Συνεδρίου παρακολούθησαν 300 παρευρισκόμενοι και πάνω από 900 επισκέπτες μέσω livestreaming.
Ο κ. Γεράσιμος Κοσμάτος, Πρόεδρος ΕΦΕΧ και Managing Director SE Europe Johnson & Johnson Hellas Consumer, ανέφερε ότι «Το 1ο Συνέδριο για τα ΜΥΣΥΦΑ πρέπει να καθιερωθεί ως θεσμός καθώς βοηθά στην προσπάθεια για την ανάπτυξη του κλάδου αλλά και της ελληνικής οικονομίας. Στρατηγικό κομμάτι είναι η αυτοφροντίδα καθώς συνεισφέρει στην μείωση των δαπανών για το κράτος αλλά δημιουργεί και νέες θέσεις εργασίας και κυρίως για τον χώρο του φαρμακείου. Η Ελλάδα δυστυχώς υπολείπεται σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες στη διάθεση ΜΥΣΥΦΑ παρόλο που υπάρχουν πολλαπλά οφέλη από την χρήση τους όπως αύξηση τζίρου, ρευστότητας, έσοδα ΦΠΑ από τις πωλήσεις, θέσεις εργασίας και κέρδη από την επένδυση στη διαφήμιση. Στην Ελλάδα έχουμε πολλές προοπτικές να ενισχύσουμε την κατηγορία των ΜΥΣΥΣΦΑ από κοινού με τους φαρμακοποιούς και θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα σταθερό πλαίσιο συνεργασίας ώστε να αποτελεί ευκαιρία για τον κλάδο, το κράτος, τα φαρμακεία, τους ασθενείς και τους καταναλωτές».
Ο κ. Θεόδωρος Γιαρμενίτης, Πρόεδρος, Πανελλήνιος Σύνδεσμος Βιομηχάνων Αντιπροσώπων Αρωμάτων & Καλλυντικών (ΠΣΒΑΚ), σημείωσε ότι «Ο φαρμακοποιός είναι ο καλύτερος σύμβουλος του καταναλωτή και σχεδόν κάθε άνθρωπος χρησιμοποιεί ένα από τα προϊόντα μας κάθε μέρα. Τα ΜΥΣΥΦΑ και καλλυντικά μπορούν και πρέπει να έχουν μέλλον στο φαρμακείο καθώς αποτελούν μια προσοδοφόρα αγορά. Η παγκόσμια αγορά σε οικονομικά μεγέθη βρίσκεται στα €72 δις στην Αμερική, €47 δις στην Ευρώπη, ενώ στην Ελλάδα υπάρχει €860 εκ τζίρος. Οι εταιρείες οφείλουν να συνεργάζονται μεταξύ τους για την καλύτερη δυνατή και υπεύθυνη εκπροσώπηση και ανάπτυξη του κλάδου, ενώ ελπίζουμε η νέα ηγεσία να εφαρμόσει την εβδομαδιαία λειτουργία των φαρμακείων όπως στην Ευρώπη αλλά και να υιοθετήσει ένα νέο αναπτυξιακό και φορολογικό νόμο που θα στηρίζει τον κλάδο ο οποίος απασχολεί 20.000 εργαζόμενους».
Στη συνέχεια ο Δρ. Νίκος Μανιαδάκης, Καθηγητής, Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Υπηρεσιών Υγείας και Αναπληρωτής Κοσμήτορας, Εθνική Σχολή Δημόσιας Υγείας παρουσίασε στοιχεία που αποδεικνύουν ότι τα ΜΥΣΥΦΑ αποτελούν παγκόσμια τάση, με το 10%-11% του παγκόσμιου πληθυσμού να επιλέγει την αυτοθεραπεία, ενώ ο ρυθμός αύξησης των ΜΥΣΥΦΑ είναι πολύ μεγαλύτερος από τον αριθμό αύξησης των υπόλοιπων φαρμάκων και σημείωσε ότι «Σε χώρες όπως η Ελλάδα όπου υπάρχει το πιο πυκνό δίκτυο φαρμακείων σε όλο τον κόσμο, τα οφέλη χρήσης των ΜΥΣΥΦΑ μπορεί να είναι πολύ μεγάλα και η ελληνική οικονομία μπορεί να ωφεληθεί μέχρι και €150 εκ. αν τα χρησιμοποιήσουμε όσο και οι ευρωπαίοι. Στην Ευρώπη φαίνεται όπως π.χ. στην Αυστρία και Ελβετία, να αυξάνεται ο κύκλος σε αντίθεση με την Ελλάδα όπου η φαρμακευτική δαπάνη της χώρας τα τελευταία χρόνια έχει μειωθεί κατά 60% και η κατά κεφαλή δαπάνη στα ΜΥΣΥΦΑ είναι μειωμένη. Οι θετικές επιπτώσεις για τα συστήματα υγείας είναι πολλές καθώς με την χρήση των ΜΥΣΥΦΑ μειώνεται η ανάγκη να επισκεφθούμε τους γιατρούς γεγονός το οποίο μειώνει τον χρόνο και τα χρήματα που δαπανώνται, και έτσι κερδίζουν οι ασθενείς και τα ασφαλιστικά ταμεία. Είναι αξιοσημείωτο ότι περίπου το 30% των ανθρώπων καταφεύγουν στην αυτοθεραπεία επειδή θέλουν γρήγορη απαλλαγή από τον πόνο και μάλιστα με υψηλά ποσοστά ικανοποίησης. Βεβαίως, υπάρχουν και δυνητικοί κίνδυνοι καθώς αν δεν είναι εκπαιδευμένος και καλά πληροφορημένος ο ασθενής μπορεί να επιλέξει λανθασμένο σκεύασμα και να καθυστερήσει τη θεραπεία ή να χρησιμοποιήσει λάθος δόση, άρα η σημασία καθοδήγησης από τον φαρμακοποιό είναι σημαντική».
Στο πρώτο Στρογγυλό Τραπέζι I με συντονιστή τον δημοσιογράφο Αιμίλιο Νεγκή, συζητήθηκε «Η αξία της αυτοφροντίδας διεθνώς και στην Ελλάδα ως πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας» με συνομιλητές τους κκ Δρ. Νίκο Μανιαδάκη, Γιώργο Σαρελάκο, Market Access Manager, Association of European Self- Medication Industry, Δημήτριο Κούβελα, M.D., B.Pham, Ph.D, Head and Professor of Pharmacology & Clinical Pharmacology, 2nd Laboratory of Pharmacology, School of Medicine, Aristotle University of Thessaloniki, Greece, Πέτρο Κασαρτζιάν, Φαρμακοποιός – Χημικός Φαρμάκων & Διευθύνων Σύμβουλος, PharmaQ.
Ο κ. Κούβελας σημείωσε ότι «όλα είναι θέμα αλλαγής κουλτούρας. Ο γιατρός έχει την ευθύνη της συνταγογράφησης και της πορείας της υγείας του ασθενούς και οι φαρμακοποιοί ενώ δεν συνταγογραφούν πρέπει να διαφυλάττουν το κύρος της συνταγής ώστε στο επίκεντρο να είναι ο ασθενής και η υγεία του. Στην Ελλάδα, δυστυχώς πολλά φάρμακα εκλαμβάνονται ως ΜΥΣΥΦΑ ενώ δεν θα έπρεπε να είναι έτσι. Είναι σημαντικό λοιπόν να εστιάσουμε στην βελτίωση της εκπαίδευσης και ενημέρωσης του πληθυσμού για σωστή χρήση φαρμάκων. Οι φαρμακοποιοί λοιπόν πρέπει να γίνονται αγωγοί υγείας ώστε να μην γίνεται αλόγιστη χρήση φαρμάκων».
Ο κ. Σαρελάκος τόνισε ότι η αυτοφροντίδα προωθείται πλέον ως βασική παράμετρος δράσης στην Ευρώπη και σημείωσε ότι «τα ΜΥΣΥΦΑ δείχνουν να είναι ανθεκτικά στην κρίση με διπλάσιο ρυθμό ανάπτυξης από τις συνολικές φαρμακευτικές πωλήσεις. Στην παρούσα φάση, γίνονται συγχωνεύσεις εταιρειών αλλά η θέση της εγχώριας βιομηχανίας ΜΥΣΥΦΑ, ενισχύεται».
Ο κ. Κασαρτζιάν ανέφερε ότι είναι 3 οι κατηγορίες των ΜΥΣΥΦΑ, αυτά που είναι καθορισμένα από το κράτος, τα ειδικά συμπληρώματα διατροφής και τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα, και αναφερόμενος στις προκλήσεις σημείωσε ότι «υπάρχει σύγχυση ρόλων, με αλλαγές πολιτικής και ‘δημιουργική ασάφεια’. Πρέπει λοιπόν να γίνει μια αλλαγή νοοτροπίας στην αγορά των ΜΥΣΥΦΑ. Ο φαρμακοποιός δεν πρέπει να διακινεί απλά φάρμακα και να είναι εκτελεστής συνταγών αλλά να αναγνωριστεί ο ρόλος του ως σύμβουλος Υγείας, ο οποίος μάλιστα δεν πληρώνεται για τον χρόνο που αφιερώνει στον ασθενή».
Ο κ. Μανιαδάκης σημείωσε ότι το θέμα δεν είναι τόσο οικονομικό όσο σωστής φροντίδας και τόνισε ότι «η σωστή ενημέρωση του ασθενούς είναι σημαντική καθώς η υπερεπάρκεια στοιχείων δεν αποτελεί πάντα έγκυρη πληροφόρηση». Όσον αφορά στην υιοθέτηση μοντέλων αναφορικά με την αυτοφροντίδα, πρέπει να εμπνευστούμε από την Β. Ευρώπη ή ακόμα και από την Ιταλία όπου ο φαρμακοποιός έχει ενεργό ρόλο ενώ το κράτος εποπτικό».
Μετά το τέλος του 1ου τραπεζιού ένα από τα σημαντικά μηνύματα όλων των ομιλητών, είναι ότι η πολιτική ηγεσία, οι ρυθμιστικές αρχές καθώς και οι φαρμακοποιοί πρέπει να συνεργαστούν ώστε τα οφέλη για τον καταναλωτή και τον ασθενή να είναι άμεσα και να διαφυλάττουν πρωτίστως την υγεία του.
Η διοργάνωση του Forum δε θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί χωρίς την πολύτιμη χορηγία των: LEAD SPONSOR: IMS HEALTH ASSOCIATE SPONSOR: ΒΙΑΝΕΞ CONFERENCE SPONSORS: ANGELINI, BAYER, CONFERIENCE, GEROLYMATOS INTERNATIONAL, JOHNSON & JOHNSON, INNEWS, MDATA, PALMOS ANALYSIS, PROCTER & GAMBLE CORPORATE PARTICIPATIONS: ADELCO, ELPEN, LOGISTICS PHARMA, PFIZER, PHARMATHEN, SANOFI, VICHY PRINT SPONSOR: PRESSIOUS ARVANITIDIS
UNDER THE AUSPICES OF: Πανελλήνιος Σύνδεσμος Βιομηχάνων & Αντιπροσώπων Αρωμάτων & Καλλυντικών (ΠΣΒΑΚ)
Communication Partner: RUN COMMUNICATIONS
Communication Sponsors: PHARMA & HEALTH Business, ALIVE, virus.com.gr, ΧΡΗΜΑ, ΧΡΗΜΑ week, Insurance World, Insuranceworld.gr, ΑΣΦΑΛΙΖΟΜΑΙ, bit, bitdaily
Για περισσότερες πληροφορίες παρακαλώ επικοινωνήστε: Σοφία-Αφροδίτη Βουλγαράκη, Communication & P.R. Manager, Ethos Media S.A, τηλ. 210 9984901, voulgaraki.s@ethosmedia.eu Αλεξάνδρα Σκοπετέα, Run Communications, 215 560 5211, 6937307771
Διαπιστευμένη δημοσιογράφος στο Υπουργείο Υγείας. Διπλωματούχος Διεθνών & Ευρωπαϊκών Σπουδών. Τακτικό μέλος της ΕΣΗΕΑ και του ΟΕΕ.
Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *
Δ