Αλλαγές στη διαδικασία τιμολόγησης, αποζημίωσης και στα ποσοστά συμμετοχής των ασφαλισμένων, τη χρήση ελεγκτών ιατρών και στις ιδιωτικές κλινικές, μέτρα για την αύξηση της χρήσης των γενοσήμων, που περιλαμβάνουν ακόμη και τροποποίηση του ποσοστού κέρδους, αλλά και κεντρική διαδικασία προμηθειών προτείνει ο ΕΟΠΥΥ για τον εξορθολογισμό της φαρμακευτικής δαπάνης.
Κατά την εκτίμηση του ΕΟΠΥΥ, με την έγκαιρη υλοποίηση των προτάσεων του θα επιτευχθεί εξοικονόμηση 12%, συμβάλλοντας σημαντικά στην αύξηση της χρήσης των γενοσήμων και τη μείωση του clawback, που συνιστούν και μνημονιακές δεσμεύσεις.
Το εμπιστευτικό ενημερωτικό σημείωμα, που έχει στη διάθεση του το Virus, αποτελεί τη σύνοψη σε 13 σελίδες της μακροσκελούς πρότασης του ΕΟΠΥΥ προς στην ηγεσία του Υπουργείου Υγείας για τον έλεγχο του συνόλου της φαρμακευτικής δαπάνης, με στόχο τη μείωση του clawback, τη βιωσιμότητα του συστήματος υγείας, διασφαλίζοντας, όμως, την πρόσβαση των ασθενών στις απαραίτητες θεραπείες. Η συνολική έκθεση του ΕΟΠΥΥ, να θυμίσουμε, εκτείνεται σε περίπου 70 σελίδες…
Η πρόταση
Τα σημεία παρέμβασης, κατά τον ΕΟΠΥΥ, οφείλουν να είναι 10, όπως παραδόθηκαν στα μέλη της ομάδας εργασίας για τον έλεγχο της φαρμακευτικής δαπάνης που συναντάται δύο φορές την εβδομάδα με στόχο την εξαγωγή πορίσματος, που θα λειτουργήσει ως εισήγηση για πιθανές νομοθετικές αλλαγές (εδώ).
Η εισαγωγή ελέγχων συνταγογράφησης
Σε αυτό το πλαίσιο, προτείνεται και η χρήση ελεγκτών ιατρών ΕΟΠΥΥ στις ιδιωτικές κλινικές. Στόχος είναι η εξέταση των προϋποθέσεων χορήγησης των ΦΥΚ, των ενδείξεων και των δόσεων, καθώς και των γενικότερων προϋποθέσεων. Αξίζει να σημειώσουμε ότι τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ εξυπηρετούν τις ιδιωτικές κλινικές για θεραπείες με φάρμακα υψηλού κόστους νοσοκομειακής χρήσης, οι προϋποθέσεις χορήγησης των οποίων, ειδικά η δοσολογία, καθορίζεται από τα βιομετρικά χαρακτηριστικά των ασθενών. Παράλληλα, απαραίτητη κρίνεται η ενίσχυση του τμήματος ποινών του ΕΟΠΥΥ, ώστε να εξετάζει περισσότερες υποθέσεις ιατρών και φαρμακοποιών.
Αναδιαμόρφωση και ενοποίηση του συστήματος rebate με άξονα ένα δικαιότερο Price/Volume.
Κατά τον ΕΟΠΥΥ, ο ανασχεδιασμός του συστήματος rebate με βασικό άξονα τη συνεχή μείωση της αποζημιούμενης τιμής με την αύξηση του όγκου πωλήσεων. Βέβαια, για αυτό απαιτείται νομοθετική αλλαγή και υπουργική απόφαση, ενώ αντίστοιχες παρεμβάσεις προτείνεται να πραγματοποιηθούν και στο clawback. Σε ό,τι αφορά το rebate:
Μέτρα για την αύξηση της χρήσης γενοσήμων φαρμάκων
Ενδιαφέρουσες είναι οι προτάσεις του ΕΟΠΥΥ για την αύξηση της χρήσης των γενοσήμων, οι οποίες όμως απαιτούν νομοθετική ρύθμιση. Ειδικότερα, προτείνονται:
Δέσμη αλληλένδετων μέτρων για την ταυτοποίηση και την παρακολούθηση της επιπρόσθετης αξίας φαρμάκων
Σε αυτά εντάσσεται η ανάπτυξη οικονομικών συμφωνιών, δηλαδή κλειστών προϋπολογισμών, στο σύνολο των ασθενών συγκεκριμένης θεραπευτικής κατηγορίας ή δραστικής ουσίας. Η διαδικασία αυτή δεν μεταφέρει δαπάνη από μια θεραπευτική κατηγορία σε μια άλλη, ενώ με βάση τα στοιχεία του 2015, 23 κατηγορίες φαρμάκων αντιστοιχούν περίπου στο 51% της ετήσιας εξωνοσοκομειακής δαπάνης.
Ακόμη, στη δέσμη μέτρων περιλαμβάνεται και η επιτάχυνση της λειτουργίας της Επιτροπή Διαπραγμάτευσης, με αναβάθμιση του υφιστάμενου πλαισίου λειτουργίας, με βάση την επιπρόσθετη αξία των προϊόντων. Για την υλοποίηση του απαιτείται νέα νομοθεσία, ανάπτυξη ρήτρας εμπιστευτικότητας, απόσπαση προσωπικού, δημιουργία ηλεκτρονικού συστήματος για τη διενέργεια της διαπραγμάτευσης, αλλά και επίτευξη συμφωνιών εντός του τρέχοντος έτους τόσο για την ηπατίτιδα C (δαπάνη 46 εκατ. ευρώ), όσο και για τη Σκλήρυνση κατά Πλάκας (45,5 εκατ. ευρώ), τη Χρόνια Λεμφογενή Λευχαιμία (7 εκατ. ευρώ) και τον Καρκίνο του Προστάτη (25 εκατ. ευρώ). Τρίτο σημείο στα μέτρα που πρέπει να ληφθούν σε αυτό τον τομέα αποτελεί η ανάπτυξη ηλεκτρονικού συστήματος παρακολούθησης συμφωνιών φαρμάκων με βάση την έκβαση της θεραπείας του ασθενή, με δυνατότητες παρακολούθησης βασικών δεικτών βελτιστοποίησης της απόδοσης της φαρμακοθεραπείας. Παράλληλα, προτείνεται ο επανασχεδιασμός, με νομοθετική ρύθμιση, της Τιμής Αποζημίωσης, που βασίζεται σε δημιουργία θεραπευτικά ανταλλάξιμων ομάδων και με βάση την περιεκτικότητα (Jumbo Clusters), προκειμένου να απαληφθεί το αυξημένο κόστος συμμετοχής του πολίτη και κατηγορίες προϊόντων εκτός προστασίας που τη διαμορφώνουν. Τέλος, η δέσμη μέτρων περιλαμβάνει την τροποποίηση κριτηρίων αποζημίωσης Θετικής Λίστας, με συνέργεια της Θετικής Λίστας με θεραπευτικά πρωτόκολλα και την τροποποίηση των προϋποθέσεων αποζημίωσης συσκευασιών.
Λειτουργία της Κεντρικής Φαρμακαποθήκης ΕΟΠΥΥ
Ο ΕΟΠΥΥ προτείνει την κεντρική διαδικασία προμηθειών Φαρμάκων από τον Οργανισμό μέσω της κεντρικής φαρμακαποθήκης του γεγονός. Αυτό απαιτεί την αποδέσμευση των προμηθειών φαρμακείων ΕΟΠΥΥ και της κεντρικής φαρμακαποθήκης από την επιτροπή προμηθειών Υγείας, ώστε να επιταχυνθούν οι διαδικασίες προμήθειας φαρμάκων ΦΥΚ καθώς και εξοπλισμού των φαρμακείων του, αλλά και τη χρήση κεντρικών προμηθειών μέσω της φαρμακαποθήκης του ΕΟΠΥΥ, ώστε να μην διαρρέει η συμφωνηθείσα, μέσω της διαπραγμάτευσης, τιμή προμήθειας.
Εισαγωγή νοσοκομειακού συνταγολογίου (λίστα ελεγχόμενης αποζημίωσης) ειδικά για θεραπείες υψηλού κόστους
Η διαδικασία αυτή εφαρμόζεται και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες με παρόμοιο πληθυσμό και ΑΕΠ
Τροποποίηση ποσοστού συμμετοχής των ασφαλισμένων με βάση την επιπρόσθετη θεραπευτική αξία
Η συμμετοχή του ασφαλισμένου να μην υπολογίζεται μόνο με ποσοστά συμμετοχής 0%, 10% και 25%, αλλά το ποσοστό να εξαρτάται και από την αποτελεσματικότητα των φαρμάκων.
Πρόταση προσθήκης κριτηρίων σε Έκτακτες Εισαγωγές, ατομικές παραγγελίες και πρώιμη πρόσβαση (παρηγορητική χρήση)
Οι εν λόγω διαδικασίες έκτακτης εισαγωγής καλύπτουν πάγιες ανάγκες της αγοράς, όπως σε φάρμακα που καλύπτει ο ΙΦΕΤ ή προσωρινές ελλείψεις, ενώ εφαρμόζονται και για θεραπείες για σοβαρές ασθένειες με νέα ακριβά φάρμακα, τα οποία δεν έχουν λάβει ακόμα τιμή στην Ελλάδα. Οι τελευταίες εισαγωγές έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια και η δαπάνη για φάρμακα που εισάγονται μέσω ΙΦΕΤ σκαρφάλωσε πάνω από τα 12 εκατ. ευρώ. Τα προβλήματα στη διαδικασία αφορούν τόσο στην οικονομική αδυναμία εισαγωγής των φαρμάκων από τον ΙΦΕΤ, όσο και στην αδυναμία βεβαίωσης του ποσού του claw back στις εταιρίες του εξωτερικού, όπως και στη δυσχέρεια είσπραξης πρόσθετων ποσών επιστροφής. Για την αλλαγή απαιτείται νέα νομοθεσία.
Χορήγηση βιο-ομοειδών προϊόντων
Αντιδράσεις ενδέχεται να προκαλέσει η πρόταση του ΕΟΠΥΥ για έναρξη της θεραπείας των ασθενών από βιοομοειδές προϊόν, καθώς στις περισσότερες περιπτώσεις διαπιστώνεται διαφορά τιμής σε σχέση με το πρωτότυπο προϊόν άνω του 30 % (απαιτείται νομοθετική ρύθμιση).
Τιμολόγηση υβριδικών, μοναδικών και βιο-ομοειδών προϊόντων
Ο ΕΟΠΥΥ προτείνει, με αλλαγή της νομοθεσίας, τα υβριδικά προϊόντα να τιμολογούνται όλα ως γενόσημα και τα βιο-ομοειδή προϊόντα να τιμολογούνται τουλάχιστον στο 80 % της τιμής του προϊόντος αναφοράς κατά την πρώτη τιμολόγηση τους.
Υπεύθυνη Σύνταξης στο Virus.com.gr - Αρχισυντάκτρια του περιοδικού Pharma & Health Business
Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *
Δ