Ηχηρό «όχι» είπαν τα μέλη του ΣΦΕΕ στην πρόταση του Υπουργείου Υγείας για τον νέο τρόπο κατανομής του clawback σε ποσοστό 75%-25% (αντί για 90%-10%). Όπως αναφέρεται σε σχετικό ψήφισμα ήδη έχει υπερβεί το 40% σε σχέση με πέρυσι.
Το Υπουργείο πρότεινε από την ανάπτυξη του 25% να εξαιρεθούν όλα τα γενόσημα και τα εκτός πατέντας φάρμακα, ο Σύνδεσμος Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδος (ΣΦΕΕ) συγκάλεσε Έκτακτη Γενική Συνέλευση των μελών του.
Η συντριπτική πλειοψηφία της Γενικής Συνέλευσης, που πραγματοποιήθηκε το πρωί της Δευτέρας στην Αθήνα, απέρριψε την πρόταση του Υπουργείου Υγείας.
Μάλιστα, επιβεβαιώθηκε η επίσημη θέση του ΣΦΕΕ, ο οποίος δεν συμφωνεί με τη λογική εξαιρέσεων κατηγοριών προϊόντων.
Όπως επισημάνθηκε το κύριο πρόβλημα σχετικά με το clawback δεν αφορά στην κατανομή αυτού, αλλά στο υπέρογκο ύψος του.
Τέλος, προκρίθηκε η πρόταση του ΣΦΕΕ για άμεση επιβολή μέτρων το 2020 και σύναψη μνημονίου συνεργασίας με την Πολιτεία για τα έτη 2021-2023.
Στο ψήφισμα
Στο ψήφισμα τονίζεται ότι η πορεία του clawback του ΕΟΠΥΥ για το έτος 2019 είναι ανεξέλεγκτη και έξω από κάθε Ελληνικό και Ευρωπαϊκό προηγούμενο, αυξημένη περισσότερο από 40% σε σχέση με πέρυσι.
Ως αιτία του κακού εντοπίζονται ρυθμίσεις που «ενθαρρύνουν την αδικαιολόγητη συνταγογράφηση, (π.χ. συνταγογράφηση ανασφαλίστων και από ιδιώτες γιατρούς)».
Επίσης, ο ΣΦΕΕ υποστηρίζει ότι παρέχονται ελαφρύνσεις σε κοινωνικές ομάδες, στο πλαίσιο άσκησης κοινωνικής πολιτικής, χωρίς παράλληλη πρόβλεψη για αύξηση της δαπάνης (π.χ. ανεξέλεγκτη χορήγηση ΑΜΚΑ, μειωμένη ή καθόλου συμμετοχή σε ομάδες ασφαλισμένων).
Την προσοχή εφιστά ο ΣΦΕΕ στην προκαλούμενη δαπάνη λόγω στρεβλώσεων στην πολιτική αποζημίωσης (π.χ. εξίσωση ασφαλιστικής τιμής γενοσήμων με τη λιανική τους, μείωση συμμετοχής ασθενών σε φάρμακα που ολοκληρώνουν διαπραγμάτευση).
Ως ακόμη αιτία θεωρείται η έλλειψη αποτελεσματικών μηχανισμών συγκράτησης και ελέγχου της συνταγογράφησης καθώς και η «σημαντική αδράνεια στη διαδικασία διαπραγμάτευσης».
Σημαντική αύξηση (+25%) προκαλείται από τη δαπάνη των εμβολίων, λόγω εκτενέστατης καμπάνιας εμβολιασμού του πληθυσμού που υλοποιείται κυρίως από το κράτος.
Ο ΣΦΕΕ κάνει λόγο για «μια άνευ προηγουμένου επιβάρυνση του φαρμακευτικού κλάδου με εξοντωτικές επιστροφές που θίγουν τη βιωσιμότητα εταιρειών και τη διαθεσιμότητα, πρωτίστως, των φθηνότερων φαρμάκων, ενώ ταυτόχρονα καθιστούν απαγορευτική την είσοδο νέων φαρμάκων στη χώρα, με πιθανές αρνητικές επιπτώσεις στους ασθενείς».
Αιχμές αφήνονται για το Υπουργείο, το οποίο σύμφωνα με το ΣΦΕΕ «αντί να προχωρήσει σε μέτρα έλεγχου της υπέρμετρης υπέρβασης, προτείνει την ανακατανομή αυτής με τη λογική του 75/25».
Ο ΣΦΕΕ υποστηρίζει ότι με την πρόταση του Υπουργείου «τιμωρείται η ανάπτυξη που αποτελεί βασικό συστατικό της επιχειρηματικότητας».
Επίσης, καταλογίζει στο Υπουργείο ότι με την πρότασή του αποθαρρύνεται η είσοδος νέων φαρμάκων και κάθε επενδυτική διάθεση στη χώρα.
Επί του θέματος τονίζει ότι «συνδέονται λανθασμένα ελαφρύνσεις επί φαρμάκων με βάση το εάν προστατεύονται από πατέντα ή όχι και με βάση τη θεώρηση ότι μόνο τα πρωτότυπα ευθύνονται για την αύξηση της δαπάνης. Δεν υπάρχει χώρα στην Ευρώπη που να δίνει συλλήβδην ελαφρύνσεις σε φάρμακα αναφοράς».
Παράλληλα, προκύπτουν νομικά ζητήματα σχετικά με το ποια προϊόντα είναι εκτός πατέντας (έχουν ή δεν έχουν γενόσημο), με βιολογικά εκτός πατέντας και βιο-ομοειδή.
Με την σειρά του ο ΣΦΕΕ προτείνει για το 2020 την αύξηση του προϋπολογισμού της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης και να προβλεφθούν χωριστά, πρόσθετα, κονδύλια για τους ανασφάλιστους και τα εμβόλια.
Επίσης, ο ΣΦΕΕ ζητά την δραστική επιβολή μέτρων ελέγχου συνταγογράφησης και ακόμη να επιβληθεί όριο (cap) στο clawback-συνυπευθυνότητα με την Πολιτεία.
Για την εξεύρεση λύσης, ο ΣΦΕΕ επισημαίνει ότι είναι αναγκαία η επιτάχυνση των εργασιών της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης καθώς και η συμμετοχή και των υπόλοιπων μερών της εφοδιαστικής αλυσίδας στο clawback-υπολογισμός clawback στις τιμές που πουλάει η βιομηχανία (ex- factory).
Στο πλαίσιο των διορθωτικών αλλαγών ζητά την επανεξέταση του Θετικού καταλόγου και μεταφορά κάποιων κατηγοριών στον Αρνητικό κατάλογο, την αύξηση του προϋπολογισμού της Νοσοκομειακής δαπάνης, καθώς οι υποχρεωτικές επιστροφές έχουν φτάσει να είναι ισόποσες της δημόσιας δαπάνης καθώς και το υπουργείο να μην προχωρήσει σε καμία νομοθέτηση με αναδρομική ισχύ.
Για περαιτέρω μακρόχρονη διευθέτηση του προβλήματος για το διάστημα 2021-2023 ο ΣΦΕΕ προτάσσει την άμεση δημιουργία κοινής ομάδας εργασίας μεταξύ Πολιτείας και Φαρμακοβιομηχανίας. Στόχος είναι η προετοιμασία και η υποβολή προτάσεων για τη σύναψη τριετούς Μνημονίου Συνεργασίας (για την περίοδο 2021-2023), όπως συμβαίνει σε πολλές Ευρωπαϊκές χώρες, για τη διασφάλιση της επιχειρηματικής ομαλότητας και της προβλεψιμότητας αλλά, κυρίως, της Δημόσιας Υγείας.
Το virus.com.gr σας φέρνει καθημερινά τις πιο έγκυρες ειδησεις από τον χώρο της πολιτικής υγείας και φαρμάκου
Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *
Δ