Ήταν το περασμένο φθινόπωρο, όταν ο αναπληρωτής υπουργός Υγείας με μια μακρόσυρτη ομιλία από το βήμα της Βουλής «κήρυξε τον πόλεμο» στη διαφθορά και τη διαπλοκή στην Υγεία, απ’ όπου κι αν προέρχεται. Προανήγγειλε, παράλληλα, «επανάσταση» στο σύστημα προμηθειών των νοσοκομείων μέσα από τρία συγκεκριμένα «βήματα» (εδώ), προκαλώντας έτσι «κύματα» ενθουσιασμού ακόμη και στους πλέον δύσπιστους για τις προθέσεις ή/και την αποφασιστικότητα της συγκυβέρνησης.
Στόχος ήταν η ουσιαστική εξοικονόμηση, η οποία όπως έγινε γνωστό θα μπορούσε να φτάσει ακόμη και το 25% (σε ετήσια βάση οι νοσοκομειακές προμήθειες ξεπερνούν το 1 δισεκατομμύριο ευρώ), καθώς και η ουσιαστική αναβάθμιση των υπηρεσιών. Λίγο πριν μας αφήσει το 2015, μάλιστα, ο αναπλ. Υπουργός έλαβε από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Κοινωνικής Πολιτικής το «πράσινο φως» προκειμένου να «βάλει μπροστά» το σχεδιασμό του νέου Συστήματος Προμηθειών Υγείας και να προχωρήσει με ταχείς ρυθμούς στις αλλαγές (εδώ). Ο σχεδιασμός αυτός δεν τέθηκε βέβαια ποτέ σε δημόσια διαβούλευση, αλλά ούτε και δημοσιεύτηκαν λεπτομέρειες για το περιεχόμενό του.
Έξι μήνες μετά, ο «θησαυρός» του Π. Πολάκη για το νέο Σύστημα Προμηθειών αποδεικνύεται «άνθρακες», αφού όχι μόνο δεν επιταχύνουμε προς το μέλλον, αλλά αντίθετα παραμένουμε «κολλημένοι» στο παρελθόν. Την «αγκύλωση» αυτή πιστοποιεί η απόφαση της Επιτροπής Προμηθειών Υγείας (ΕΠΥ) της 25ης Μαΐου 2016, σύμφωνα με την οποία οι προμήθειες θα συνεχίσουν να γίνονται με τον παλαιό τρόπο (βλέπε: απευθείας αναθέσεις, πρόχειροι διαγωνισμοί, τακτικοί διαγωνισμοί -ανοικτοί ή κλειστοί-, διαπραγματεύσεις -με ή χωρίς δημοσίευση της προκήρυξης- και προμήθειες) μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου 2016. Διαιώνιση, δηλαδή, και πρακτικών οι οποίες έχουν κατηγορηθεί ότι αποτελούν το υπόβαθρο για την εκδήλωση φαινομένων διαφθοράς, σε βάρος αφενός του δημόσιου συμφέροντος κι αφετέρου του υγιούς ανταγωνισμού.
Στην εγκύκλιο (επισυνάπτεται) που υπογράφει ο αντιπρόεδρος της ΕΠΥ αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Παράταση έως την 31η Δεκεμβρίου 2016 της προθεσμίας για τη διενέργεια προμηθειών από την Επιτροπή Προμηθειών Υγείας και τους δημόσιους φορείς υγείας βάσει τεχνικών προδιαγραφών και προτύπων που εγκρίθηκαν, εγκρίνονται ή πρόκειται να εγκριθούν δυνάμει της παλαιότερης διαδικασίας». Η απόφαση αυτή δικαιολογείται στη βάση της μη εκπόνησης από τους δημόσιους φορείς -πλην ελαχίστων περιπτώσεων- των τεχνικών προδιαγραφών και προτύπων δυνάμει της νέας διαδικασίας, καθώς και λόγω της εκκρεμότητας έκδοσης ΚΥΑ για τον Κανονισμό Λειτουργίας της ΕΠΥ, μεταξύ άλλων.
Σχετικά με τις προμήθειες των νοσοκομείων, αξίζει επιπλέον να επισημανθεί ότι μέχρι σήμερα παραμένει ανεφάρμοστη η Κοινοτική Οδηγία 2014/24/ΕΕ για τις Δημόσιες Συμβάσεις, αν και θεωρητικά θα έπρεπε να έχει ενσωματωθεί στο εθνικό δίκαιο από τις 18 Απριλίου 2016. Όπως είχε αναδείξει το virus (εδώ), η Οδηγία φέρνει τρεις μεγάλες ανατροπές στον τομέα αυτό: Κατάργηση τεχνικών προδιαγραφών, απόρριψη προσφοράς, «τέλος» στους μειοδοτικούς διαγωνισμούς.
Ίσως να μην έπρεπε να προκαλεί εντύπωση, πάντως, αφού από τη Δημόσια Διαβούλευση που είχε πραγματοποιηθεί σχετικά, τόσο το υπουργείο Υγείας όσο και η ΕΠΥ είχαν «λάμψει» δια της απουσίας τους. Σύμφωνα με ορισμένες πηγές, η απαραίτητη νομοθετική ρύθμιση για την εναρμόνιση με το κοινοτικό δίκαιο τοποθετείται για τον προσεχή Ιούλιο. Αμήν!
ΩΑΓ5465ΦΥΟ-8ΞΜ
Διαπιστευμένη δημοσιογράφος στο Υπουργείο Υγείας. Διπλωματούχος Διεθνών & Ευρωπαϊκών Σπουδών. Τακτικό μέλος της ΕΣΗΕΑ και του ΟΕΕ.
Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *
Δ