Τη μία αποτυχία μετά την άλλη διαδέχονται οι προσπάθειες των Υγειονομικών Περιφερειών (ΥΠΕ) της χώρας να συγκεντρώσουν τις εκθέσεις αξιολόγησης των επαγγελματιών υγείας και των άλλων υπαλλήλων που υπηρετούν στις δημόσιες μονάδες υγείας.
Σύμφωνα με τη νομοθεσία, η διαδικασία αυτή θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί μέσα στο πρώτο τρίμηνο του έτους. Η άρνηση, όμως, εκ μέρους των εργαζομένων να λάβουν μέρος σε αυτήν, υπονομεύει την «επιτυχία» του όλου εγχειρήματος. Σύμφωνα με στοιχεία της ΑΔΕΔΥ, η οποία έχει καλέσει σε αποχή όλους τους δημοσίους υπαλλήλους, τα ποσοστά συμμετοχής στην κινητοποίηση αυτή είναι εξαιρετικά υψηλά, και ειδικά στο χώρο της υγείας (90-100%), παρά την πρόβλεψη περί επιβολής πειθαρχικών ποινών βάσει δημοσιοϋπαλληλικού κώδικα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι αυτές τις ημέρες είναι σε εξέλιξη η τρίτη κατά σειρά προσπάθεια της 3ης και 4ης ΥΠΕ να παραδώσουν τις σχετικές εκθέσεις στους υπαλλήλους, με καταληκτική ημερομηνία την 31η Αυγούστου, καθώς η τελευταία προθεσμία που όριζε η εγκύκλιος του Υπουργείου Εσωτερικών (8/8) δεν συνάντησε την προσδοκώμενη ανταπόκριση.
Χωρίς εκπλήξεις αναμένεται να εκπνεύσει η προθεσμία και γι’ αυτή την «πρόσκληση», αφού το τριτοβάθμιο συνδικαλιστικό όργανο των γιατρών ΠΦΥ (ΠΟΣΕΥΠ-ΠΕΔΥ) εμμένει στην αρχική του άποψη, η οποία συμπίπτει με εκείνη της ΑΔΕΔΥ. «Ακολουθώντας, λοιπόν, τις οδηγίες καταθέτουμε τις εκθέσεις αξιολόγησης στους κατά τόπους συλλόγους και όπου δεν έχει ακόμα δημιουργηθεί σύλλογος αυτές αποστέλλονται στην Ομοσπονδία ως νόμιμο μέλος της ΑΔΕΔΥ (στο τέλος της ανακοίνωσης υπάρχουν οι οδηγίες)» αναφέρει σε ανακοίνωση.
Γιατί, όμως, οι γιατροί της ΠΦΥ «γυρίζουν την πλάτη» στην αξιολόγηση;
Όπως ισχυρίζεται η ΠΟΣΕΥΠ-ΠΕΔΥ, η εκτίμηση αυτή είναι εσφαλμένη. Άλλωστε, προσθέτει, αν και προβληματική η διαδικασία υπήρχε και υπάρχει στην ΠΦΥ. Ο χώρος, όμως, διέπεται από ειδικό σύστημα αξιολόγησης το οποίο υπερισχύει της αξιολόγησης που εισάγει ο ν. 4369/2016.
Πράγματι, στο άρθρο 14, παρ. 4 του νόμου αναφέρεται ρητά ότι: «4. Ειδικά συστήματα αξιολόγησης διατηρούνται σε ισχύ». Στο πλαίσιο της ειδικής αυτής αξιολόγησης, οι γιατροί/οδοντίατροι αξιολογούνται κατ’ αρχήν με βάση την κατάταξή τους. Επιπλέον, οι γιατροί πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης, βάσει του ν.2519/1997, αξιολογούνται επιπλέον για το επιστημονικό, ερευνητικό και κλινικό τους έργο, τη συμμετοχή στα εξωτερικά ιατρεία, τις εφημερίες και τις γενικές δραστηριότητες του τμήματος.
«Όλα αυτά είναι ανύπαρκτα στις Μονάδες Υγείας» τονίζει η ΠΟΣΕΥΠ-ΠΕΔΥ, που κάνει λόγο για απόλυτη ισοπέδωση των βασικών αρχών του δημοσιοϋπαλληλικού κώδικα και του Συντάγματος.
Είναι χαρακτηριστικό ότι για την αξιολόγηση των γιατρών/οδοντιάτρων ΠΕ που επιχειρείται από την 3η και 4η ΥΠΕ με βάση το ν.4369/16, χρησιμοποιούνται έντυπα αξιολόγησης άλλων κατηγοριών υπαλλήλων, με τα στοιχεία τους καταγεγραμμένα από την υπηρεσία με τη χρήση… διορθωτικού! Όπως καταγγέλλεται επιπλέον, τα στοιχεία ειδικών συνθηκών και κριτηρίων που σχετίζονται με τα ιατρικά καθήκοντα, είναι ανύπαρκτα. Όσοι δε από τους εργαζόμενους απασχολούνται σε αλλότρια καθήκοντα λόγω αναγκών της υπηρεσίας, θα αξιολογηθούν για άλλα!
Εύλογα εδώ γεννάται το ερώτημα εάν οι αξιολογητές τους είχαν, έχουν ή θα έχουν γνώση για το έργο τους. Ακόμη χειρότερα δε, μήπως οι αξιολογητές δεν γνωρίζουν ούτε κατά πρόσωπο αυτούς που θα αξιολογήσουν.
Συνεπώς, υποστηρίζουν οι γιατροί ΠΦΥ, η κυβερνητική εμμονή στην εφαρμογή του εν λόγω συστήματος αξιολόγησης σε όλο το μήκος και πλάτος του Δημοσίου τομέα, δεν μπορεί παρά να συνιστά προσπάθεια χειραγώγησης των υπαλλήλων.
«Ο στόχος της αξιολόγησης, θα έπρεπε να είναι η επιστημονική εξέλιξη, η επαγγελματική στήριξη των ιατρών/οδοντιάτρων, αλλά και η βελτίωση και αναβάθμιση των υπηρεσιών υγείας. Αντίθετα, ο τρόπος με τον οποίο επιχειρείται η εφαρμογή της με τον πρόσφατο νόμο, στο χώρο της ΠΦΥ, θεωρούμε ότι στοχεύει στην καθιέρωση ενός συστήματος ανταγωνισμού ανάμεσα στους εργαζόμενους, δημιουργώντας μια πηγή «πρόθυμων και διαθέσιμων», με ένα μηχανισμό κινητικότητας, μειώσεων μισθών, εκβιασμού και πειθαναγκασμού των εργαζομένων» τονίζει χαρακτηριστικά η ΠΟΣΕΥΠ-ΠΕΔΥ.
«Αυτή δεν είναι αξιολόγηση. Είναι προσπάθεια κατάργησης κάθε αντικειμενικού κριτηρίου. Είναι προσπάθεια κατάργησης της αξιοκρατίας και θέσπιση καθεστώτος αναξιοκρατίας. Είναι παραβίαση των νόμων και του Συντάγματος, για την οποία οι «ιθύνοντες» έχουν πειθαρχικές – και όχι μόνον – ευθύνες» προσθέτει.
Εξάλλου, κατά τις εκτιμήσεις της ΑΔΕΔΥ με τις οποίες η Ομοσπονδία ταυτίζεται, η αξιολόγηση είναι πλήρως συνδεδεμένη με τις συνολικές αναδιαρθρώσεις στο Δημόσιο, τα νέα οργανογράμματα, τα περιγράμματα θέσεων, στην κατεύθυνση της συρρίκνωσης του Δημοσίου και τη δημιουργία του μικρού επιτελικού κράτους.
«Η Ομοσπονδία επεξεργάζεται θέσεις και προτάσεις για μία διαδικασία αξιολόγησης στην Π.Φ.Υ. με ενιαίους, αντικειμενικούς και ομοιόμορφους κανόνες, η οποία θα λαμβάνει υπόψη την άσκηση του ιατρικού λειτουργήματος, θα διασφαλίζει την τήρηση των αρχών της ισότητας, της αξιοκρατίας και της κοινωνικής αλληλεγγύης και τη μέγιστη δυνατή απόδοση κατά την εργασία, και θα αποτρέπει την εκμετάλλευση «πρόθυμων και διαθέσιμων» για την εξυπηρέτηση αλλότριων συμφερόντων» αναφέρουν οι γιατροί ΠΦΥ καταλήγοντας.
Διαπιστευμένη δημοσιογράφος στο Υπουργείο Υγείας. Διπλωματούχος Διεθνών & Ευρωπαϊκών Σπουδών. Τακτικό μέλος της ΕΣΗΕΑ και του ΟΕΕ.
Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *
Δ