Γιατί είναι κρίσιμο τα ΜΗΣΥΦΑ να διατίθενται αποκλειστικά από τα φαρμακεία; Υπάρχουν κίνδυνοι από την αλόγιστη χρήση ΜΗΣΥΦΑ; Ποιες είναι οι τάσεις για το ρόλο του φαρμακοποιού;
Στην Ελλάδα, τα Μη Συνταγογραφούμενα Φάρμακα (ΜΗΣΥΦΑ) χορηγούνται αποκλειστικά από τα Φαρμακεία, στο πρότυπο και άλλων 13 χωρών της Ευρώπης, μεταξύ των οποίων η Γερμανία, η Γαλλία, η Ισπανία, το Βέλγιο και η Αυστρία.
Τα τελευταία χρόνια ωστόσο, στο πλαίσιο εφαρμογής των Μνημονίων, τέθηκε θέμα διάθεσης των προϊόντων αυτών και από άλλα σημεία πώλησης. Το μέτρο αυτό πάντως δεν έχει υιοθετήσει το υπουργείο Υγείας, ενώ το απορρίπτουν και οι παρασκευάστριες εταιρείες, μέλη του συνδέσμου Εταιρειών Φαρμάκων Ευρείας Χρήσης (ΕΦΕΧ).
Όλες οι έρευνες έχουν τεκμηριώσει ότι ο ρόλος του φαρμακοποιού είναι κομβικός, αφού δρα ως πληροφοριοδότης, ως προμηθευτής φαρμάκων, ως εκπαιδευτής και επόπτης, ως συνεργάτης και ως προαγωγός υγείας. Συνήθως, είναι το πρώτο σημείο επαφής ενός πολίτη-ασθενή με το σύστημα υγείας, όταν τον ταλαιπωρεί κάποιο ήπιο ή μέτριας σοβαρότητας πρόβλημα υγείας. Στην περίπτωση που κρίνει την κατάσταση του ασθενή σοβαρότερη, ο φαρμακοποιός οφείλει να τον προτρέψει να επισκεφθεί γιατρό. Ακόμη, ο φαρμακοποιός είναι ο μόνος, που μπορεί να συμβουλεύσει τον ασθενή για την επιλογή του κατάλληλου ΜΗΣΥΦΑ για την περίπτωσή του και να παρέχει οδηγίες για την ορθολογική χρήση κάθε προϊόντος. Έτσι, αποφεύγεται αφενός η πολυφαρμακία κι αφετέρου οι παρενέργειες που μπορεί να προκύψουν από αλόγιστη χρήση φαρμάκων.
Η αλόγιστη χρήση Μη Συνταγογραφούμενων Φάρμακων μπορεί να επιφέρει σοβαρές συνέπειες στην υγεία του καταναλωτή. Ειδικότερα, υπάρχει περίπτωση να καταστείλει συμπτώματα μιας σοβαρότερης ασθένειας, η οποία απαιτεί ιατρική επίβλεψη (π.χ. η χρήση αντιβηχικών σκευασμάτων για μεγάλο χρονικό διάστημα μπορεί να επικαλύψει την παρουσία αναπνευστικών προβλημάτων). Επίσης, οι καταναλωτές μπορεί να εκθέσουν εν αγνοία τους τον εαυτό τους σε κίνδυνο, εάν λαμβάνουν ταυτόχρονα κάποιο ΜΗΣΥΦΑ με κάποιο συνταγογραφούμενο (αλληλεπίδραση δραστικών συστατικών, π.χ. τετρακυκλίνες με ένα αντιόξινο που περιέχει ασβέστιο). Το ενδεχόμενο αυτό ενέχει μεγαλύτερο κίνδυνο στους ηλικιωμένους, στους οποίους η υγεία είναι επιβαρημένη με διάφορες παθήσεις λόγω ηλικίας (π.χ. υπέρταση, διαβήτης, καρδιολογικά προβλήματα) και λαμβάνουν ήδη αρκετά φάρμακα για την αντιμετώπιση αυτών των παθήσεων. Επομένως, πριν κάνουν χρήση κάποιου ΜΗΣΥΦΑ, θα πρέπει πρώτα να συμβουλευθούν τον γιατρό ή φαρμακοποιό τους για τις αντενδείξεις.
Γενικότερα, ο φαρμακοποιός μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην ενημέρωση της κοινής γνώμης για την αυτοφροντίδα και τα οφέλη της. Αρκεί φυσικά να έχει κατάλληλη ενημέρωση από τις φαρμακευτικές εταιρείες και να παρακολουθεί προγράμματα εκπαίδευσης κι ενημέρωσης.
Ο ρόλος του φαρμακοποιού μεταβάλλεται και διεθνώς. Πρόσφατη έρευνα της Manhattan Research στις ΗΠΑ, έδειξε ότι: «Οι φαρμακοποιοί απομακρύνονται από τον παραδοσιακό τους ρόλο και αυξάνουν τις υπηρεσίες υποστήριξης των ασθενών, οι οποίες συμπληρώνονται από μία μεγάλη ποικιλία ψηφιακών πληροφοριών και εργαλείων που διαθέτουν. Καθώς οι επαγγελματίες πρωτοβάθμιας φροντίδας αγωνίζονται στο να ανταποκριθούν στις ανάγκες των ασθενών, οι φαρμακοποιοί θα διαδραματίσουν έναν πιο αποφασιστικό ρόλο ως εναλλακτικό σημείο περίθαλψης». Ο ρόλος του φαρμακοποιού στην αυτοφροντίδα και στη διάθεση των ΜΗΣΥΦΑ, θα είναι το θέμα της 2ης Στρογγυλής Τράπεζας στο OTCs & Cosmetics Conference, που διεξάγεται την Παρασκευή 5 Ιουνίου 2015, στην Αθήνα, στο Συνεδριακό Κέντρο της Εθνικής Ασφαλιστικής.
Στο πλαίσιο του Συνεδρίου θα παρουσιαστούν τα σημαντικά ευρύματα της 1ης συνδρομητικής έρευνας, με θέμα: «OTC Survey in Greece 2015» από την PALMOS ANALYSIS Ltd.
Σκοπός της έρευνας είναι, μεταξύ άλλων, η διερεύνηση της καταναλωτικής συμπεριφοράς σε ότι αφορά τα OTCs σκευάσματα, η καταγραφή των δυνατών και αδύνατων σημείων των βασικών ανταγωνιστικών OTCs σκευασμάτων κάθε κατηγορίας, με πλήρη ανάλυση για κάθε δημογραφική ομάδα του πληθυσμού (φύλο, ηλικία, γεωγραφική περιφέρεια, αστικότητα, μορφωτικό επίπεδο, επαγγελματική ομάδα, εισόδημα).
Η έρευνα αυτή θα επαναλαμβάνεται κατά τακτά χρονικά διαστήματα (π.χ. ετησίως ή εξαμηνιαίως) με στόχο να αποτελέσει έναν τύπο “Βαρομέτρου” με διαχρονική αξία, λόγω δημιουργίας χρονολογικών σειρών (time series). Θα αποτελεί σε τελική ανάλυση, ένα ερευνητικό εργαλείο αποφάσεων και προβλέψεων, ιδιαίτερα χρήσιμο για τους Διευθυντές και τα Στελέχη Marketing και Πωλήσεων των αντίστοιχων Tμημάτων των Φαρμακευτικών εταιρειών. Το Συνέδριο διοργανώνουν η ETHOS EVENTS, το περιοδικό για την πολιτική υγείας και φαρμάκου Pharma & Health Business και το portal virus.com.gr, σε συνεργασία με το Σύνδεσμο εταιριών φαρμάκων ευρείας χρήσεως (ΕΦΕΧ).
Για περισσότερες πληροφορίες, δείτε ΕΔΩ.
Διαπιστευμένη δημοσιογράφος στο Υπουργείο Υγείας. Διπλωματούχος Διεθνών & Ευρωπαϊκών Σπουδών. Τακτικό μέλος της ΕΣΗΕΑ και του ΟΕΕ.
Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *
Δ