Εναλλακτικά μοντέλα τιμολόγησης και αποζημίωσης των φαρμακευτικών προϊόντων αναζητούν τόσο τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. όσο και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αφού είναι πλέον κοινώς αποδεκτό πως οι ισχύουσες μέθοδοι καθίστανται σταδιακά αναποτελεσματικοί για τη βιωσιμότητα των συστημάτων. Σημαντική συνάντηση που διεξήχθη πρόσφατα στη Μάλτα ανέδειξε τους τομείς που απαιτείται περαιτέρω συνεργασία.
Στη συζήτηση που διεξήχθη στο πλαίσιο του Συμβουλίου Απασχόλησης, Κοινωνικής Πολιτικής, Υγείας και Καταναλωτών (EPSCO), το θέμα της φαρμακευτικής πολιτικής κυριάρχησε, με τα σημειώματα της Ρουμανίας και της Ελλάδας να αναβαθμίζονται στην ημερήσια διάταξη, για να ενισχύσουν τη συζήτηση.
Οι μεγαλύτερες «πληγές» που αναδείχθηκαν ήταν το θέμα των ελλείψεων, κυρίως λόγω του φαινομένου των παράλληλων εξαγωγών, αλλά κυρίως η ανισότιμη πρόσβαση στις νέες θεραπείες μεταξύ των κρατών-μελών. Κάποιες εσωτερικές αγορές δεν είναι οικονομικά ελκυστικές για τη φαρμακοβιομηχανία, με αποτέλεσμα κάποια καινοτόμα φάρμακα να καθυστερούν να φθάσουν ή να μην φθάνουν ποτέ.
Στην κατεύθυνση της απάντησης των προκλήσεων, ο Ευρωπαίος Επίτροπος Υγείας και Ασφάλειας Τροφίμων, Vytenis Andriukaitis αναφέρθηκε στη σημασία των συνεργασιών μεταξύ των κρατών, ενθαρρύνοντας τις προσπάθειες που είναι ήδη σε εξέλιξη.
Ο κ. Andriukaitis αναφέρθηκε στην επικείμενη έκθεση πάνελ εμπειρογνωμόνων με αντικείμενο καινοτόμα μοντέλα πληρωμής για φαρμακευτικά προϊόντα.
Παράλληλα, σημείωσε πως στις αρχές του επόμενου έτους αναμένεται μελέτη για τον αντίκτυπο των κίνητρων στη νομοθεσία για τα καινοτομία φαρμακευτικά προϊόντα, αξιολογώντας μεταξύ άλλων και το πόσο προσιτά είναι.
Εν τω μεταξύ, την προηγουμένη εβδομάδα στη Μάλτα διοργανώθηκε η πρώτη συνάντηση υψηλού επιπέδου, στην οποία συμμετείχαν εξέχοντες τεχνικοί εμπειρογνώμονες μεταξύ αυτών και 14 κρατών-μελών, καθώς και εκπρόσωποι των ασθενών και της φαρμακοβιομηχανίας.
Όπως εξήγησε ο εκπρόσωπος της Μάλτας, αυτή η συνάντηση έβαλε τις βάσεις για συνεργασία μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων στον τομέα και συμφωνήθηκε πως απαιτείται συνεργασία σε 5 τομείς κοινού ενδιαφέροντος.
Μεταξύ αυτών των τομέων είναι και οι εναλλακτικές μορφές πληρωμής νέων, καινοτόμων, δαπανηρών φαρμάκων. Μάλιστα, αυτή η τοποθέτηση βρήκε σύμφωνους και τους εκπροσώπους του συνόλου του φαρμακευτικού κλάδου, μεταξύ αυτών και των παραγωγών βιοομοειδών και γενοσήμων. Άλλοι τομείς περιλαμβάνουν τη βιώσιμη πρόσβαση στα φάρμακα, την ισότιμη πρόσβαση εντός της Ε.Ε. για εγκεκριμένα, κεντρικοποιημένα προϊόντα και την προώθηση του θεμιτού και αποτελεσματικού ανταγωνισμού εντός της φαρμακευτικής αγοράς.
HTA
Ο Ευρωπαίος Επίτροπος αναφέρθηκε και σε μια πρόταση που προετοιμάζει η Κομισιόν για το HTA.
Στόχος της πρότασης θα είναι να βοηθήσει τα κράτη-μέλη να διαθέσουν καλύτερα τους εθνικούς τους πόρους για αποτελεσματικές παρεμβάσεις στο χώρο της Υγείας. Η καλύτερη αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων θα είναι όπως φαίνεται η κατεύθυνση της πρότασης, αλλά όπως εξήγησε ο κ. Andrioukaitis στη συνέντευξη τύπου που ακολούθησε είναι σε εξέλιξη η συζήτηση για την κατεύθυνση που θα λάβει αυτή η βοήθεια, αν δηλαδή θα αποτελέσει μηχανισμό συνεργασίας περισσότερο και λιγότερο νέο θεσμό.
Ρουμανία και Ελλάδα
Η Ρουμανία, που έθεσε το πρόβλημα των παράλληλων εξαγωγών, έκρινε πως μια πανευρωπαϊκή άδεια μπορεί να ευαισθητοποιήσει και να κινητοποιήσει τις φαρμακευτικές εταιρίες να διαθέσουν το σύνολο των προϊόντων τους στην ευρωπαϊκή επικράτεια.
«Εφόσον η μεταφορά στην εθνική νομοθεσία αποδείχθηκε εξαιρετικά δύσκολη και αναποτελεσματική, ειδικά σε χώρες με ζητήματα παράλληλων εξαγωγών, πρέπει οι ισχύουσες υποχρεώσεις που προκύπτουν από τους κανονισμούς να ενισχυθούν με άλλα μέτρα», προσέθεσε. Πολιτική απάντηση είναι ενδυνάμωση πρωτοβουλιών διακρατικής συνεργασίας, για από κοινού διαπραγμάτευση και ανταλλαγή πληροφοριών και τεχνογνωσίας και συγκρότηση αποτελεσματικών μηχανισμών παρέμβασης σε περιπτώσεις ελλείψεων.
Στην τοποθέτηση του ο Υπουργός Υγείας, αναφερόμενος στο θέμα της Roche έκανε λόγο για μεταβατικό χαρακτήρα του επιπρόσθετου rebate 25% στα νέα φάρμακα, έως ότου αποδώσουν τα μακροπρόθεσμα διαρθρωτικά μέτρα εξορθολογισμού φαρμακευτικής δαπάνης. «Το θέμα, όμως, δεν έχει κλείσει καθώς ο κίνδυνος δημιουργίας συνθηκών επισφάλειας για την παρουσία και άλλων ανάλογων φαρμάκων στην ελληνική αγορά είναι υπαρκτός», υπογράμμισε ο Έλληνας Υπουργός.
«Η συμπεριφορά της συγκεκριμένης εταιρίας αναδεικνύει ένα πολύ σοβαρό και ευρύτερο πολιτικό πρόβλημα, την ανισότητα ευρωπαίων πολιτών στην πρόσβαση σε καινοτόμες θεραπείες εξαιτίας επιθετικών εταιρικών στρατηγικών της φαρμακοβιομηχανίας», ανέφερε ο κ. Ξανθός κάνοντας λόγο για πρακτική που προωθεί μια αγοραία αντίληψη για το φάρμακο εις βάρος του κοινωνικού του χαρακτήρα και της δημόσιας υγείας
Κατά τον κ. Ξανθό, πολιτική απάντηση είναι ενδυνάμωση πρωτοβουλιών διακρατικής συνεργασίας, για από κοινού διαπραγμάτευση και ανταλλαγή πληροφοριών και τεχνογνωσίας και συγκρότηση αποτελεσματικών μηχανισμών παρέμβασης σε περιπτώσεις ελλείψεων. Αναγνώρισε, δε, ως πυρήνα του προβλήματος την υπονόμευση της πρόσβασης στο φάρμακο λόγω δημοσιονομικών περιορισμών ή εταιρικών στρατηγικών της φαρμακοβιομηχανίας και αναφέρθηκε στη συζήτηση για αλλαγή μοντέλου τιμολόγησης νέων φαρμάκων.
Πάντως, αρκετές ήταν οι χώρες που εξέφρασαν την υποστήριξη τους στην Ελλάδα, μεταξύ αυτών η Γαλλία, η Ιταλία, η Ισπανία, η Πορτογαλία, η Μάλτα, η Κύπρος, η Ιρλανδία και η Ουγγαρία. Από την πλευρά του ο Vytenis Andriukaitis αν και υπογράμμισε ότι δεν μπορεί να εμποδιστεί μια εταιρία από τα αποσύρει ένα φάρμακο, για εμπορικούς λόγους, οι ΚΑΚ και οι διανομείς έχουν την ευθύνη να διασφαλίζουν τη σταθερή παρουσία ενός φαρμακευτικού προϊόντος στην αγορά, από τι στιγμή που έχει ήδη κυκλοφορήσει σε αυτή.
Υπεύθυνη Σύνταξης στο Virus.com.gr - Αρχισυντάκτρια του περιοδικού Pharma & Health Business
Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *
Δ