«Χτύπημα» στο ρατσισμό φαίνεται να δίνει η νέα γενιά, σύμφωνα με στοιχεία του ΕΠΙΨΥ, που προκύπτουν θετικά συναισθήματα για τους μετανάστες/πρόσφυγες. Συγκεκριμένα, διαπιστώνεται ότι θετικά διάκεινται σχεδόν 3 στους 5 έφηβους μαθητές (57,7%).
Από τα ίδια στοιχεία συμπεραίνεται ότι ένας στους τέσσερις (25,3%) τρέφουν ουδέτερα συναισθήματα, ενώ μόλις ένας στους έξι (16,9%) έχει αρνητικά συναισθήματα.
Με αφορμή τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Μεταναστών,18 Δεκεμβρίου, το ΕΠΙΨΥ δημέοσιοποίησε τα αποτελέσματα της «Πανελλήνιας έρευνας για τις συμπεριφορές που συνδέονται με την υγεία των έφηβων-μαθητών» (Έρευνας HBSC/WHO) με την ενότητα «Πρόσφυγες/μετανάστες μέσα από τα μάτια των έφηβων-μαθητών στην Ελλάδα».
Από τα πρόσφατα (2018) ερευνητικά δεδομένα του ΕΠΙΨΥ, τα οποία συλλέχτηκαν από απαντήσεις Ελλήνων μαθητών ηλικίας 11, 13 και 15 ετών αντίστοιχα διαπιστώνεται ότι στην πλειοψηφία τους (90,6%) των μαθητών συντάσσονται με την άποψη ότι τα παιδιά των προσφύγων/μεταναστών πρέπει να έχουν τις ίδιες ευκαιρίες στην εκπαίδευση με τα άλλα παιδιά.
Αξιοσημείωτο είναι ότι τέσσερις στους πέντε μαθητές συμφωνούν με το ότι οι πρόσφυγες/μετανάστες πρέπει να έχουν την ευκαιρία να διατηρούν τις συνήθειες, τον τρόπο ζωής τους (79,5%), τη δική τους γλώσσα (78,9%), και να έχουν ίδια δικαιώματα με όσους ζουν στην Ελλάδα (77,3%).
Επίσης, Τρεις στους πέντε μαθητές (60,7%)συγκλίνουν στην άποψη ότι οι πρόσφυγες/ μετανάστες που ζουν στην χώρα για αρκετά χρόνια πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να ψηφίζουν στις εκλογές.
Το ΕΠΙΨΥ παρατηρεί ότι τα κορίτσια δείχνουν να διάκεινται θετικά σε σύγκριση με τα αγόρια (61,4% και 53,9%, αντίστοιχα).
Επίσης, διαπιστώνεται ότι από τις ηλικιακές ομάδες, οι νεαρότεροι, οι 11χρονοι και οι 13χρονοι μαθητές εμφανίζονται σε υψηλότερο ποσοστό να συντάσσονται με τις παραπάνω απόψεις απέναντι στους πρόσφυγες/μετανάστες.
Εξαίρεση αποτελούν οι απόψεις σχετικά με το δικαίωμα ψήφου και τις ευκαιρίες στην εκπαίδευση, για τις οποίες η κατά κανόνα θετική στάση δεν διαφέρει σημαντικά μεταξύ των μαθητών των τριών ηλικιακών ομάδων.
Άξιο λόγου είναι το υπόβαθρο των εφήβων, καθώς οι ερωτηθέντες από οικογένειες μεσαίου οικονομικού επιπέδου δείχνουν θετικότεροι στα ζητήματα δικαιωμάτων των μεταναστών/προσφύγων, σε σχέση με τους συνομηλίκους τους τόσο από το ανώτερο όσο και από το κατώτερο οικονομικό επίπεδο.
Ενδιαφέρον είναι ακόμη ότι οι έφηβοι από οικογένειες ανώτερου οικονομικού επιπέδου συμφωνούν σε σημαντικά χαμηλότερο ποσοστό με την πρόταση να μπορούν να ψηφίζουν οι πρόσφυγες/μετανάστες που ζουν στη χώρα για αρκετά χρόνια, σε σχέση με τους ομοτίμους τους οικογενειών του μεσαίου και του κατώτερου οικονομικού επιπέδου.
Εξίσου σημαντικό είναι ότι οι 15χρονοι με υψηλά επίπεδα ενσυναίσθησης (κατανόησης και έγνοιας για τους άλλους) εμφανίζουν σε σημαντικά υψηλότερο ποσοστό θετικά συναισθήματα για τους πρόσφυγες/μετανάστες (61,7%) συγκριτικά με τους ομότιμους τους που εμφανίζονται με χαμηλά επίπεδα ενσυναίσθησης (51,7%).
Όπως επισημαίνεται από το ΕΠΙΨΥ η ενσυναίσθηση δεν φαίνεται να σχετίζεται με τις στάσεις και αντιλήψεις των 15χρονων για ίσα δικαιώματα και ευκαιρίες του πληθυσμού αυτού.
Ιδιαίτερης μνείας χρήζει το γεγονός ότι οι έφηβοι με τουλάχιστον έναν γονιό που έχει γεννηθεί εκτός Ελλάδας εκδηλώνουν με σημαντικά υψηλότερο ποσοστό (63,9%) θετικά συναισθήματα για τους πρόσφυγες/μετανάστες, σε σχέση με εκείνους με γονείς γεννημένους στην Ελλάδα (55,6%).
Τη θετική στάση των Ελληνόπουλων τόνισε και η Ομοτ. Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αθηνών και Επιστ. Υπεύθυνη του Τομέα Επιδημιολογικών και Ψυχοκοινωνικών Ερευνών του ΕΠΙΨΥ, Άννα Κοκκέβη.
«Το γεγονός αυτό όμως δεν πρέπει να μας εφησυχάζει καθώς μια σημαντική μερίδα μαθητών εκφράζουν αρνητικά συναισθήματα και δεν πιστεύουν ότι οι πρόσφυγες/μετανάστες πρέπει να έχουν ίσα δικαιώματα και ευκαιρίες με τους υπόλοιπους ανθρώπους που ζουν στην χώρα μας» επισημαίνει η κ.Κοκκέβη.
Για τη διαμόρφωση στάσεων και απόψεων με στόχο την ενίσχυση της αλληλοκατανόησης και ενσυναίσθησης των μελών του (εκπαιδευτικών και μαθητών) προσφέρεται το σχολικό περιβάλλον, σύμφωνα με τη κ. Κοκκέβη, με απώτερο σκοπό την προαγωγή αξιών της ισότητας, του σεβασμού και της πολυπολιτισμικότητας.
Σημειώνεται ότι τα στοιχεία προέκυψαν από την έρευνα του ΕΠΙΨΥ με τίτλο «Πανελλήνια έρευνα για τις συμπεριφορές, που συνδέονται με την υγεία των έφηβων μαθητών» (Έρευνα HBSC/WHO), η οποία διεξάγεται στο πλαίσιο του διεθνούς προγράμματος «Health Behaviour in School-Aged Children» και τελεί υπό την αιγίδα του ΠΟΥ.
Στην έρευνα του 2018 συμμετείχε αντιπροσωπευτικό δείγμα 3.863 μαθητών της ΣΤ΄ Δημοτικού, της Β΄ Γυμνασίου και της Α΄ Λυκείου από 238 σχολικές μονάδες από όλη την ελληνική επικράτεια.
Το εγχείρημα έλαβε την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας και οι μαθητές απάντησαν σε ανώνυμο ερωτηματολόγιο, το οποίο χορηγήθηκε ομαδικά στις τάξεις του δείγματος χωρίς (ή με διακριτική) την παρουσία εκπαιδευτικών.
Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *
Δ